spot_imgspot_img

Vezi obiectivul climatic al UE de reducere a emisiilor„Pregătiți pentru 55”

spot_imgspot_img

Legea europeană a climei instituie obligația juridică de îndeplinire a obiectivului climatic al UE de reducere a emisiilor UE cu cel puțin 55% până în 2030. Țările UE lucrează la elaborarea unei noi legislații pentru a atinge acest obiectiv și pentru ca UE să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

Ce este pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55”?

Pachetul „Pregătiți pentru 55” este un set de propuneri de revizuire și actualizare a legislației UE și de punere în aplicare a unor noi inițiative cu scopul de a asigura conformitatea politicilor UE cu obiectivele climatice convenite de Consiliu și de Parlamentul European.

Pachetul de propuneri urmărește să ofere un cadru coerent și echilibrat pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE, care:

  • asigură o tranziție justă și echitabilă din punct de vedere social
  • menține și consolidează inovarea și competitivitatea industriei UE, asigurând totodată condiții de concurență echitabile față de operatorii din țările terțe
  • susține poziția UE de lider în lupta globală împotriva schimbărilor climatice

Ce este inclus în pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55”?

RENERGY

Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii

RENERGY

Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) este o piață a carbonului bazată pe un sistem de plafonare și comercializare a certificatelor de emisii pentru industriile care sunt mari consumatoare de energie și pentru sectorul producției de energie electrică. Acesta este principalul instrument folosit de UE pentru reducerea emisiilor. De când a fost introdus în 2005, emisiile UE au scăzut cu 41%.

Pachetul „Pregătiți pentru 55” vizează reformarea EU ETS pentru a-l face mai ambițios. Printre noile dispoziții se numără:

  • extinderea la emisiile generate de transportul maritim
  • reducerea mai rapidă a certificatelor de emisii în cadrul sistemului și eliminarea treptată a certificatelor gratuite pentru anumite sectoare
  • implementarea Schemei de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA) la nivel mondial prin intermediul EU ETS
  • majorarea finanțării pentru Fondul pentru modernizare și Fondul pentru inovare
  • revizuirea rezervei pentru stabilitatea pieței

În plus, este creat un nou sistem autonom de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri, transportul rutier și combustibilii pentru alte sectoare.

Consiliul Mediu a adoptat o abordare generală privind revizuirea EU ETS în iunie 2022. În decembrie 2022, Consiliul a ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European. Acesta include o sporire a nivelului general de ambiție în ceea ce privește reducerea emisiilor până în 2030 în sectoarele vizate de EU ETS la 62%, comparativ cu obiectivul de 61% propus de Comisie.

De asemenea, în decembrie 2022, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la revizuirea normelor sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) aplicabile sectorului aviației. Acordul garantează că aviația contribuie la obiectivele UE de reducere a emisiilor în temeiul Acordului de la Paris.

Consiliul a adoptat o decizie privind rezerva pentru stabilitatea pieței, care face parte din EU ETS, în martie 2023. El a adoptat în mod formal EU ETS revizuit în aprilie 2023.

În decembrie 2022, Consiliul a adoptat o decizie privind notificarea cerințelor de compensare în temeiul CORSIA. CORSIA (Schema de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională) este o schemă mondială de compensare a emisiilor de CO2 generate de aviația internațională, la care participă și statele membre ale UE.

Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice

RENERGY

Propunerea privind Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice are scopul de a aborda problema impactului social și distributiv al noului sistem de comercializare a certificatelor de emisii asupra sectoarelor clădirilor și transportului rutier.

Pe baza planurilor pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice care urmează să fie elaborate de statele membre, fondul urmărește să ofere măsuri de sprijin și investiții în beneficiul:

  • gospodăriilor vulnerabile
  • microîntreprinderilor vulnerabile
  • utilizatorilor de transport vulnerabili

Fondul poate acoperi, de asemenea, sprijinul temporar direct pentru venit. Fondul va face parte din bugetul UE și va fi alimentat cu venituri alocate externe până la un cuantum maxim de 65 de miliarde de euro.

Miniștrii mediului din UE au convenit asupra poziției de negociere a Consiliului în vederea creării Fondului pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice în iunie 2022. În decembrie 2022, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu privind propunerea referitoare la fond. Noile norme au fost adoptate de Consiliu în aprilie 2023.

Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon

RENERGY

Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) are obiectivul de a asigura – în deplină conformitate cu normele comerțului internațional – faptul că eforturile UE de reducere a emisiilor nu sunt neutralizate de o creștere a emisiilor în afara granițelor sale prin relocarea producției în țări din afara UE (unde politicile aplicate pentru combaterea schimbărilor climatice sunt mai puțin ambițioase decât cele ale UE) sau prin creșterea importurilor de produse cu emisii ridicate de dioxid de carbon.

