Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Confuzie cu privire la angajamentele Franței în materie de energie regenerabilă din planul național pentru energie și climă

Includerea surprinzătoare de către Franța a unui obiectiv de producție de energie regenerabilă pentru 2030 în planurile sale privind energia și clima a părut să dezamorseze o dispută de lungă durată cu Comisia Europeană, însă experții se străduiesc să înțeleagă ce înseamnă de fapt noile cifre.

În cele 300 de pagini ale Planului său național final privind energia și clima, prezentat la 10 iulie, Franța a inclus un obiectiv de consum de aproximativ 570 TWh de energie regenerabilă în 2030.

Comisia Europeană criticase primul proiect de NECP (prezentat în noiembrie 2023) pentru că nu preciza ponderea energiilor regenerabile în consumul final de energie. Anterior, Parisul inclusese în schimb un obiectiv de “energie decarbonizată” pentru 2030, luând în considerare energia din surse regenerabile și nucleare.

Experții și-au exprimat confuzia cu privire la acest document, afirmând că este dificil de evaluat modul în care a fost stabilit obiectivul de 570 TWh.

Deși acest obiectiv privind consumul total de energie din surse regenerabile a fost inclus în NECP 2024 final, nu au existat actualizări corespunzătoare ale energiei proiectate din surse regenerabile individuale, cum ar fi energia eoliană, solară și încălzirea din surse regenerabile.

Aceste cifre au rămas neschimbate față de proiectul NECP din decembrie 2023 și față de strategia franceză non-legislativă privind energia și clima (SFEC) publicată în noiembrie anul trecut.

În plus, obiectivul francez privind energia regenerabilă este exprimat în unități absolute de TWh și nu ca procent din consum, așa cum este cazul obiectivului UE privind energia regenerabilă.

În cadrul unei conferințe de presă, Ministerul Energiei nu a confirmat evaluările din mass-media, utilizate de unii experți, conform cărora NECP actualizat ar asigura o pondere a energiei regenerabile de 41,3% din consumul final brut de energie până în 2030 (comparativ cu o cerință a UE de 44% pentru Franța și 42,5% pentru UE).

Această cifră a fost obținută prin compararea obiectivului de 570 TWh cu prognoza NECP de 1 381 TWh de consum final de energie până în 2030.

Ministerul Energiei a declarat că acest lucru “nu corespunde metodologiei utilizate pentru a determina ponderea energiei regenerabile în consumul final [brut] de energie”, dar nu a dorit să clarifice cifra corectă.

Cu toate acestea, Franța a utilizat anterior aceeași metodologie. În versiunea din 2019 a planului său NECP, Franța a declarat că va atinge o pondere de 33% a energiei regenerabile în consumul final de energie, pe baza unui consum de energie de 120 de milioane de tone echivalent petrol (Mtep), din care 41 Mtep provin din surse regenerabile.

Numărătoare dublă?

Potrivit consultantului independent în domeniul climei, Stéphane, “nu văd cum am putea ajunge la un consum de 570 TWh fără o dublă contabilizare”.

Însumând proiecțiile pentru 2030 ale proiectului NECP privind energia solară, energia eoliană offshore și onshore, energia hidroelectrică, biogazul și încălzirea și răcirea din surse regenerabile, cifra este de 546 TWh de energie regenerabilă.

Jules Nyssen, președintele asociației franceze a industriei energiei regenerabile Syndicat des énergies renouvelables, a fost deschis la această posibilitate. “Nu sunt sigur că nu există o dublă contabilizare. De exemplu, gazul regenerabil este o componentă a căldurii”, a declarat Nyssen pentru Euractiv.

Ministerul Energiei recunoaște această complexitate, observând că “sistemul energetic nu este un sistem complet liniar” și declarând presei că “există surse de energie care sunt utilizate pentru a produce alți vectori energetici.

Ministerul a citat ca exemplu biogazul, “care poate fi utilizat pentru a produce căldură, iar o parte din căldură provine din electricitate, care este ea însăși regenerabilă”.

