Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Gaz mai ieftin spre Ucraina: ICGB pregătește două rute noi pe Coridorul Vertical, ambele prin Moldova

SURSĂicgb

Operatorul interconectorului Grecia–Bulgaria (ICGB) anunță două rute noi – Route 2 și Route 3 – cu tarife reduse pentru transportul de gaze până în Ucraina, pe direcția sud–nord, folosind coridorul vertical și vechea magistrală Trans-Balkan. Scopul este încărcarea rapidă și la costuri mai mici a depozitelor subterane ale Ucrainei înaintea iernii 2025/26. Produsele de capacitate vor fi vândute doar lunar, printr-o singură licitație cu preț uniform pe lună, iar nominările vor fi permise exclusiv la ieșirea spre Ucraina (fără acces la VTP-uri sau la puncte interne de ieșire din țările de tranzit).

Ce s-a schimbat

  • Rute și traseu.
    • Route 2 pornește din rețeaua DESFA (GR) la Amfitriti, intră pe IGB la Komotini, traversează Stara Zagora (BG), Negru Vodă 1/Kardam (RO/BG), Isaccea 1/Orlovka (RO/UA), intră în Kaushany (MD) și se termină la Grebenyky (UA).
    • Route 3 începe la interconectarea ICGB cu TAP (la Komotini) și urmează același traseu Trans-Balkan până în Ucraina.
  • Reduceri destul de bune. Toți operatorii implicați acordă –25% la tarifele lunare standard, iar ICGB și GTSOU (Ucraina) merg mai departe, cu –46% fiecare – cea mai mare reducere din regiune în acest moment.
  • Ce urmează. Decizia ICGB a fost aprobată de Consiliul de Supraveghere, urmând avizele autorităților naționale de reglementare de pe traseu.

Informațiile sunt confirmate și în relatarea SeeNews, care subliniază cooperarea operațională dintre operatorii de transport din Grecia, Bulgaria, România, Moldova și Ucraina și obiectivul de a facilita încărcarea depozitelor ucrainene înainte de iarnă.

Traseul include în mod explicit punctul Kaushany (MD) de pe magistrala Trans-Balkan. Asta înseamnă că fluxurile sud–nord pot tranzita teritoriul Republicii Moldova în configurație integrată (super-bundle), cu reguli unificate de rezervare și discounturi coordonate, crescând rolul țării în arhitectura regională de securitate energetică. (Lista punctelor și regimul de discount provin din anunțul ICGB.)

Ce este „Vertical Gas Corridor

„Vertical Gas Corridor” este o inițiativă a OTS-urilor din Grecia (DESFA), Bulgaria (Bulgartransgaz), România (Transgaz) și Ungaria (FGSZ) – cu participarea ICGB și a altor actori – menită să creeze fluxuri bidirecționale nord–sud prin conectarea infrastructurii existente și extinderea ei acolo unde e nevoie. Memorandumul de cooperare a fost semnat în 2022 la Atena.

Potrivit unei note de informare a Departamentului Comerțului al SUA, folosirea infrastructurii existente de la Grecia la Ucraina permite ca LNG-ul regazeificat în Grecia (Revithoussa, respectiv terminalul FSRU de la Alexandroupolis) să alimenteze depozitele ucrainene, cu efecte pozitive pentru securitatea energetică în Europa Centrală și Balcani. Documentul menționează că pe perioada iunie–octombrie 2025 s-a configurat un produs de capacitate dedicat exclusiv LNG-ului, în funcție de disponibilitatea FSRU Alexandroupolis.

Cum funcționează noile rute

  • Format de vânzare: numai produse lunare, licitate într-o singură licitație cu preț uniform pentru fiecare lună.
  • Direcție de flux: doar ieșire spre Ucraina; nu se pot face retrageri intermediare sau tranzacționări pe VTP-urile naționale ale țărilor tranzitate.
  • Costuri: discount coordonat –25% pe întreg lanțul, cu –46% aplicat de ICGB și GTSOU.

Pentru context, pe Route 1 (produsul inițial lansat în iunie 2025), operatorii au anunțat că vor oferi flexibilitate maximă și, potrivit ICIS, companiile ar putea securiza până la ~90 milioane m³/lună din Grecia pentru export spre Ucraina; licitațiile au loc pe Regional Booking Platform (RBP).

Ucraina a anunțat ținte ambițioase de import pentru sezonul rece 2025/26 și își diversifică rutele și sursele. La 28 iulie 2025, Naftogaz a semnat primul contract Trans-Balkan cu SOCAR (Azerbaidjan) – pas simbolic pentru diversificarea surselor și folosirea culoarului Bulgaria–România–Ucraina.

În același timp, incertitudinea privind tranzitul gazelor ruse prin Ucraina după expirarea contractului de la finele lui 2024 a accelerat interesul pentru rute alternative sud–nord, inclusiv coridorul vertical.

Impactul economic și operațional

  • Tarifele mai mici pe lanțul Grecia–Ucraina reduc costul total de transport și pot face competitive livrări din LNG-ul grecesc sau din TAP (gaz azer) către depozitele ucrainene – cu efect de echilibrare sezonieră pentru regiune.
  • Interesul pieței pentru produsul integrat (Route 1) a crescut treptat în iunie–iulie, pe măsură ce operatorii au ajustat parametrii pentru acces echitabil și flexibilitate.

Posibile frâne

  • Aprobări de reglementare: noile rute (2 și 3) intră în vigoare după avizele autorităților naționale.
  • Structura tarifelor în Ucraina: creșteri de tarife la intrare/ieșire discutate încă din noiembrie 2024 pot tempera interesul traderilor pentru rutele via Grecia, deși ponderea tarifelor în prețul final rămâne relativ mică.
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldelectrica a anulat licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport 

Moldelectrica, operatorul de transport al energiei electrice, anunță anularea licitației inițiate pe 30 septembrie...

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

Red Electrica semnalează riscuri din variații de tensiune în Spania

Red Eléctrica de España (REE) a notificat autoritatea de reglementare că în ultimele două...

SIMILARE

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

Red Electrica semnalează riscuri din variații de tensiune în Spania

Red Eléctrica de España (REE) a notificat autoritatea de reglementare că în ultimele două...

Forum APC: Reorganizare și bani FEERM pentru renovarea blocurilor

Ieri, 9 octombrie 2025, la Chișinău, Forumul Asociațiilor de Locatari a adunat peste 170...

La Bălți funcționează primul atelier fotovoltaic din Moldova, care îi învață pe elevi să monteze corect panourile solare

La Școala Profesională nr. 4 din Bălți s-a inaugurat un atelier fotovoltaic complet funcțional,...

Ministerul Energiei inițiază legea ecodesign: se transpune ESPR și se introduce pașaportul digital al produselor

Ministerul Energiei a deschis etapa de inițiere pentru o lege care va introduce cerințe...

Tranzacționarea garanțiilor de origine și co-garantarea finanțării PPA-urilor, în discuție la a 5-a ediție a Romanian Green PPA

Tranzacționarea garanțiilor de origine și statusul aderării României la AIB (Association of Issuing Bodies)...

ADN gazier, viitor solar: Transautogaz pornește 4 MW fotovoltaic la Strășeni, sub umbrela Moldovagaz

Transautogaz, companie cu experiență pe gaze, a pus în funcțiune prima sa centrală fotovoltaică:...

Ne apropiem de 1 GW pe verde: dacă ținem ritmul, reușim

Moldova intră în weekend cu o veste bună și cu un aer de „deja-vu”...