Asociația Europeană a Operatorilor de Sisteme de Transport al Energiei Electrice (ENTSO-E) a publicat recent, la data de 5 iunie 2025, o poziție detaliată privind revizuirea Mecanismului de Ajustare la Frontieră a Emisiilor de Carbon (CBAM), o inițiativă cheie a Comisiei Europene menită să combată relocarea emisiilor de carbon și să promoveze producția industrială mai curată în țările din afara Uniunii Europene. Documentul, aprobat de Comitetul de Piață al ENTSO-E, evidențiază preocupările operatorilor de sisteme de transport (TSO) din Europa față de implementarea CBAM, în special pentru sectorul electricității, a cărei aplicare completă este programată pentru 1 ianuarie 2026. ENTSO-E, care reprezintă 40 de TSO din 36 de țări, propune ajustări esențiale pentru a asigura un echilibru între obiectivele climatice ale UE și stabilitatea sistemului energetic european.
Propus în mai 2021 de Comisia Europeană și adoptat prin Regulamentul (UE) 2023/956 în aprilie 2023, CBAM își propune să impună un preț echitabil pentru emisiile de carbon asociate bunurilor cu intensitate ridicată de carbon importate în UE din țări terțe. Scopul este de a preveni „carbon leakage” – fenomenul prin care companiile din UE își mută producția în țări cu politici climatice mai puțin stricte sau sunt înlocuite de importuri mai poluante – și de a asigura că prețul carbonului pentru importuri este comparabil cu cel al producției interne din UE, supuse Sistemului de Comercializare a Emisiilor (EU ETS). Pentru sectorul energetic, CBAM vizează importurile de electricitate, urmând să intre în vigoare complet pentru acest sector la 1 ianuarie 2026, după o perioadă de tranziție care a început în mai 2023.
ENTSO-E susține principiile generale ale CBAM, recunoscând importanța luptei împotriva schimbărilor climatice și a atingerii neutralității climatice a UE până în 2050, conform Pactului Verde European. Cu toate acestea, organizația atrage atenția asupra unor deficiențe care ar putea afecta implementarea eficientă, în special pentru TSO-urile situate la granițele externe ale UE, care reprezintă aproape o treime din membrii săi.
ENTSO-E a identificat două mari categorii de probleme legate de aplicarea actuală a CBAM:
- Lipsa clarității metodologice și riscurile de conformitate
Spre deosebire de bunurile fizice, electricitatea nu poate fi prezentată autorităților vamale, iar originea sa exactă este dificil de urmărit, mai ales în contextul comerțului implicit – o practică tot mai răspândită pe piața internă europeană, unde nu există nominări explicite pe interconectoare. Regulamentul CBAM nu oferă o metodologie clară pentru raportarea importurilor și calcularea intensității emisiilor de CO2, ceea ce generează incertitudine juridică și riscuri de neconformitate. Mai mult, valorile implicite utilizate pentru calcularea emisiilor se bazează pe o medie a factorilor de emisie din perioada 2016-2020, ignorând eforturile recente de decarbonizare ale unor țări terțe. Acest lucru duce la impozitarea emisiilor istorice, nu a celor actuale, ceea ce este considerat nedrept și nerealist. ENTSO-E propune crearea unei platforme transparente de date în timp real despre emisiile de carbon, care ar putea justifica scutirea anumitor țări terțe cu politici robuste de decarbonizare. - Sarcini administrative disproporționate pentru TSO
CBAM nu ia în considerare schimburile specifice dintre TSO-urile din UE și cele din țări terțe, esențiale pentru stabilitatea rețelei europene. Acestea includ acorduri de partajare a rezervelor, redirecționarea transfrontalieră și contracomercializarea pentru gestionarea congestiilor. Spre deosebire de traderii comerciali, TSO-urile nu operează pe piață în scopuri profitabile, ci reglementat, pentru a menține echilibrul sistemului. Volumul schimburilor TSO-TSO este minim comparativ cu comerțul comercial, iar impunerea cerințelor CBAM ar genera costuri administrative disproporționate față de riscul de relocare a emisiilor. De asemenea, mecanismele de partajare a costurilor cu țările terțe, care sunt adesea jocuri cu sumă zero (recuperare doar a costurilor), ar fi afectate negativ.
Pentru a aborda aceste provocări, ENTSO-E formulează următoarele recomandări:
- Excluderea activităților TSO din sfera CBAM
Având în vedere rolul societal al TSO-urilor în asigurarea securității sistemului energetic și riscul minim de carbon leakage, ENTSO-E cere scutirea acestora de la aplicarea CBAM. - Realizarea unui studiu de impact și prelungirea perioadei de tranziție
ENTSO-E solicită un studiu de impact detaliat înainte de implementarea definitivă și prelungirea perioadei de tranziție dincolo de 1 ianuarie 2026, permițând ajustarea actelor de punere în aplicare așteptate până la sfârșitul lui 2025. Acest lucru ar oferi timp suficient pentru clarificarea rolurilor TSO-urilor, dezvoltarea unei metodologii uniforme de calcul a emisiilor și evaluarea sprijinului pe care TSO-urile îl pot oferi. - Revizuirea listei țărilor scutite
Comisia Europeană ar trebui să analizeze în profunzime țările terțe eligibile pentru scutire, în funcție de legăturile lor cu ETS și gradul de decarbonizare.
Concluzii și Perspectivă
ENTSO-E îndeamnă Comisia Europeană să ia în considerare aceste preocupări și să ajusteze CBAM pentru a evita neconformitatea și riscurile legale, mai ales că actele de implementare sunt așteptate abia la sfârșitul lui 2025, lăsând prea puțin timp pentru adaptare până la 1 ianuarie 2026. Organizația propune amânarea aplicării definitive la 1 ianuarie 2027, prin includerea revizuirii CBAM în pachetul Omnibus de simplificare a sustenabilității. ENTSO-E se declară deschisă la un dialog structural cu Comisia și stakeholderii din sectorul energetic pentru a contribui cu expertiză la elaborarea unei legislații de calitate.
Ca reprezentant al unei rețele de 500.000 km de linii electrice care deservește 520 de milioane de cetățeni, ENTSO-E subliniază că succesul CBAM depinde de o colaborare strânsă și de adaptarea mecanismului la realitățile tehnice și operaționale ale sistemului energetic european. Documentul complet poate fi consultat pe site-ul oficial al ENTSO-E: https://www.entsoe.eu/2025/06/10/entso-e-position-on-the-revision-of-the-carbon-border-adjustment-mechanism/.