Legea nr. 139/2018 privind eficiența energetică reglementează investițiile în eficiență energetică și valorificarea surselor regenerabile de energie. Pe parcursul implementării, au fost evidențiate lacune și necorelări între reglementările aplicabile, inclusiv cu Legea nr. 282/2023 privind performanța energetică a clădirilor. În plus, dezvoltarea unor programe guvernamentale noi, cum ar fi Programul privind implementarea schemei de obligații în domeniul eficienței energetice, a arătat necesitatea actualizării cadrului legal. Ministerul Energiei, asistat de proiectul „Moldovan Green Transition Technical Assistance Facility”, a identificat soluții pentru integrarea optimă a politicilor și a mecanismelor de finanțare, cu scopul de a spori eficiența și claritatea legislativă.
Una dintre modificările esențiale vizează excluderea furnizorilor de energie termică pentru încălzire și prepararea apei calde menajere din lista părților obligate. Această măsură previne dublarea obligațiilor financiare și, totodată, elimină presiunea asupra sistemelor centralizate de termoficare (SACET). Astfel, tarifele la energia termică nu mai includ costul aferent contribuțiilor pentru energia deja achitată în calitate de gaze naturale, creând premisele pentru menținerea unor prețuri mai accesibile la nivelul consumatorului final.
Proiectul de lege prevede înființarea și reglementarea Fondului pentru Eficiență Energetică (FEE), ca principal mecanism de canalizare a resurselor financiare destinate investițiilor în modernizarea energetică. FEE va fi administrat de Instituția Publică Centrul Național pentru Energie Durabilă (IP CNED), care va colecta mijloacele financiare din mai multe surse: contribuții ale părților obligate, alocații bugetare, granturi și donații de la organizații internaționale, precum și alte venituri conexe. La nivel operational, IP CNED va coordona și monitoriza proiectele, propunând soluții de finanțare adaptate nevoilor sectorului public și ale mediului privat.
Introducerea mecanismelor de garantare și compensare
Pentru a facilita accesul la credite și a stimula implementarea inițiativelor de eficiență energetică, se propune introducerea unui sistem de garanții financiare și compensații pentru dobânzile aferente împrumuturilor contractate. IP CNED va putea emite garanții bancare parțiale pentru asociațiile de proprietari în condominiu și alte entități care nu dispun de garanții suficiente, asigurând astfel o bază solidă pentru colaborarea cu instituțiile financiare și reducând costurile de creditare. În completarea garanțiilor, compensațiile financiare pot fi acordate pentru a acoperi parțial dobânda, fapt ce diminuează presiunea financiară asupra investitorilor.
Reforma schemei de obligații în domeniul eficienței energetice
Modificările propuse simplifică și eficientizează schema de obligații prin eliminarea mecanismului de includere a listei părților obligate într-o hotărâre de guvern. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) va actualiza periodic această listă, asigurând relevanța informațiilor și adaptarea rapidă la dinamica sectorului energetic. În plus, pentru operatorii și importatorii de produse petroliere, contribuțiile se stabilesc pe baza volumelor de resurse efectiv importate, nu comercializate, în scopul evitării discrepanțelor de raportare și simplificării monitorizării.
Rolul autorităților administrației publice locale
Modificările clarifică și reduc aria de aplicare a obligațiilor legate de planurile locale integrate privind energia și clima. Doar municipalitățile (Chișinău, Bălți, Cahul, Ceadîr-Lunga, Comrat, Edineț, Hîncești, Orhei, Soroca, Strășeni și Ungheni) vor avea obligația de a elabora și actualiza aceste planuri. În cazul celorlalte autorități publice locale, elaborarea devine opțională, evitându-se astfel poveri administrative suplimentare. Ministerul Energiei și IP CNED asigură, de principiu, asistență la întocmirea planurilor și oferă sprijin în realizarea măsurilor concrete de eficiență energetică și combatere a schimbărilor climatice.
Contracte de performanță energetică și audit
Proiectul de lege instituie posibilitatea ca IP CNED să încheie contracte de performanță energetică în numele statului, stimulând adoptarea de soluții de eficiență energetică în instituțiile publice și facilitând recuperarea investiției din economiile de energie rezultate. În plus, se menține obligativitatea auditului energetic doar pentru proiectele ce depășesc pragul de 250 m² și care nu au certificat de performanță energetică, limitând costurile și formalitățile pentru alte categorii de imobile. Se extinde, de asemenea, sfera entităților autorizate să presteze servicii de audit energetic, permițând și organizațiilor necomerciale ori centrelor de cercetare să intre pe această piață.
Modificările aduse Legii nr. 139/2018 urmăresc creșterea calității, transparenței și eficienței investițiilor în domeniul energetic, oferind un cadru care valorifică mai bine oportunitățile de finanțare internă și externă. Instituirea Fondului pentru Eficiență Energetică va încuraja cooperarea cu parteneri internaționali, iar procedurile de garantare și compensare reduc semnificativ barierele de acces la capital, în special pentru asociațiile de proprietari în condominiu. În paralel, simplificarea schemei de obligații și actualizarea clară a responsabilităților autorităților publice și a operatorilor privați va duce la scăderea costurilor operaționale și la implementarea rapidă a inițiativelor de eficiență energetică. Ministerul Energiei estimează că noul cadru legal va susține atingerea obiectivului de economii anuale de energie echivalente cu minimum 0,8% din valoarea medie a consumului final până în anul 2030, contribuind la securitatea energetică și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.