Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Lipsa capacității de transmisie pentru fluxurile inverse de gaz către Moldova creează incertitudine

Începând cu luna ianuarie 2025, nu a fost alocată nici o capacitate de transmisie pentru fluxurile inverse de gaz către Moldova, ceea ce adaugă o incertitudine suplimentară asupra fluxului de gaz rusesc către țară și întreaga regiune central-europeană. Acordul de tranzit al Ucrainei cu Rusia expiră la 1 ianuarie 2025, iar până acum nu au fost anunțate aranjamente pentru o posibilă prelungire.

Rezultatele licitațiilor de capacitate pentru luna ianuarie desfășurate astăzi, confirmă aceste temeri, deoarece nu a fost alocată capacitate pe mai multe puncte cheie de tranzit, conform datelor disponibile:

  • Strandzha (TR>BG): intrare necorelată în BG (BOTAS upstream) – oferit 0 GWh/zi, alocat 0 GWh/zi;
  • Strandzha 2 (TR>BG): intrare necorelată în BG (TurkStream upstream) – oferit 65,3 GWh/zi, alocat 27,1 GWh/zi;
  • Negru Vodă 1/Kardam (BG>RO): ieșire corelată BG – intrare RO – oferit 102,9 GWh/zi, alocat 9,5 GWh/zi;
  • Isaccea 1/Orlovka (RO>UA): intrare necorelată UA – oferit 10,35 milioane m³/zi, alocat 0 m³/zi;
  • Grebenyky (MD>UA): ieșire necorelată MD – oferit 10,7 GWh/zi, alocat 0 GWh/zi;
  • Grebenyky (MD>UA): intrare necorelată UA – oferit 900.000 m³/zi, alocat 0 m³/zi;
  • Ungheni (RO>MD): ieșire necorelată RO – oferit 59,8 GWh/zi, alocat 47,6 GWh/zi;
  • Ungheni (RO>MD): intrare necorelată MD – oferit 64,7 GWh/zi, alocat 48,3 GWh/zi.

Vulnerabilitatea Transnistriei și impactul asupra Moldovei

Logistic, gazul și capacitatea pentru a aproviziona Transnistria ar putea fi redirecționate prin sud, dar aceasta ar duce la costuri mult mai mari, pe care în final ar trebui să le suporte Moldova. În plus, Moldova depinde de electricitatea generată din gazul rusesc importat în Transnistria.

În prezent, Moldovagaz, controlată de Gazprom, importă gaz rusesc și îl furnizează prin intermediul unui terț consumatorilor transnistreni, care plătesc tarife de 10 ori mai mici decât cele din Moldova propriu-zisă. Lipsa unei viziuni clare a guvernului moldovean pentru integrarea Moldovei și Transnistriei ar putea plasa Chișinăul într-o situație dificilă, în care să fie nevoit să suporte costurile achiziției de gaz și capacitate alternative pentru a sprijini Transnistria.

De ce ar putea Gazprom să oprească livrările de gaz către Transnistria?

  • Pentru a destabiliza Moldova înainte de alegerile parlamentare din 2025, posibil generând o criză umanitară, spun traderii.
  • O criză umanitară ar putea forța Uniunea Europeană să convingă Ucraina să reînnoiască tranzitul.

    Dacă tranzitul este reînnoit pentru Moldova, alți cumpărători europeni ar putea beneficia indirect de acest acord, solicitând tranzitul gazului rusesc prin Ucraina către regiunea central-europeană. Acest scenariu ar putea oferi o justificare oficialilor ucraineni să accepte un nou acord de tranzit fără teama de opoziția populației ucrainene, chiar și în contextul în care Rusia continuă atacurile asupra Ucrainei.

    Rezervele și rolul României

    În prezent, Transnistria dispune de rezerve de cărbune suficiente pentru a înlocui gazul în producerea de energie electrică timp de 50 de zile. Totuși, în funcție de evoluția evenimentelor, România, prin Transgaz, și filiala sa moldovenească VMTG ar putea juca un rol crucial. Reducerea temporară a tarifelor de transmisie în România și Moldova ar putea ajuta la diminuarea costurilor tranzitului până la găsirea unei soluții pentru finanțarea acestor cheltuieli.

    Vor fi dispuse Transgaz și VMTG să facă acest pas pentru a sprijini Moldova în acest context complicat? Rămâne de văzut.

