spot_imgspot_img
CHIȘINĂU Ticker
CHIȘINĂU 00 : 00 01/01/1970 Loading weather... Loading air quality...

Analiza redacției: Proiectul de lege privind modificarea mecanismului de racordare – reglementare necesară sau obstacol pentru investiții?

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Redacția a analizat Proiectul de lege privind mecanismul de responsabilizare a titularilor de avize de racordare și îmbunătățirea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili și aduce în acest articol o prezentare clară a implicațiilor sale. Acest act normativ vizează eliminarea blocajelor din procesul de racordare la rețea și reglementarea responsabilităților producătorilor de energie regenerabilă, introducând garanții financiare și ajustări ale toleranțelor pentru dezechilibre. Vom explica în detaliu ce presupun aceste măsuri, impactul asupra pieței energetice și reacțiile pe care le-a stârnit în rândul investitorilor și autorităților.

Ce funcționează bine în proiectul de lege?

  1. Introducerea garanției financiare de bună execuție este o măsură corectă și aliniată cu practicile europene, reducând numărul avizelor speculative și rezervarea artificială a capacității rețelei.
  2. Marja moderată de 2% a garanției financiare este mai permisivă decât în Polonia și Spania, ceea ce păstrează Republica Moldova atractivă pentru investitori.
  3. Clarificarea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili ajută la o mai bună predictibilitate a veniturilor acestora și la reducerea riscurilor financiare.
  4. Dreptul de renunțare voluntară la avizele neutilizate până la 30 iunie 2025 este o măsură tranzitorie eficientă, care permite investitorilor să se retragă fără penalizări dure.
RENERGY

Ce îi lipsește proiectului?

  1. O diferențiere clară între tipurile de investitori. Proiectul ar trebui să conțină o gradație în ceea ce privește garanțiile financiare. De exemplu, proiectele mici, de sub 1 MW, ar trebui să aibă condiții mai flexibile, pentru a nu descuraja investițiile descentralizate. În prezent, lipsa unei astfel de diferențieri creează un potențial dezavantaj competitiv pentru micii producători.
  2. O schemă mai clară privind utilizarea fondurilor colectate din garanțiile financiare și taxa de nevalorificare. În loc să fie direcționate doar către operatorii de rețea, aceste sume ar putea fi utilizate și pentru dezvoltarea infrastructurii de rețea în zonele unde există cerere mare de racordare.
  3. Un mecanism de sancționare mai precis pentru titularii de avize care nu respectă termenele. Pe lângă pierderea garanției financiare, ar putea fi aplicate restricții pentru investitorii care blochează capacități de rețea fără justificare.
  4. Flexibilitate pentru proiectele în desfășurare. Opoziția unor investitori față de aplicarea retroactivă a garanției financiare trebuie luată în considerare. Se poate propune o variantă tranzitorie, în care proiectele deja aprobate să fie exceptate sau să aibă condiții mai permisive pentru o anumită perioadă.
  5. Introducerea unui sistem de prioritizare a racordărilor. Ar putea fi introdus un mecanism prin care proiectele care au ajuns într-o fază avansată de implementare să aibă prioritate la alocarea capacităților, în loc să fie blocate de proiecte speculative.

Ce poate fi adăugat pentru a întări proiectul?

  1. O abordare graduală a garanțiilor financiare, de exemplu, creșterea acestora progresiv în funcție de dimensiunea proiectului și de capacitatea efectiv construită.
  2. Un mecanism de monitorizare și raportare trimestrială a stadiului fiecărui proiect, pentru a asigura că avizele de racordare sunt utilizate în mod real și că se fac progrese semnificative în implementarea acestora.
  3. Un regim de penalități pentru proiectele întârziate. Dacă un proiect nu se finalizează în termenul stabilit, acesta ar putea plăti penalități progresive, în loc să fie anulat direct.
  4. Un stimulent pentru proiectele care respectă termenele. De exemplu, reducerea unor costuri administrative sau oferirea unor facilități fiscale pentru investitorii care finalizează centralele în timp util.
  5. Integrarea unei perspective mai largi asupra dezvoltării rețelei, incluzând stimulente pentru investiții în rețele inteligente și capacități de stocare a energiei.

Mai multe companii și asociații din sectorul privat, precum HPI Wind și Consiliul Investitorilor Străini, au exprimat obiecții referitoare la acest proiect de lege. Principalele critici vizează impunerea garanțiilor financiare și aplicarea acestora asupra avizelor deja emise. Deși argumentele privind impactul asupra investițiilor sunt valide, ele nu iau în considerare beneficiile pe termen lung ale unei piețe mai disciplinate și a unei rețele mai bine gestionate. În plus, invocarea principiului retroactivității este parțial nejustificată, deoarece măsura vizează prevenirea unui blocaj artificial, nu o modificare a drepturilor deja dobândite. Iată mai jos lista completă a comenatariilor:

Acest proiect de lege are potențialul de a îmbunătăți considerabil procesul de racordare la rețea și de a elimina blocajele speculative. Totuși, pentru a deveni o reglementare cu adevărat eficientă, ar trebui să includă măsuri mai clare de diferențiere a investitorilor, o utilizare mai bine definită a fondurilor colectate și un mecanism mai echitabil de tranziție pentru proiectele existente. În forma sa actuală, proiectul are șanse ridicate de adoptare, dar trebuie ajustat pentru a răspunde atât nevoilor sistemului energetic, cât și preocupărilor mediului de afaceri. Este esențial ca autoritățile să mențină un dialog deschis cu toate părțile implicate, astfel încât reforma propusă să aducă beneficii reale și sustenabile pentru sectorul energetic al Republicii Moldova.

RECENTE

Sectorul fotovoltaic în plină expansiune: Detalii despre mecanismul de Facturare Netă în ianuarie 2025

La finalul lunii ianuarie 2025, energia regenerabilă a înregistrat progrese semnificative, conform datelor furnizate...

Principalele prevederi ale planului de securitate energetică: modernizarea infrastructurii și creșterea producției interne

Moldova se confruntă de mai multă vreme cu o provocare majoră: dependența semnificativă față...

Englezii de la Zenobē pun în funcțiune prima și cea mai mare baterie de stocare din Europa

Europa beneficiază acum de cea mai mare baterie de stocare a energiei, amplasată în...

Planul de acțiune pentru Energie al Comisiei Europene: reducerea costurilor și atragerea investițiilor

Comisia Europeană a lansat recent Planul de Acțiune pentru Energie Accesibilă, o inițiativă strategică...

SIMILARE

Analiză de redacție: Proiectul legii energiei electrice – cea mai amplă reformă a pieței energetice din ultimul deceniu

Sectorul energetic din Moldova se află într-un proces profund de transformare, iar proiectul de...

Analiză RENERGY: Care sunt condițiile impuse Moldovei pentru a primi sprijinul de 340 de milioane de euro de la UE?

Astăzi, la Chișinău, prim-ministrul Dorin Recean și comisarul european pentru extindere, Marta Kos, au...

Tensiuni energetice între Slovacia și Ucraina: Polonia gata să crească exporturile de energie către Ucraina

La 1 ianuarie 2025, acordul de tranzit al gazelor naturale rusești prin Ucraina urmează...