Stimate Domnule Președinte al Consiliului European,
Stimată Doamnă Președinte al Comisiei Europene,
După cum este bine cunoscut, președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a anunțat în mod unilateral, fără consultări deschise cu instituțiile Uniunii Europene sau cu statele membre afectate, că, începând cu 1 ianuarie 2025, Ucraina nu va mai permite tranzitul de gaze prin teritoriul său către Republica Slovacă și către alți consumatori din Europa de Vest.
Subliniez caracterul unilateral al acestei decizii, deoarece, într-o scrisoare din decembrie a acestui an, Comisia Europeană a transmis, printre altele, către vicepremierul Republicii Slovace, Denisa Saková, că „încheierea de contracte pentru furnizarea sau tranzitul de gaze rusești nu este interzisă în această etapă de legislația UE, deoarece nu intră sub incidența sancțiunilor europene, iar importul de gaze rusești nu este în prezent interzis de alte prevederi ale legislației Uniunii.”
Aș dori să menționez personal că partenerilor ucraineni li s-au oferit și alte opțiuni de tranzit pentru gaze decât cele provenite din Rusia, dar aceste propuneri au fost respinse de asemenea de președintele Ucrainei.
Stimate Domnule Președinte,
Stimată Doamnă Președinte,
Nu mă adresez dumneavoastră doar în calitate de prim-ministru al unui stat membru al UE, care va suferi pierderi financiare semnificative din cauza acestei decizii unilaterale a președintelui ucrainean, mai ales în contextul consolidării inevitabile a finanțelor publice, lăsate într-o stare catastrofală de guvernul precedent. Mă adresez, în primul rând, ca prim-ministru al unei țări care participă activ la discuțiile esențiale despre cum să menținem competitivitatea în scădere a UE în raport cu alte regiuni ale lumii. Este evident că decizia unilaterală a președintelui Ucrainei va avea un impact negativ semnificativ asupra eforturilor europene comune de a rămâne competitivi pe scena globală.
Nu știu dacă abordarea ezitantă a Comisiei Europene și a majorității statelor membre se datorează faptului că impactul economic al întreruperii tranzitului de gaze rusești sau altor gaze prin Ucraina nu a fost analizat în profunzime și că întreaga problemă a fost evaluată doar ideologic, sau dacă o astfel de analiză a fost realizată, dar nu a fost discutată deschis cu statele membre, subestimându-se impactul deciziei președintelui ucrainean asupra economiei europene.
În orice caz, doresc să prezint o poziție clară din partea Slovaciei: mai ales acum, într-o perioadă de situație economică complicată, când suntem nevoiți să luăm măsuri de austeritate dureroase, consider că este absolut necesar să analizăm impactul economic al deciziilor importante și să adoptăm poziții bazate pe o cunoaștere consecventă a situației.
În lipsa unor documente obiective convingătoare, elaborate la nivelul Comisiei Europene, am solicitat companiei slovace SPP, a.s., care nu este doar principalul furnizor de gaze din Slovacia, ci și unul dintre cei mai mari comercianți de gaze din Europa, să îmi ofere o analiză de specialitate privind impactul întreruperii tranzitului de gaze prin Ucraina asupra prețului gazelor în Slovacia și pe piețele europene.
Permiteți-mi să prezint cele mai importante concluzii din această analiză în această scrisoare deschisă.
Deși volumul gazelor tranzitate efectiv prin Ucraina reprezintă doar aproximativ 3,5% din consumul UE27, aceasta este o cantitate care schimbă situația generală de pe piață, transformând o situație confortabilă într-o situație tensionată în ceea ce privește satisfacerea cererii. Comercianții consultați estimează că diferența dintre continuarea și oprirea tranzitului de gaze rusești prin Ucraina este de cel puțin 10-12 EUR/MWh pentru tranzacțiile încheiate pe piețele principale din Olanda și Germania. Această diferență este confirmată și de creșterea