spot_imgspot_img

Se pregătește o anchetă a “boom-ului” mașinilor electrice chinezești în Europa

spot_imgspot_img

Ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, și omologul său german, Robert Habeck, au salutat anunțul președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, de a deschide o anchetă privind concurența neloială din partea Chinei în sectorul vehiculelor electrice (VE).

Von der Leyen a anunțat miercuri (13 septembrie), în discursul său privind starea Uniunii, că va lansa “o investigație antisubvenție privind vehiculele electrice provenind din China”, după luni de zile în care Franța a depus eforturi susținute în culise pentru ca această investigație să devină realitate.

Prețurile vehiculelor electrice chinezești au fost “menținute la un nivel scăzut în mod artificial prin subvenții de stat uriașe”, a declarat von der Leyen. Subvențiile de stat care fac ca exporturile să fie ieftinite în mod artificial sunt interzise în conformitate cu normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), iar UE a optat în trecut pentru tarife punitive pentru panourile solare chinezești subvenționate în mod similar.

UE trebuie să fie capabilă să riposteze“, a declarat Le Maire la o conferință de presă, adăugând că trebuie să fie “hotărâtă să își apere interese economice”.

Este absolut clar că, în fața Chinei, în fața puterii emergente din America, avem nevoie de o strategie pentru industria noastră europeană care să fie și mai clară, și mai deschisă, și mai inovatoare“, a continuat el.

Franța urmărește continuarea cooperării economice cu China, dar aceasta trebuie să se facă în conformitate cu regulile “concurenței loiale” – iar UE trebuie să acționeze în consecință pentru a restabili condiții de concurență echitabile acolo unde este necesar, a avertizat francezul.

Habeck, membru al Verzilor germani, a fost de acord, pe un ton mai puțin ferm decât omologul său francez, că ancheta va contribui la determinarea existenței unor practici neloiale.

În cazul în care acestea vor fi stabilite, “trebuie să acționăm, alternativa de a nu face nimic nu este posibilă”, a spus el.

Nu este clar dacă Habeck vorbește în numele întregii coaliții germane. Ministrul liberal german de finanțe, Christian Lindner, prezent și el la conferința de presă comună, a păstrat tăcerea pe această temă.

Berlinul a fost un sceptic față de măsurile protecționiste ale UE, de teamă că acestea s-ar putea întoarce împotriva sectorului său de export. Un război comercial în domeniul automobilelor ar afecta puternic industria auto germană.

Întâlnirea franco-germană face parte dintr-un efort bilateral de a arăta un dezgheț în relația dintre cele două țări, după luni de relații oarecum fragile.

“Sunt un susținător al cauzei franco-germane și am fost de mulți ani”, a subliniat Le Maire în remarcile sale introductive, în timp ce Habeck a lăudat munca “mână în mână” în curs de desfășurare între cele două puteri economice ale UE.

Aceștia au convenit în special asupra intensificării eforturilor de reducere a birocrației în UE și de “debirocratizare” a blocului. “Companiile se sufocă sub reguli și norme”, a declarat Le Maire. “Dacă normele reușesc să ucidă întreprinderile, atunci nu vom mai avea nevoie de norme”.

Suntem hotărâți să urmăm împreună această cale europeană: să reducem reglementările, să facem procedurile mai ușoare, mai rapide și mai eficiente“, a adăugat Habeck din Germania.

Berlinul a condus în ultimele săptămâni o inițiativă comună de reducere a birocrației cu Parisul, în speranța că aceasta ar putea contribui la redresarea economiei sale.

“[Succesul economic al Franței] depinde de cel al Germaniei: este în interesul Franței ca creșterea economică germană să fie înfloritoare”, a explicat Le Maire.

Toți cei trei miniștri au fost de acord, de asemenea, cu privire la necesitatea de a avansa în ceea ce privește o uniune a piețelor de capital, un element esențial pentru a aduce capital privat în investițiile mari din industrie.

“În prezent, avem 27 de piețe de capital diferite; [o uniune] ar atrage mai mult capital în UE, aceasta este una dintre sarcinile noastre majore în viitor”, a declarat Lindner.

De remarcat, Le Maire a menționat că cei trei miniștri au discutat despre reforma normelor fiscale ale UE – în cadrul căreia atât Franța, cât și Germania au fost în dezacord cu privire la cât de permisive ar trebui să fie aceste norme pentru finanțarea investițiilor ecologice.

“Lucrăm din greu pentru a găsi un acord înainte de sfârșitul anului”, a declarat francezul, susținând că este perfect aliniat cu hotărârea lui Lindner de a “păstra un bun control asupra cheltuielilor publice”. Totuși, nici Habeck, nici Lindner nu au abordat această chestiune în comentariile lor.

RECENTE

Guvernul va dezbate modificările privind exproprierile pentru construcția liniei electrice 400 kV Vulcănești–Chișinău

În ședința de guvern din 4 decembrie 2024, la ora 10:00, va fi discutat...

OPCOM introduce noi produse pentru livrarea energiei în vârfurile de consum de seară

OPCOM, operatorul pieței de energie electrică din București, va lansa, începând cu 1 decembrie,...

ANRE a aprobat majorarea tarifului la gazele naturale la 15,5 lei/m³, în creștere cu 3,4 lei

ANRE a aprobat astăzi, în regim de urgență, noile prețuri reglementate la gazele naturale...

Prima ediție nZEB organizată la UTM: Promovarea clădirilor cu performanță energetică optimizată

Secretarul de stat a Ministerului Energiei, Carolina Novac, a participat la deschiderea primei ediții...

SIMILARE

Aplică acum: European Solar Sustainability Award 2024

SolarPower Europe dă startul la European Solar Sustainability Award 2024, o inițiativă de prestigiu...

Evoluția prețurilor la electricitate și gaze pentru consumatorii casnici din UE

În prima jumătate a anului 2024, prețurile medii la electricitate pentru gospodăriile din Uniunea...

Eșecul IPCC în evaluarea schimbărilor climatice: amânare pentru 2025

În cadrul celei de-a 61-a sesiuni plenare, organizată la Sofia, Bulgaria, între 27 iulie...