    Moldova asigură gazul pentru sezonul rece

    Pe de altă parte, SA „Moldovagaz” a finalizat în proporție de 100% achiziția volumelor necesare de gaze naturale pentru întregul sezon de încălzire octombrie 2024 – martie 2025, destinate malului drept al Nistrului. Procesul de achiziție, demarat în luna iulie 2024, a fost încheiat cu succes pe 12 decembrie 2024.

    În total, au fost procurate gaze naturale în cantitate de 7 952 196 MWh, echivalentul a aproximativ 747,9 milioane m³, la un preț mediu ponderat de 47,88 EUR/MWh, ceea ce reprezintă aproximativ 509,15 EUR/1000 m³ sau circa 9 842,89 MDL/1000 m³. Livrarea gazului va fi asigurată până la Punctul Virtual de Tranzacționare (PVT) al Republicii Moldova.

    Cantitatea de bază, de 7 443 773 MWh (circa 700,1 milioane m³), a fost achiziționată prin SRL „Bursa Română de Mărfuri (Romanian Commodities Exchange) Est” între august și decembrie 2024, inclusiv:

    • 7 184 259 MWh (circa 675,6 milioane m³) pe piața GasForward (31 de tranzacții);
    • 259 514 MWh (circa 24,5 milioane m³) pe piața SPOT (142 de loturi).

    Restul de 508 423 MWh (circa 47,8 milioane m³) a fost procurat de la SA „Energocom”, în baza Hotărârii de Guvern nr. 365/2024 privind obligația de stocare a gazelor naturale.

    În pofida acestor rezerve, provocările regionale și costurile ridicate asociate redirecționării gazului evidențiază vulnerabilitatea infrastructurii energetice a Moldovei și dependența sa de evoluțiile geopolitice din regiune.

    spot_imgspot_img
    spot_img
    spot_img
    spot_img

    ȘTIRI RECENTE

    TEN-E, noul „cod rutier” al rețelelor de energie. De ce își schimbă Moldova regulile în infrastructura energetică

    Ministerul Energiei inițiază modificarea Legii energiei nr. 174/2017 pentru a introduce în legislația națională...

    Seara campionilor energiei verzi: Gala Moldova Eco Energetică 2025

    Pe 5 decembrie 2025, de la ora 17:00, la Digital Park din Chișinău are...

    ANRE vrea să rescrie mecanismul de flexibilitate la gaze: capacități repartizate după volumul real și plafon de 80% pentru jucătorii mari

    Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică lansează în dezbatere publică un nou proiect de...

    REVISTA PRESEI RENERGY: 24–29 Noiembrie 2025

    Săptămâna 24–29 noiembrie a adus un amestec intens de clarificări, reforme și proiecte noi,...

    SIMILARE

    TEN-E, noul „cod rutier” al rețelelor de energie. De ce își schimbă Moldova regulile în infrastructura energetică

    Ministerul Energiei inițiază modificarea Legii energiei nr. 174/2017 pentru a introduce în legislația națională...

    ANRE vrea să rescrie mecanismul de flexibilitate la gaze: capacități repartizate după volumul real și plafon de 80% pentru jucătorii mari

    Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică lansează în dezbatere publică un nou proiect de...

    Ministerul Energiei intră în modul de clarificări în scandalul facturilor eronate la gaz

    Valul de plângeri legate de facturile la gaze din ultimele luni scoate la suprafață...

    În 8 zile, de la consultare publică la text de hotărâre: cum pregătește ANRE rutele 2 și 3 Grecia–Ucraina

    În una dintre ședințele următoare, Consiliul de administrație al ANRE urmează să decidă asupra...

    ANRE cere încă cinci ani pentru menținerea regimului provizoriu de echilibrare a gazelor până în 2030, pe fondul nelichidității pieței angro de gaze.

    Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a pus în consultare publică un proiect...

    Am lansat prima hartă digitală completă a unităților de energie regenerabilă din Moldova

    Deocamdată, în Republica Moldova nu există o sursă centralizată care să ofere o imagine...

    ANRE deschide consultări pe Rutele de gaz 2 și 3: miza transbalcanică a Moldovei în coridorul de gaze spre Ucraina

    ANRE anunță consultări pe proiectul de modificare a Hotărârii nr. 272/2025, care extinde schema...

    BRM EST – Regim de 7 zile pentru piața gazelor din Moldova

    Bursa Română de Mărfuri, prin platforma BRM EST, a decis extinderea programului Pieței SPOT...

    Romgaz își extinde operațiunile în Moldova prin subsidiară de trading

    Romgaz, principalul producător și operator de înmagazinare a gazelor naturale din România, a înființat...