CBAM vizează importurile de produse în sectoarele cu emisii ridicate de dioxid de carbon. El este conceput pentru a funcționa în paralel cu sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), precum și pentru a oglindi și a completa rolul acestuia în ceea ce privește mărfurile importate. CBAM va înlocui treptat mecanismele existente ale UE de contracarare a riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon, în special alocarea cu titlu gratuit a certificatelor EU ETS.

La 15 martie 2022, Consiliul a ajuns la un acord cu privire la text. În decembrie 2022, negociatorii Consiliului și ai Parlamentului European au ajuns la un acord provizoriu privind CBAM.

Consiliul a adoptat în mod formal noile norme în aprilie 2023.

Obiectivele de reducere a emisiilor ale statelor membre

Infograficul prezintă cifre și date referitoare la noile norme propuse care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectoare economice esențiale.

Regulamentul privind partajarea eforturilor, modificat ultima dată în 2018, stabilește obiective anuale obligatorii pentru statele membre în materie de emisii de gaze cu efect de seră în sectoare care nu fac obiectul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) sau al Regulamentului privind exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultura (LULUCF). Printre aceste sectoare se numără:

  • transportul rutier și transportul maritim intern
  • clădirile
  • agricultura
  • deșeurile
  • industriile mici

Noile norme, ca parte a pachetului „Pregătiți pentru 55”, vor majora obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul UE de la 29% la 40% până în 2030, comparativ cu 2005, în sectoarele în cauză. De asemenea, ele vor actualiza obiectivele naționale în consecință.

La 29 iunie 2022, miniștrii mediului din UE au convenit asupra unei poziții de negociere a Consiliului cu privire la normele revizuite. În noiembrie 2022, Consiliul a ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European. Regulamentul a fost adoptat de Consiliu în martie 2023.

Emisiile și absorbțiile care rezultă din exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultură

Infograficul explică modul în care o revizuire a Regulamentului LULUCF stabilește norme privind reducerea emisiilor și absorbțiile de carbon în sectorul exploatării terenurilor, al schimbării destinației terenurilor și al silviculturii.

Regulamentul privind exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultura (LULUCF) stabilește un angajament obligatoriu pentru UE de a reduce emisiile și de a spori absorbțiile în sectoarele exploatării terenurilor și silviculturii. Însă odată cu pachetul „Pregătiți pentru 55”, se introduc dispoziții mai ambițioase.

Noile norme stabilesc ca obiectiv la nivelul UE pentru 2030 un volum mai mare de absorbții nete de gaze cu efect de seră, și anume de cel puțin 310 milioane de tone de CO2 echivalent. Pentru fiecare stat membru sunt definite obiective naționale obligatorii.

La 29 iunie 2022, Consiliul Mediu a adoptat o abordare generală referitoare la Regulamentul LULUCF modificat. În noiembrie 2022 s-a ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European. Regulamentul a fost adoptat de Consiliu în martie 2023.

Standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete

RENERGY

Autoturismele și camionetele emit 15% din totalul emisiilor de dioxid de carbon din UE. În cadrul pachetului său „Pregătiți pentru 55”, UE lucrează la revizuirea normelor care reglementează emisiile de CO2 generate de aceste vehicule.

Propunerea introduce obiective progresive pentru autoturisme și camionete de reducere a emisiilor la nivelul UE până în 2030 și ulterior, inclusiv un obiectiv de reducere cu 100% până în 2035 pentru autoturismele și camionetele noi.

Consiliul și-a adoptat abordarea generală cu privire la propunere în iunie 2022. În octombrie 2022 s-a ajuns la un acord cu Parlamentul European. Regulamentul a fost adoptat de Consiliu în martie 2023.

Reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic

Infograficul explică normele propuse pentru reducerea emisiilor de metan în UE.

În decembrie 2021, Comisia a prezentat propunerea de noi norme ale UE privind reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic, ca parte a pachetului „Pregătiți pentru 55”. Propunerea vizează monitorizarea și reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic. Textul este primul de acest tip și reprezintă o contribuție esențială la acțiunile climatice, deoarece metanul ocupă locul al doilea în rândul celor mai importante gaze cu efect de seră după dioxidul de carbon.

Propunerea decurge din viziunea strategică stabilită în strategia UE privind metanul în 2020. În cadrul Conferinței ONU privind schimbările climatice COP26 din 2021, UE a lansat angajamentul mondial referitor la metan, în parteneriat cu Statele Unite, prin care peste 100 de țări s-au angajat să își reducă emisiile de metan cu 30% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2020.

