Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Un nou regulament propus de Guvern va permite Moldovei să dezvolte proiecte energetice verzi împreună cu alte state

Guvernu a publicat proiectul finalizat al Hotărârii privind aprobarea Regulamentului pentru implementarea de proiecte comune în domeniul energiei electrice din surse regenerabile cu state membre ale Uniunii Europene, părți contractante ale Comunității Energetice sau țări terțe. Inițiativa este fundamentată pe Directiva (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile și Legea nr. 10/2016. Scopul principal al regulamentului este de a sprijini atingerea țintei naționale de 27% de energie regenerabilă în consumul final brut de energie până în 2030.

Regulamentul transpune articolele 8–12 din Directiva (UE) 2018/2001, adaptate de Comunitatea Energetică. Aceste prevederi vizează crearea unui mecanism clar de cooperare internațională pentru dezvoltarea de proiecte comune de energie regenerabilă. Prin acest cadru, Republica Moldova urmărește reducerea costurilor de conformare la obiectivele climatice, diversificarea surselor de energie și accesul la noi mecanisme de finanțare internaționale.

Regulamentul definește un proiect comun drept o inițiativă cofinanțată între Moldova și una sau mai multe entități eligibile (state membre UE, părți contractante sau țări terțe), în care energia regenerabilă produsă este repartizată între părți, cu sau fără flux fizic de energie. Fluxul fizic este obligatoriu doar în cazul cooperării cu țări terțe. Proiectele pot include instalații de producere a energiei electrice sau de încălzire/răcire.

Cooperarea poate fi inițiată fie de Moldova, fie de cealaltă parte. În ambele cazuri, procesul presupune elaborarea unui studiu de prefezabilitate, notificări reciproce de intenție, semnarea unui memorandum de înțelegere și, în final, negocierea și aprobarea unui acord de proiect comun.

Ministerul Energiei este responsabil de analiza anuală a progresului privind atingerea obiectivelor naționale din Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Climei. În cazul în care se identifică riscuri de neîndeplinire sau depășire a obiectivului național, se elaborează un studiu de prefezabilitate în termen de 60 de zile. Acesta include analiza oportunităților pe teritoriul Moldovei și al partenerilor potențiali, evaluarea cost-beneficiu și identificarea țărilor partenere.

În cazul în care proiectul este considerat fezabil de toate părțile implicate, se încheie un acord formal, în conformitate cu Legea tratatelor internaționale nr. 595/1999. Proiectele care presupun investiții publice sunt incluse în Cadrul Bugetar pe Termen Mediu și analizate de Guvern conform procedurilor standard.

Proiectele comune implică notificări oficiale către Secretariatul Comunității Energetice. Notificările trebuie să conțină descrierea instalației, cantitatea de energie atribuită fiecărei părți și perioada pentru care se aplică transferul statistic. Aceste informații sunt actualizate anual, iar cantitățile transferate se reflectă în calculele naționale privind ponderea energiei din surse regenerabile.

Pentru proiectele cu țări terțe, regulamentul impune condiții tehnice riguroase. Este necesar un flux fizic clar identificabil prin alocare de capacitate pe interconexiuni și în balanțele programate. De asemenea, energia nu trebuie să fi beneficiat de alte forme de sprijin (ex. subvenții naționale), iar țara terță trebuie să respecte standarde internaționale în domeniul drepturilor omului.

La această etapă, proiectul de act normativ nu presupune cheltuieli imediate din bugetul de stat. Studiile de prefezabilitate și fezabilitate vor determina eventualele costuri, în funcție de scenariile analizate. Modelele posibile de partajare includ distribuția proporțională a costurilor în funcție de consumul de energie, partaj egal, modele de tip public-privat, sau sisteme de transfer statistic.

Un scenariu preconizat este dezvoltarea unei centrale regenerabile în Moldova, cu partajarea energiei și beneficiilor cu statele partenere. Alternativ, Moldova ar putea achiziționa energie regenerabilă de la alte state, incluzând cantitatea în propria pondere statistică, dacă acest lucru este mai eficient decât producția locală.

