spot_imgspot_img

Noul Cod funciar deschide terenurile agricole pentru energie regenerabilă: eoliene, biogaz și baterii de stocare

SURSĂgov.md
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Guvernul urmează să aprobe modificarea Codului funciar nr. 22/2024, printr-o inițiativă legislativă ce extinde utilizarea terenurilor agricole pentru proiecte de energie regenerabilă. Instalațiile eoliene, sistemele de stocare a energiei în baterii și centralele de biogaz vor putea fi amplasate pe aceste terenuri, în încercarea de a crește producția de energie verde și a reduce dependența de importuri.

Adoptarea acestei legi ar putea remodela semnificativ structura energetică a Republicii Moldova. În prezent, capacitățile instalate sunt limitate la 160 MW pentru energia eoliană și doar 7 MW pentru biogaz, niveluri insuficiente pentru a asigura stabilitatea sistemului energetic. Extinderea acestor surse ar contribui la un echilibru mai eficient între producția diurnă și nocturnă, precum și între anotimpuri, reducând fluctuațiile din rețea.

De la porumb la biogaz: terenurile agricole își schimbă rolul

Terenurile cu destinație agricolă vor putea găzdui instalații de producere a energiei regenerabile, fără ca acest lucru să afecteze dreptul de proprietate asupra lor. În plus, modificările propuse deschid drumul unor noi forme de agricultură energetică, prin utilizarea reziduurilor vegetale pentru producerea de biogaz.

Un detaliu interesant în proiect este înlocuirea termenului „porumb” cu „produse/materii de origine vegetală” în legislație. Această schimbare permite folosirea unei game mai largi de resurse naturale în procesul de producție a biogazului, ceea ce poate duce la costuri mai mici și un randament mai mare pentru fermieri și investitori.

Nu doar biogazul este vizat. Centrale eoliene pe terenuri agricole? Da, dar cu condiția să fie respectate reglementările privind drumurile de acces, infrastructura de transport a energiei și compatibilitatea cu activitățile agricole. În plus, apare o reglementare specifică pentru bateriile de stocare a energiei, esențiale pentru stabilitatea livrărilor de electricitate în sistem.

Birocrația, simplificată. Sau cel puțin așa se dorește

În prezent, orice proiect de energie regenerabilă trebuie să treacă printr-un proces greoi de aprobare. Modificarea Codului funciar elimină cerința aprobării documentației de proiect de către autoritățile din domeniul construcțiilor și urbanismului, o condiție considerată inutilă în acest caz.

În schimb, responsabilitatea aprobării trece la verificatorii de proiect acreditați. Aceștia vor analiza conformitatea tehnică și vor oferi avize necesare, fără ca proiectele să mai depindă de multiple aprobări de la instituții publice.

Mai mult, accesul la terenurile destinate instalațiilor de energie regenerabilă este acum explicit reglementat. Noile prevederi introduc obligația de a include drumuri de acces către aceste facilități, pentru a evita blocajele în procesul de construcție și mentenanță.

Mediul, protejat prin clarificări tehnice

Producerea biogazului generează ape uzate, iar legislația în vigoare nu preciza clar cum trebuie gestionate acestea. Noile modificări impun stații de epurare pentru apele rezultate din proces, astfel încât impactul asupra mediului să fie redus la minimum.

În plus, acordul de mediu rămâne obligatoriu, dar se elimină redundanțele. Nu mai este necesară o aprobare suplimentară pentru documentația tehnică, întrucât Legea nr. 86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului prevede deja aceste cerințe.

Pe hârtie, modificările aduse Codului funciar ar trebui să deschidă calea pentru investiții rapide în energia regenerabilă. Întrebarea rămâne însă: vor fi aceste măsuri suficiente pentru a convinge investitorii?

Simplificarea procedurilor și clarificarea legislației sunt un pas înainte, dar succesul acestor modificări va depinde de ritmul în care autoritățile vor implementa noile reglementări.

Un alt aspect de urmărit este echilibrul între agricultură și energie. Utilizarea terenurilor agricole pentru regenerabile poate fi o soluție eficientă, dar fără o strategie clară, există riscul desechilibrului între producția alimentară și cea energetică.

Pentru moment, rămâne de văzut dacă această modificare legislativă va fi doar o ajustare tehnică sau un pas real spre transformarea energetică a Republicii Moldova.

RECENTE

ANRE ajustează intervalele tarifare pentru energia electrică în cadrul proiectelor demonstrative din SANDBOX

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a inițiat modificarea Hotărârii nr. 356 din...

Planul de Acțiuni 2025-2026 pentru licitațiile de energie regenerabilă

Ministerul Energiei a inițiat procesul de elaborare a unui proiect de dispoziție guvernamentală pentru...

Facilități fiscale pentru modernizarea sistemului de termoficare din Chișinău

Guvernul a inițiat elaborarea unui proiect de Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea facilităților...

PNIEC Moldova 2030 – O analiză în detaliu a obiectivelor în energie și regenerabile

Planul Național Integrat privind Energia și Clima al Republicii Moldova (PNIEC) pentru perioada 2025-2030...

SIMILARE

55 de studenți moldoveni au început cursurile la Global Energy Leadership RUMA

Ministerul Energiei a dat startul programului Global Energy Leadership RUMA în data de 3...

Energy Week Black Sea 2025: Viitorul energetic al regiunii Mării Negre

Capitala României va fi epicentrul unei dezbateri despre viitorul energetic al regiunii Mării Negre....

15 milioane de euro nerambursabili de la BERD pentru LEA 400 kV Suceava – Bălți

În cadrul ședinței Guvernului din 26 februarie 2025, urmează să fie aprobat proiectul de...