Thursday, June 13, 2024
16.2 C
Chișinău
spot_imgspot_img

Americanii “au turnat” în Detroit prima șosea wireless

spot_imgspot_img

Prima șosea electrică fără fir din SUA a fost instalată în Detroit, permițând vehiculelor electrice să se încarce în timp ce circulă. Dar, la aproape 2 milioane de dolari pe kilometru, este acesta cu adevărat viitorul transportului?

Arată ca orice altă porțiune de asfalt din orașele din SUA. Dar dacă mergeți pe strada 14 din Detroit, Michigan, cu vehiculul potrivit, se întâmplă ceva ciudat. Acesta este primul loc public din SUA în care poți conduce un vehicul electric și nu se descarcă bateria, ci o încarcă.

Tronsonul de 400 de metri de drum care traversează zona Corktown din Detroit este un proiect pilot al unei tehnologii fără fir care este capabilă să încarce vehiculele pe măsură ce acestea trec pe el.

Bobine electromagnetice au fost așezate sub suprafață și conectate la rețeaua electrică a orașului. Acestea creează un câmp electromagnetic chiar deasupra drumului care transferă energie către un receptor atașat la bateria unui vehicul printr-un proces cunoscut sub numele de “încărcare inductivă”. Este o tehnologie similară cu cea utilizată în cazul încărcării fără fir a telefoanelor mobile.

Se speră că astfel de drumuri ar putea contribui la combaterea uneia dintre principalele bariere care îi împiedică pe oameni să treacă la vehiculele electrice – anxietatea legată de autonomie. Având în vedere că infrastructura de încărcare nu a atins încă nivelul necesar pentru a susține un număr mare de vehicule electrice și că este nevoie de timp pentru a încărca un vehicul în timpul călătoriilor lungi, majoritatea automobiliștilor ezită să renunțe la mașinile lor alimentate cu combustibili fosili.

Însă, dacă se circulă pe un drum pe care mașina se încarcă suplimentar pe măsură ce se deplasează, ar putea contribui la extinderea autonomiei vehiculelor electrice sau chiar la eliminarea completă a necesității de încărcare la priză.

Dacă pe vremuri telefoanele mobile aveau nevoie de cabluri de încărcare, dar acum se pot lipsi de ele, în curând același lucru ar putea fi valabil și pentru vehiculele electrice, spune Stefan Tongur, vicepreședinte al departamentului de dezvoltare a afacerilor la Electreon.

Electreon testează tehnologia de încărcare fără fir în anumite locații din Europa, Asia și America. Aceasta a instalat bobinele inductive magnetice pe șoseaua din Detroit în noiembrie. Vehiculele care au receptoarele potrivite atașate la baza lor se pot încărca dinamic pe măsură ce circulă de-a lungul acesteia.

Finanțat parțial cu 1,9 milioane de dolari (1,5 milioane de lire sterline) de către Departamentul de Transport din Michigan, Electreon contribuind cu restul, obiectivul este de a extinde lungimea “drumului inteligent” la o milă în următorii ani pentru a oferi o modalitate de a testa tehnologia într-un mediu urban real. Proiectul face parte din viziunea guvernatorului statului Michigan, Gretchen Whitmer, de a transforma infrastructura de transport a statului, în efortul de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2050. Aceasta include un accent pe vehiculele electrice prin furnizarea unei rețele de încărcare fiabile până în 2030, cu drumuri de încărcare wireless și 100 000 de încărcătoare pentru a sprijini două milioane de vehicule electrice, a declarat Justine Johnson, responsabilul principal pentru mobilitate din Michigan.

Având în vedere bogata moștenire auto a orașului Detroit, “Motor City”, ea consideră că este potrivit ca acesta să fie liderul inovației pentru viitorul vehiculelor și al mobilității.

Dar, având în vedere că proiectul costă aproape 2 milioane de dolari pe kilometru, unii experți se întreabă dacă tehnologia este scalabilă. Extinderea unor astfel de drumuri inteligente în întregul oraș sau pe porțiuni lungi de autostradă interurbană ar fi astronomică la costurile actuale. Tongur crede că costul instalării încărcării wireless va începe să scadă în curând, pe măsură ce tehnologia se va maturiza, și preconizează că ar putea costa în jur de 1,2 milioane de dolari pe milă și 1.000 de dolari pe receptor.

Încărcarea wireless arată bine pe hârtie. Dar logistica, costurile implicate, o fac destul de nepractică“, spune Ashley Nunes, cercetător în economie comportamentală la Harvard Law School.

Dar Tongur spune că tehnologia nu trebuie să se afle sub fiecare drum. “Nu este menită să fie implementată peste tot”, spune el. “Trebuie să fie foarte strategică acolo unde are cel mai mult sens, unde sunt modelele de afaceri bune“.

Compania se concentrează inițial pe coridoarele de tranzit care sunt frecventate de flote comerciale cu orare previzibile. Printre acestea se numără autobuze și camioane, pentru care există avantaje în ceea ce privește costurile de menținere în funcțiune, în loc să fie nevoie să se oprească pentru încărcare.

Nunes este de acord că drumurile de încărcare fără fir ar putea fi o soluție plauzibilă pentru industria camioanelor medii și grele, despre care spune că contribuie în mod disproporționat la emisiile de carbon pe kilometru. “În cazul în care vehiculul parcurge un traseu fix de la care nu se abate prea mult, modernizarea acestor secțiuni de drumuri cu încărcare wireless ar putea avea sens“, spune el.