În decembrie 2022, Consiliul a ajuns la un acord („abordare generală”) cu privire la această propunere.

Combustibilii de aviație durabili

The infographic presents the goals and benefits of the proposed ReFuelEU aviation and FuelEU maritime regulations which aim to increase the uptake of more sustainable fuels in the two transport sectors.

Combustibilii de aviație durabili (biocombustibili avansați și e-combustibili) au potențialul de a reduce în mod semnificativ emisiile aeronavelor. Cu toate acestea, acest potențial este în mare parte nevalorificat, deoarece acești combustibili reprezintă doar 0,05% din consumul total de combustibil din sectorul aviației.

Propunerea ReFuelEU în domeniul aviației urmărește să reducă amprenta de mediu a sectorului aviației și să permită acestui sector să ajute UE să își atingă obiectivele în materie de climă.

Consiliul a convenit asupra unei abordări generale cu privire la această propunere în iunie 2022. În aprilie 2023 s-a ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European.

Combustibili mai ecologici în transportul maritim

Obiectivul propunerii privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim(FuelEU în domeniul maritim) este de a reduce intensitatea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de energia utilizată la bordul navelor cu până la 75% până în 2050, prin promovarea utilizării de către nave a combustibililor mai ecologici. În pofida progreselor înregistrate în ultimii ani, sectorul maritim se bazează în continuare aproape în totalitate pe combustibilii fosili și constituie o sursă semnificativă de emisii de gaze cu efect de seră și de alte emisii de substanțe poluante nocive.

Consiliul a convenit asupra unei abordări generale cu privire la această propunere în iunie 2022. În martie 2023, Consiliul și Parlamentul au ajuns la un acord provizoriu cu privire la noile norme.

Infrastructura pentru combustibili alternativi

Infograficul prezintă date și cifre cu privire la regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi, care va asigura suficiente stații de realimentare și reîncărcare cu combustibili alternativi în întreaga UE până în 2030.

Principalul obiectiv al propunerii de regulament privind infrastructura pentru combustibili alternativi este de a asigura faptul că cetățenii și întreprinderile au acces la o rețea de infrastructură suficientă pentru reîncărcarea sau realimentarea vehiculelor rutiere sau a navelor cu combustibili alternativi.

Propunerea are, de asemenea, scopul de a oferi surse alternative de alimentare cu energie pentru navele aflate în port și aeronavele staționare. Ea include obiective pentru instalarea infrastructurii, abordează problema interoperabilității și îmbunătățește ușurința de utilizare.

Normele propuse vor juca un rol important în accelerarea instalării infrastructurii pentru combustibili alternativi, astfel încât să nu se împiedice utilizarea de vehicule și de nave cu emisii zero și cu emisii scăzute, permițând astfel sectorului transporturilor să își reducă în mod semnificativ amprenta de carbon.

În iunie 2022, Consiliul a convenit asupra unei poziții comune (abordare generală) cu privire la propunerea de regulament a Comisiei. Consiliul și Parlamentul au ajuns la un acord provizoriu cu privire la propunere în martie 2023.

Energia din surse regenerabile

Infograficul prezintă principalele elemente ale noilor norme propuse ale UE privind energia din surse regenerabile.

Pachetul „Pregătiți pentru 55” include o propunere de revizuire a Directivei privind energia din surse regenerabile. Propunerea este de a crește obiectivul actual de la nivelul UE, care este de cel puțin 32% de energie din surse regenerabile în mixul energetic global, la cel puțin 40% până în 2030.

Se propune, de asemenea, introducerea de obiective secundare și măsuri sectoriale în toate sectoarele sau îmbunătățirea celor existente, cu un accent special pe sectoarele în care progresele în ceea ce privește integrarea surselor regenerabile de energie au fost mai lente până în prezent, în special în domeniul transporturilor, al construcțiilor și al industriei.

La 27 iunie 2022, miniștrii energiei din UE au convenit asupra poziției lor comune cu privire la propunerea de revizuire a Directivei UE privind energia din surse regenerabile. În martie 2023, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la directiva revizuită.

Eficiența energetică

Infograficul prezintă principalele elemente ale revizuirii Directivei UE privind eficiența energetică

Ca parte a pachetului „Pregătiți pentru 55”, a fost propusă o revizuire a Directivei UE privind eficiența energetică. Obiectivul său principal este de a reduce consumul final de energie la nivelul UE cu 11,7% până în 2030, comparativ cu previziunile din 2020.

Normele propuse au inclus mai multe dispoziții privind accelerarea eforturilor statelor membre în materie de eficiență energetică, cum ar fi obligații anuale sporite privind economiile de energie și noi norme care vizează reducerea consumului de energie al clădirilor din sectorul public.