Această lipsă de claritate ar putea conveni guvernului francez. Politicieni de rang înalt, precum ministrul economiei și energiei, Bruno Le Maire, și fostul ministru al energiei, Agnès Pannier-Runacher, au făcut anterior declarații la nivel înalt că nu se vor conforma solicitării Comisiei Europene privind un obiectiv în materie de energie regenerabilă.

Cu toate acestea, unele părți interesate sunt sceptice că concesiile făcute de guvern în NECP final vor fi suficiente. “Nu este sigur că Comisia Europeană va fi mulțumită”, a declarat Nyssen.

Concesia făcută de Franța Comisiei ar putea fi interpretată și ca o pierdere de influență la Bruxelles, deoarece vine într-un moment de instabilitate politică, care ar putea afecta capacitatea țării de a-și impune interesele la Bruxelles.

Franța a făcut presiuni pentru ca viitoarele obiective ale UE pentru 2040 să includă atât energia nucleară, cât și sursele regenerabile de energie. Ca parte a acestui efort, Franța a condus o “Alianță nucleară a UE” a țărilor cu energie nucleară în mixul lor energetic.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldova se apropie de 1 GW din regenerabile și își depășește înainte de termen țintele pentru 2030

Ne apropiem de 1 GW de energie regenerabilă instalată în Republica Moldova, iar dinamica...

Studiu ANRE despre piața energiei electrice în 2025: cum arată de fapt concurența, dependența de import și viitorul CET-urilor

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a finalizat studiul de piață referitoare la sectorul...

How Vladislav Papanaga sees smart energy as the next big asset class

For Vladislav Papanaga, antrepreneur and founder of QGroup, energy is no longer just one...

Vladislav Papanaga: Energia inteligentă — noul standard de diversificare a afacerilor

Autor: Vladislav Papanaga, antreprenor, fondator QGroup Deficitul energetic ca fereastră de oportunitate Energia nu este doar...

SIMILARE

Vladislav Papanaga: Energia inteligentă — noul standard de diversificare a afacerilor

Autor: Vladislav Papanaga, antreprenor, fondator QGroup Deficitul energetic ca fereastră de oportunitate Energia nu este doar...

ODA va finanța companiile care intră în comunități de energie regenerabilă

Mâine se aprobă proiectul de hotărâre a Guvernului privind semnarea Acordului de grant pentru...

Ministerul Energiei: Doi oameni noi în Comisia pentru licitațiile eoliene

Ministerul Energiei a completat, în sfârșit, locurile rezervate societății civile în Comisia de licitații...

Grid-forming obligatoriu pentru stocarea de energie și regenerabilele de peste 1 MW în Europa

Europa se pregătește să schimbe regulile jocului pentru stocarea de energie și pentru centralele...

Ministerul Energiei lansează două proiecte de regulamente pentru controlul încălzirii și ventilării în clădiri

Ministerul Energiei a pornit, în aceeași zi, două inițiative care vor schimba felul în...

ANRE cere încă cinci ani pentru menținerea regimului provizoriu de echilibrare a gazelor până în 2030, pe fondul nelichidității pieței angro de gaze.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a pus în consultare publică un proiect...

LEA Vulcănești–Chișinău: șantierul se închide, linia intră în faza de testare și energizare treptată

Lucrările la Linia Electrică Aeriană (LEA) Vulcănești–Chișinău ajung la aproximativ 99% progres fizic. Constructorul...

Cel mai mare parc fotovoltaic propriu al Simtel, de 52 MWp la Giurgiu, intră în exploatare săptămâna aceasta

Simtel deschide, la Giurgiu, un nou capitol în povestea energiei regenerabile din România: cel...

Ministerul Energiei s-a întâlnit cu investitorii pentru prima rundă de consultări pe licitația de proiecte eoliene

Iată și prima întâlnire față în față între autorități și investitori pe tema noii...