Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Prețurile bateriilor litiu-ion înregistrează cea mai mare scădere din 2017: Ce semnifică acest trend pentru industrie?

Prețurile bateriilor litiu-ion au înregistrat în 2024 cea mai mare scădere anuală din ultimii șapte ani, coborând cu 20% față de 2023, până la un nivel record de 115 dolari per kilowatt-oră (kWh). Datele, furnizate de BloombergNEF (BNEF), subliniază o combinație de factori care au condus la acest declin, dar și implicațiile viitoare asupra pieței.

Declinul prețurilor bateriilor a fost generat de mai mulți factori, printre care:

• Supraproducția de celule: Producătorii de baterii și-au extins agresiv capacitățile în ultimii doi ani, anticipând o cerere în creștere. În 2024, capacitatea globală de producție a ajuns la 3,1 terawați-oră, de peste 2,5 ori cererea anuală. Acest surplus a dus la o scădere a prețurilor.

• Scăderea costurilor materiilor prime: Prețurile mai mici ale metalelor și componentelor au redus costurile de producție. Totuși, există riscul ca tensiunile geopolitice și tarifele pe metale să afecteze această tendință în anii următori.

• Adoptarea bateriilor LFP (litiu-fosfat de fier): Aceste baterii sunt mai ieftine și au devenit din ce în ce mai populare, în special în China, datorită costurilor reduse și performanțelor adecvate pentru aplicații de stocare și vehicule electrice (EV).

• Încetinirea creșterii pieței EV: Deși cererea pentru baterii a crescut în toate sectoarele, piața vehiculelor electrice – cel mai mare motor al cererii – a încetinit.

În 2024:

• China s-a remarcat prin cele mai mici prețuri, la 94 dolari/kWh, datorită competiției intense și volumelor mari de producție.

• Europa și SUA au avut prețuri semnificativ mai ridicate, cu 31% și, respectiv, 48% mai mari decât cele din China. Aceste diferențe reflectă costuri de producție mai ridicate, volume mai mici și piețe mai puțin mature.

RENERGY

Un punct critic a fost atingerea pragului de sub 100 dolari/kWh pentru bateriile utilizate în vehicule electrice (BEV). În China, acest lucru a permis paritatea de preț între vehiculele electrice și cele cu combustie internă. Cu toate acestea, în alte piețe, vehiculele electrice rămân mai scumpe. Pe termen mediu, se așteaptă ca mai multe segmente să atingă paritatea de preț, pe măsură ce bateriile mai ieftine devin disponibile pe scară largă.

Pe lângă vehiculele electrice, piețele de stocare staționară au cunoscut o creștere puternică. În China, competiția dintre furnizorii de celule și sisteme a contribuit la scăderea prețurilor și la inovarea tehnologică.

Această scădere accentuată a prețurilor a avut consecințe directe asupra marjelor de profit ale producătorilor, în special pentru cei mici, care au fost nevoiți să reducă prețurile pentru a rămâne competitivi. Mulți dintre aceștia au început să se extindă în piețe noi, cum ar fi stocarea energiei, sau să exploreze piețe externe dispuse să plătească mai mult.

În viitor, sunt prognozate scăderi suplimentare ale prețurilor, de aproximativ 3 dolari/kWh în 2025, pe fondul investițiilor continue în cercetare și dezvoltare, îmbunătățirilor proceselor de fabricație și extinderii capacităților de producție. Inovațiile tehnologice, precum electroliții solidi sau anodele din litiu-metal, ar putea accelera aceste scăderi.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Seara campionilor energiei verzi: Gala Moldova Eco Energetică 2025

Pe 5 decembrie 2025, de la ora 17:00, la Digital Park din Chișinău are...

ANRE vrea să rescrie mecanismul de flexibilitate la gaze: capacități repartizate după volumul real și plafon de 80% pentru jucătorii mari

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică lansează în dezbatere publică un nou proiect de...

REVISTA PRESEI RENERGY: 24–29 Noiembrie 2025

Săptămâna 24–29 noiembrie a adus un amestec intens de clarificări, reforme și proiecte noi,...

Ministerul Energiei scoate la concurs 7 funcții de consultant în structurile sale de specialitate

Weekendul este, pentru mulți, momentul în care își fac ordine în gânduri și se...

SIMILARE

Am lansat prima hartă digitală completă a unităților de energie regenerabilă din Moldova

Deocamdată, în Republica Moldova nu există o sursă centralizată care să ofere o imagine...

A fost prezentat primul proiect V2G din Moldova: mașina electrică susține rețeaua

Proiectul de Hotărâre a Guvernului prin care se aprobă testarea inovativă „Vehicul spre rețea:...

Spania își blindează sistemul energetic cu reguli noi pentru baterii și rețea

Guvernul Spaniei a aprobat Decretul Regal 997/2025, un pachet de „măsuri urgente” pentru ca...

„Giganții Energiei” din Austria: Stâlpi electrici în formă de animale – un concept premiat, dar încă neconstruit

Ce-ar fi dacă stâlpii de înaltă tensiune nu ar mai fi doar structuri metalice...

Decomisionare fără surprize: Ministerul Energiei propune metodologia pentru centralele fotovoltaice

Mai devreme sau mai târziu, sutele de parcuri fotovoltaice din Moldova își vor încheia...

Cum poate Wi-Fi-ul deveni senzor termic: soluția pasivă pentru siguranța bateriilor

În spatele ușii metalice a unui dulap de baterii totul pare liniștit. Niciun miros,...

Bucharest Energy Storage 2025 – eveniment despre stocarea energiei pentru competitivitate și echilibrarea pieței

Pe 25 noiembrie, în București, la Pullman Bucharest World Trade Center, va avea loc...

BERD deschide linia de 40 mil. € pentru modernizarea locuințelor, cu granturi până la 35%

BERD lansează în Republica Moldova un program de finanțare de 40 milioane euro destinat...

Comisia Europeană anunță finaliștii iCapital 2026

Comisia Europeană a anunțat finaliștii pentru „European Capital of Innovation 2026”. Trei orașe joacă...