Iar scopul nu este de a reproduce un încărcător rapid plug-in. Tongur spune că Electreon este capabil să obțină 35 kW de încărcare dinamică pe receptor. Aceasta înseamnă că autobuzele sau camioanele care au trei receptoare pot obține până la 100 kW în timpul mersului. Pe o distanță de câțiva kilometri, acest lucru ar putea reprezenta un potențial enorm de creștere a autonomiei, spune el, fiind deosebit de util dacă vă aflați pe o porțiune de drum în zone în care stațiile de încărcare sunt puține și îndepărtate.

O analiză efectuată de guvernul suedez sugerează că un drum electric de 250-300 km pe rutele aglomerate ar putea reduce emisiile de dioxid de carbon ale camioanelor cu peste 200 000 de tone.

Pentru a face serviciul mai accesibil, Electreon oferă, de asemenea, un model de abonament prin care operatorii pot plăti o taxă lunară, în jur de 800 de dolari până la 1000 de dolari, pentru operarea continuă a vehiculelor publice, comerciale și autonome, spune Tongur. Compania o numește platforma lor “Charging-as-a-Service” (CaaS) și este utilizată în cadrul unui parteneriat în valoare de 9,4 milioane de dolari în Israel cu operatorul de transport public din Tel Aviv, Dan Bus Company, care are o flotă de 200 de autobuze. Un model de tip “pay-as-you-go” ar putea fi mai potrivit pentru utilizatorii rutieri mai ocazionali care doresc să își încarce vehiculele în timpul unei călătorii, spune Electreon.

Drumurile electrice sunt considerate în prezent, la scară largă, o soluție atrăgătoare pentru a ajuta la depășirea problemelor de infrastructură de încărcare cu care se confruntă vehiculele electrice.

În Europa, Franța intenționează să construiască 8 850 km de drumuri electrificate până în 2035, folosind fie cabluri aeriene, fie șine, fie încărcare prin inducție, în timp ce studiile din Germania au recomandat instalarea a 4 000 km de cabluri aeriene sau de infrastructură de încărcare prin inducție pe autostrăzile din această țară. Suedia a estimat că va costa în jur de 2,9-3,8 miliarde de dolari pentru a construi aproximativ 2.000 km de drumuri electrice.

Electreon lucrează la o serie de proiecte pilot de încărcare fără fir în Europa, inclusiv la un proiect de electrificare a unei porțiuni din autostrada germană. În SUA, compania construiește o șosea de încărcare fără fir împreună cu Universitatea de Stat din Utah pentru centrul de cercetare Aspire, finanțat de National Science Foundation. De asemenea, a depus o ofertă pentru electrificarea Pennsylvania Turnpike, potrivit lui Tongur.

El spune că, pentru a contribui la respectarea termenelor climatice, municipalitățile pot adăuga cu ușurință bobine la programele de întreținere a drumurilor deja existente pentru a le transforma rapid în active taxabile. Iar prin adăugarea de receptoare la vehicule, producătorii de automobile ar putea reduce dimensiunea bateriei și costul total al deținerii unui vehicul electric, ceea ce ar putea contribui la accelerarea adoptării.

În cazul vehiculelor de pasageri, concurența se intensifică. Toyota a încheiat un parteneriat cu Electreon pentru a explora opțiunile de încărcare fără fir, BMW și Ford au colaborat cu Witricity, iar Stellantis cu Hevo Power. Se crede că Tesla lucrează la propria soluție, după ce anul trecut a cumpărat, apoi a vândut, compania de încărcare fără fir Wiferion.

Cu toate acestea, transformarea se apropie. În SUA, guvernul federal a rezervat miliarde de dolari pentru programul său “Infrastructura națională pentru vehicule electrice” (Nevi) și pentru programul “Infrastructură de încărcare și alimentare” (CFI), pentru a finanța construirea de sisteme de încărcare de mare viteză pentru autostrăzile naționale și pentru locurile în care oamenii locuiesc, lucrează și fac cumpărături. Obiectivul administrației Biden este de a crea 500.000 de încărcătoare disponibile publicului până în 2030 – un rol important putând fi jucat de drumurile de încărcare fără fir.

În timp ce ne gândim la tranziția de la motorul cu combustie internă la vehiculele cu emisii zero, trebuie să ne gândim la sisteme care să le permită oamenilor să facă tranziția”, spune Johnson. “Este vorba mai puțin de anxietatea legată de autonomie și mai mult de fiabilitatea încărcării – care îi va ajuta pe consumatori să ia decizii în cunoștință de cauză.”

RECENTE

Guvernul aprobă înființarea Comisiei Naționale pentru Schimbările Climatice: Decizii obligatorii și măsuri integrate în dezvoltarea socio-economică

Guvernul a dat undă verde astăzi proiectului de hotărâre care stabilește organizarea și funcționarea...

Moldelectrica angajează un expert în managementul proiectelor/piața de electricitate

Ministerul Energiei din Moldova, în colaborare cu Moldelectrica, anunță deschiderea unei poziții pentru un...

Anunț de angajare: Ministerul Energiei și Centrul Național pentru Energie Durabilă caută doi experți care vor fi finanțați de BERD

În răspuns la solicitarea Guvernului Republicii Moldova, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a...

Are loc prima sesiune de lucru pentru construcția liniei electrice aeriene 400 kV Strășeni-Gutinaș

Astăzi, a avut loc prima sesiune de lucru privind construcția liniei electrice aeriene (LEA)...

RENERGY NEWSLETTER

SIMILARE