Experiența Uniunii Europene arată că majoritatea proiectelor comune au fost propuse de mediul privat, nu de guverne. Prin urmare, Moldova mizează pe dinamica antreprenorială în domeniul energiei regenerabile pentru a atrage investiții și know-how tehnologic.

Un exemplu de proiect comun de energie regenerabilă în Europa este colaborarea dintre Danemarca și Germania pentru realizarea insulei energetice Bornholm Energy Island în Marea Baltică.

RENERGY
  • Proiectul constă în construirea unei platforme energetice offshore, care va colecta și distribui până la 3 GW de energie eoliană produsă pe mare.
  • Din această energie, 2 GW vor fi transportați în Germania, iar 1 GW în Danemarca.
  • Este primul proiect oficial de cooperare transfrontalieră în energie verde realizat conform Directivei (UE) 2018/2001.
  • Operatorii de sistem Energinet (Danemarca) și 50Hertz (Germania) împart costurile și veniturile obținute, în baza unui acord interguvernamental și a unui memorandum de înțelegere semnat în 2022.
  • Proiectul este susținut de fonduri europene și reprezintă un model pentru integrarea piețelor energetice și accelerarea tranziției verzi.

Se estimează că, în scenariul optimist cu măsuri planificate (WPM), ponderea energiei regenerabile va ajunge la 28,7% în 2030 și 45,2% în 2050. Implementarea proiectelor comune va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu până la 70% până în 2030, în conformitate cu angajamentele asumate prin Acordul de la Paris și în cadrul Comunității Energetice.

Regulamentul deschide posibilitatea valorificării surplusului de energie regenerabilă prin transferuri statistice sau exporturi. Astfel, Moldova poate transforma un potențial energetic local într-un instrument de integrare regională și securitate energetică.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Prânzul a prins rețeaua în echilibru: România a dat baza, Ucraina a sprijinit vârful

La prânz, sistemul electroenergetic al Republicii Moldova a funcționat stabil, cu acoperirea necesarului de...

Moldelectrica a anulat licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport 

Moldelectrica, operatorul de transport al energiei electrice, anunță anularea licitației inițiate pe 30 septembrie...

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

SIMILARE

ACTUALIZARE! ANRE va aproba pe 7 octombrie tarifele fixe și prețurile-plafon pentru regenerabile

ANRE a anunțat ședință publică pentru 7 octombrie, cu punct pe ordinea de zi...

Pentru participanții la piața angro de energie: ce înseamnă inside info, unde o publici și când

Probabil ați auzit — poate chiar „din auzite” — că trebuie să publicați „informații...

Schimbări la regulamentul licitațiilor pentru producător eligibil mare

Moldova a intrat în faza a doua a tranziției energetice: după prima licitație de...

ANRE face curat în termoficare: proceduri clare, unități moderne, responsabilități separate

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică pregătește un pachet amplu de modificări la Regulamentul...

Reguli noi pentru conectarea la rețea: ce se schimbă prin Legea 164/2025

Legea nr. 164/2025 privind energia electrică a intrat în vigoare pe 19 august 2025,...

Planul Ministerului Energiei: rețea electrică extinsă, centrale mari autorizate mai repede, piață de echilibrare funcțională

Ministerul Energiei a pus în consultare un proiect amplu de hotărâre care umblă la...

Regulamentul licitațiilor PEM 2025: integrare BESS la eolian, termene de punere în funcțiune și garanții corelate cu capacitatea

Guvernul pregătește ajustarea Regulamentului care guvernează licitațiile pentru oferirea statutului de „producător eligibil mare”...

Din 1 octombrie 2025, piața europeană day-ahead trece la prețuri pe 15 minute: ce înseamnă pentru Moldova

Din 1 octombrie 2025, piața europeană day-ahead cuplată (SDAC) va deconta energia în intervale...

ANRE a publicat proiectul tarifelor fixe și al prețurilor-plafon pentru regenerabile

ANRE a publicat proiectul prin care actualizează tarifele fixe și prețurile-plafon aplicabile producătorilor din...