Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 23:03
spot_imgspot_img

Din 2024 România va deveni producător și exportator de autobuze în Europa

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

BMC Truck&Bus, cu sediul în Ciorogârla, lângă București, va deschide, în prima jumătate a anului viitor, o linie de producție pentru autobuze electrice, prima de acest fel din țară.

Facilitatea din Ciorogârla va putea produce, într-o primă fază, 200 de autobuze electrice pe an, dar va fi extinsă, funcție de comenzi, până la 7-800 de unități, anunță Silvia Colacea, director executiv BMC.

Fabrica de autobuze electrice din Ciorogârla va fi prima din țară, de acest fel, și va transforma România și în producător și  exportator de autobuze, pentru că BMC vrea să livreze la extern.  La intern, deja este un nume consacrat în domeniul furnizării de mijloace de transport în comun, livrând, în 20 de ani mii de autobuze și microbuze. Doar autobuze electrice, BMC  a furnizat intern 500 de unități, dintr-un total de 1.000 vândute în România. Acestea au fost model Granton ZTE Smart Auto, fabricate în China. ZTE, producătorul autobuzului Granton, este un holding gigant din China  ce reunește   zeci de firme din domeniul tehnologiei, și cu ramificații în multe sectoare industriale, cu o cifra de afaceri anuală de  peste 16 miliarde de dolari.

Autobuzul electric Made in Romania va purta numele Eurobus Diamond, un brand propriu BMC, sub care fabrica din Ciorogârla a vândut sute de autobuze diesel, până acum câțiva ani.

Cât despre preț, Colacea spune că producția în România a autobuzului presupune reduceri de costuri (3-8%) față de importul său din China. Până acum, cele 500 de autobuze pe care BMC le-a vândut în România – model Granton ZTE Smart Auto au fost vândute local la un preț mediu de circa 450.000 de euro pe unitate (prețul diferă funcție de opțiunile cerute de beneficiar).

Compania din Ciorogârla a livrat în București (100 de autobuze și stații de încărcare), Constanța, Iași, Târgu-Mureș, Piatra –Neamț, Craiova, Tulcea,  Suceava.

La București, care este cel mai mare contract de până acum și finalizat cu patru luni înainte de termenul – limită, autobuzele au fost din categoria 12 metri, cu o autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive(încărcarea completă durează 3-4 ore – n.r.), tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori și podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uși duble, aer condiționat.

La Ciorogârla nu se vor produce doar autobuze propriu-zise, ci și unități mai mici din categoria microbuzelor electrice, din ce în ce mai cerute și în România, pentru transportul elevilor, al angajaților și altele. Astfel, din punct de vedere al lungimii șasiului, aici vor fi produse autovehicule de 6 metri, 8,5 metri, 9 metri, 10,8 metri și 12 metri.

Începerea construcției de autobuze electrice lângă București înseamnă că România va intra în cercul select al țărilor europene care produc astfel de autovehciule. Sunt doar câteva țări din UE care se pot lăuda cu producție și exporturi de autobuze electrice, cum ar fi Germania(Mercedes, MAN), Cehia(SOR), Olanda(Ebusco), Polonia(Solaris), Suedia(Volvo și SCANIA). Dincolo de frontiera UE, Turcia este un alt mare producător de autobuze electrice. China este, de parte, cel mai mare producător mondial, mai mare decât toți ceilalți producători, la un loc.

Pe piața românească, unde deja BMC a livrat 500 de autobuze, lupta este între furnizori de autobuze cu prețuri de până la 500.000 de euro. Din spusele directorului de la BMC, Mercedes, MAN, IVECO ar fi prea scumpe pentru piața din România, pentru că oferă produse cu prețuri începând de la 6-700.000 de euro, prea mult față de ce pot oferi primăriile, consiliile județene din țară sau orice alt client. În schimb, BMC se află în competiție la intern cu Solaris Polonia, cu SOR Cehia, cu TEMSA și Karsan din Turcia.

La export, producătorul din Ciorogârla vizează piețele regionale, precum Bulgaria, Serbia, Ungaria, dar și alte piețe, ca Italia ori Spania.

BMC Truck&Bus este un producător și distribuitor de autobuze cu o facilitate de producție la Ciorogârla, lângă autostrada București-Pitești, controlat de familia Kilic.

În 20 de ani, vânzările de autobuze și camioane ale BMC s–au ridicat la peste 5.000 de unități.

RECENTE

Pragul stocului strategic de gaze va urca la 50 mil. m³, cu acces permis doar în situații de urgență

Moldova rămâne dependentă aproape 100 % de importurile de gaze, iar episoadele de criză...

Guvernul va ratifica grantul E5P de 15 mil. € pentru modernizarea termoficării Chișinăului

În ședința de miercuri, 21 mai 2025, Executivul va examina un proiect de lege...

ULTIMA ORĂ! Au fost aleși cei patru membri ai Consiliului de administrație Moldelectrica

Ministerul Energiei a încheiat procesul de selecție pentru ocuparea celor patru funcții vacante în...

Simtel urcă la 16,1 mil. € venituri și 1,1 mil. € profit net în T1 2025

Simtel a încheiat T1 2025 cu venituri operaționale de peste 16 milioane €,...

SIMILARE

Se scumpește curentul în România: noi tarife din 1 iulie

Prețul energiei electrice crește în România de la 1 iulie 2025, iar noile tarife...

România începe săptămâna cu prețuri negative la energie electrică

Pentru prima dată într-o zi lucrătoare, prețurile la energie electrică au coborât sub zero...

Hidroelectrica a cumpărat stocare în baterii pentru parcul eolian de la Crucea Nord

Hidroelectrica a anunțat astăzi finalizarea licitației pentru procedura de achiziție a instalației de stocare...

Prioritate maximă pentru proiectul LEA 400 kV Bălți-Suceava: Guvernul a definitivat proiectul pentru declararea interesului național al lucrărilor de construcție și modernizare energetică

Ministerul Energiei avansează în implementarea proiectului de interconectare prin construcția liniei electrice aeriene (LEA)...

#LOOPChallenge reinterpretează Coloana infinitului din materiale reciclabile

În contextul Zilei Naționale Constantin Brâncuși, care marchează 149 ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, unul dintre...

Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România propune un nou model de consum energetic pentru blocurile de locuințe

Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (A.P.C.E.) a înaintat Ministerului Energiei o...

Inovația și sustenabilitatea ajung la București în cea mai mare expoziție din țară dedicată tehnologiilor și soluțiilor verzi

GREEN ENERGY EXPO, ROMENVIROTEC și noul concept URBAN SMART EXPO creează împreună platforma cu...

Energy Week Black Sea 2025: Cel mai important eveniment dedicat tranziției energetice în regiunea Mării Negre revine la București

Între 2 și 4 aprilie 2025, liderii din domeniul energiei regenerabile din România, Bulgaria,...