Pentru data de 14 ianuarie, consumul de energie electrică pe malul drept al Nistrului este similar cu cel din ziua precedentă. Cu toate acestea, din cauza limitelor de capacitate ale interconexiunii cu România, nu a fost posibilă rezervarea integrală a necesarului de energie, informează Energocom. Astfel, între orele 16:00 și 19:00, Moldova va apela la energie de urgență pentru a acoperi un deficit estimat la 484 MWh.
Moldova beneficiază de o capacitate garantată de import din rețeaua ENTSO-E de 315 MW. Acest lucru a fost posibil datorită sprijinului oferit de Uniunea Europeană, ENTSO-E și operatorii de transport ai energiei electrice din România, Ucraina, Polonia, Slovacia și Ungaria, care au identificat mecanisme de creștere a capacității de transfer net (NTC). În plus, Republica Moldova are posibilitatea de a utiliza capacitatea nerezervată la alte hotare dintre ENTSO-E și blocul comun de reglaj Moldova-Ucraina. De asemenea, liniile electrice de 110 kV de interconectare cu România pot fi utilizate suplimentar, permițând transportul a peste 100 MW. Această infrastructură modernizată asigură o capacitate totală disponibilă de peste 415 MW.
În prezent, interconexiunile electrice dintre Moldova și România se realizează prin linii de 110 kV, precum Fălciu-Gotești, Huși-Cioara, Stânca-Costești și Țuțora-Ungheni. De exemplu, linia Fălciu-Gotești, cu o lungime totală de 28 km, a fost finalizată pe partea română încă din 2013, însă a devenit operațională abia recent, după finalizarea lucrărilor pe teritoriul Republicii Moldova.
Pentru a îmbunătăți securitatea energetică, Republica Moldova și România au inițiat proiecte de interconectare la nivel de 400 kV. Un exemplu este linia electrică aeriană Suceava-Bălți, care va conecta municipiul Bălți din Republica Moldova cu municipiul Suceava din România. Acest proiect, aflat în faza a doua, are un buget de 77 milioane de euro și este finanțat prin împrumuturi de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI), precum și printr-un grant de la Uniunea Europeană.
De asemenea, există planuri pentru construcția liniei electrice aeriene Isaccea-Vulcănești-Chișinău, menită să sporească capacitatea de import și export de energie electrică și să integreze rețeaua națională în piața unică energetică a Uniunii Europene.
Capacitatea limitată a interconexiunilor existente nu permite acoperirea integrală a cererii de energie în perioadele de vârf. În plus, infrastructura internă de producție a energiei electrice nu este suficient de dezvoltată pentru a satisface consumul național, ceea ce duce la o dependență crescută de importuri. Volatilitatea pieței regionale de energie și creșterea cererii în țările vecine complică și mai mult accesul la resurse energetice adecvate.
Apelarea la energie de urgență implică costuri suplimentare și poate afecta stabilitatea sistemului energetic. Pentru a preveni astfel de situații, este esențială finalizarea rapidă a proiectelor de interconexiune de 400 kV, care vor permite importuri mai mari și vor integra Republica Moldova în rețeaua europeană ENTSO-E. De asemenea, dezvoltarea capacităților interne de producție, inclusiv a surselor regenerabile, și promovarea eficienței energetice sunt pași cruciali pentru asigurarea securității energetice pe termen lung.