La 27 iunie 2022, Consiliul și-a adoptat abordarea generală cu privire la noile norme propuse. În martie 2023, președinția Consiliului și negociatorii Parlamentului European au ajuns la un acord politic provizoriu privind revizuirea directivei.

Performanța energetică a clădirilor

Infograficul explică noile norme propuse pentru îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor noi și a celor existente în UE până în 2030 și ulterior.

Clădirile reprezintă, la nivelul Uniunii, 40% din energia consumată și 36% din emisiile directe și indirecte de gaze cu efect de seră legate de energie. Statele UE lucrează la revizuirea Directivei privind performanța energetică a clădirilor, astfel încât clădirile din UE să devină mai eficiente din punct de vedere energetic până în 2030 și ulterior.

Obiectivele principale ale noilor norme sunt:

  • toate clădirile noi ar trebui să fie clădiri cu emisii zero până în 2030
  • clădirile existente ar trebui transformate în clădiri cu emisii zero până în 2050

În octombrie 2022, statele membre ale UE, reunite în cadrul Consiliului, au convenit asupra unei poziții comune („abordare generală”) cu privire la această propunere.

Pachetul privind piața hidrogenului și a gazului decarbonizat

Infograficul prezintă câteva dintre dispozițiile-cheie ale pachetului privind piața hidrogenului și a gazelor decarbonizate.

Pachetul privind piața hidrogenului și a gazului decarbonizat propune norme revizuite și norme noi având drept scop reducerea amprentei de carbon a pieței gazelor. Obiectivul este de a trece de la gazele naturale la gazele din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon și de a stimula utilizarea acestora în UE până în 2030 și ulterior.

Pachetul constă într-un regulament și o directivă. Cele două propuneri stabilesc norme comune ale pieței interne pentru gazele din surse regenerabile, gazele naturale și hidrogen. Ele vizează crearea unui cadru de reglementare pentru infrastructura și piețele dedicate hidrogenului și pentru planificarea integrată a rețelelor. De asemenea, stabilesc norme privind protecția consumatorilor și consolidează securitatea aprovizionării.

Consiliul și-a stabilit poziția de negociere (abordarea generală) cu Parlamentul European cu privire la cele două propuneri în martie 2023.

Impozitarea energiei

Infograficul explică activitățile UE de revizuire a Directivei privind impozitarea energiei pentru a încuraja tranziția către o energie mai curată și o industrie mai verde

Propunerea de revizuire a directivei Consiliului privind impozitarea produselor energetice și a energiei electrice urmărește:

  • alinierea impozitării produselor energetice și a energiei electrice la politicile UE în domeniul energiei, al mediului și al climei
  • menținerea și îmbunătățirea pieței interne a UE prin actualizarea domeniului de aplicare al produselor energetice și a structurii ratelor, precum și prin raționalizarea utilizării scutirilor și reducerilor fiscale de către statele membre
  • menținerea capacității de a genera venituri pentru bugetele statelor membre

Propunerea este dezbătută în prezent în cadrul Consiliului. În decembrie 2022, miniștrii de finanțe din UE au desfășurat o dezbatere de orientare referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei.

RECENTE

Sprijin pentru eficiența energetică în gospodăriile rurale din raionul Călărași prin programul FEERM

Proprietarii primelor case individuale din gospodăriile rurale din raionul Călărași au primit raportul de...

Simtel Solar выходит на рынок систем накопления энергии с новым направлением бизнеса

Simtel Solar, часть инженерно-технологической группы Simtel (BVB: SMTL), национальный лидер в области возобновляемой энергетики,...

Simtel Solar intră pe piața sistemelor de stocare a energiei printr-o nouă linie de business

Simtel Solar, parte a grupului de inginerie și tehnologie Simtel (BVB: SMTL), lider național...

Carolina Novac despre importanța digitalizării în procesul de tranziție energetică

Secretara de stat a Ministerului Energiei, Carolina Novac, a participat săptămâna trecută la cel...

SIMILARE

UE investește 4,6 miliarde EUR în baterii, hidrogen verde și tehnologii NetZero

Astăzi, în prima săptămână a noului său mandat, Comisia Europeană își intensifică eforturile de...

Aplică acum: European Solar Sustainability Award 2024

SolarPower Europe dă startul la European Solar Sustainability Award 2024, o inițiativă de prestigiu...

Evoluția prețurilor la electricitate și gaze pentru consumatorii casnici din UE

În prima jumătate a anului 2024, prețurile medii la electricitate pentru gospodăriile din Uniunea...