La 27 mai 2025, Secretariatul Comunităţii Energiei a lansat „Annual Gas Storage Report 2025” – analiză ce evaluează modul în care ţările din Comunitate aplică Regulamentul (UE) 2022/1032 privind obligaţiile de umplere a depozitelor de gaze. Raportul confirmă că Ucraina şi Serbia au atins, încă de la 1 noiembrie 2024, nivelul-ţintă de 90 %, iar progresele Moldovei la constituirea stocurilor strategice sunt „substanţiale şi susţinute”.
Context normativ
- Amendamentul ministerial din decembrie 2022 a extins în Comunitate cerinţele UE: depozite umplute 90 % până la 1 noiembrie în fiecare an şi traiectorii intermediare (de ex. 35 % din consumul anual până la 1 februarie).
- Pentru statele fără depozite (Moldova, Albania, Kosovo etc.) obligativitatea se transpune prin stocuri „virtuale” sau contracte de rezervare în alte ţări.
Indicator | Ucraina | Serbia | Moldova* | Media UE (comparativ) |
---|---|---|---|---|
Capacitate totală (bcm) | 31 | 3,2 | — | 113 |
Nivel atins la 1 nov. 2024 | 16,0 bcm (≈ 52 %) | 2,9 bcm (91 %) | 250 GWh echiv. | 95 % |
Obiectiv 1 nov. 2025 | 90 % | 90 % | stoc strategic ≥ 15 zile consum | 90 % |
*Moldova nu dispune de depozite proprii; estimează că va cumpăra 180–200 mil. m³ gaz şi îl va păstra în Ucraina sau România.
Surse: Raportul Secretariatului 2025; DG ENER, 31 oct. 2024; S&P Global, 28 oct. 2024.
Semnificaţia pentru securitatea energetică regională
- Reducerea riscului de întreruperi – Depozitele din Ucraina rămân cele mai mari din Europa; umplerea lor peste 50 % oferă un tampon regional crucial chiar şi sub tirul atacurilor asupra infrastructurii.
- Diversificarea rutelor – Serbia şi statele din Balcani pot trimite gaz spre UE prin conducta Balcanică; volumele înmagazinate local consolidează flexibilitatea de tranzit.
- Moldova: de la criză la prevenţie – După stresul iernii 2021-2022, Chişinăul şi-a construit, prin Energocom, mecanisme de achiziţie şi păstrare în depozitele ucrainene Bilche-Volytsya; raportul salută „progresul rapid” în accesarea facilităţilor regionale (Infotag).
Provocările rămase
- Capacitate vs. consum – Deşi Ucraina are spaţiu mare, propriul consum plus cererea UE ar putea depăşi 25 bcm în vârful iernii 2025-2026; vor fi necesare încă ~4-6 bcm de import până la 1 nov. 2025.
- Finanţarea stocurilor – Preţurile LNG ridicate pun presiune pe lichidităţi. Secretariatul recomandă schemă de garanţii publice şi atragerea traderilor europeni prin scutirea de taxe de tranzit.
- Riscul de securitate – Atacurile asupra reţelei de transport ucrainene pot limita injectările rapide; scenariul raportului include coridor alternativ prin Slovacia-Ungaria-Serbia.
Implicaţii pentru Moldova
Domeniu | Impact | Paşi recomandaţi |
---|---|---|
Preţ final la consumator | Stocurile procurate în extrasezon pot reduce volatilitatea tarifului Termoelectrica/SAF-T4 în ianuarie-martie 2026 cu 8-12 %. | Semnarea până în iulie a unui contract cadru cu Ukrtransgaz pentru 0,3 bcm și acoperire financiară de la BERD. |
Integrare pe piaţa UE | Alinierea la Regulamentul de stocare este un criteriu-cheie de progres în Planul de Acţiune Moldova-UE 2024-2027. | Finalizarea transpunerii Legii gazelor (vers. 2025) şi instituirea unei „entităţi de securitate a stocurilor”. |
Rezistenţă la şocuri | Posibila întrerupere a tranzitului rusesc via Ucraina după 1 ian. 2026 sporeşte dependenţa de rezervă. | Accelerarea proiectului gazoductului Iaşi-Chişinău (Faza II, 8 bar) şi contracte back-to-back cu traderii români. |
Raportul 2025 al Secretariatului arată că mecanismul de stocare devine pilon central al securităţii gazelor în Europa de Sud-Est. Chiar dacă Moldova nu deţine depozite proprii, progresul în crearea unui stoc strategic şi accesul la capacităţile vecinilor reduc considerabil vulnerabilitatea la crize. Următoarele luni sunt decisive pentru:
- încheierea contractelor de injectare vara aceasta,
- asigurarea finanţării (granturi IPA III, linii de credit BERD/Banca Mondială),
- adoptarea cadrului legal care să facă obligatorie menţinerea stocului minim.