Moldova își redefinește prioritățile energetice, iar ca răspuns la noile realități regionale, ANRE a ajuns în etapa finală de avizare a unui proiect normativ esențial, care propune introducerea unui nou instrument operațional în sectorul gazelor: „capacitatea condiționată”.
Această inițiativă răspunde urgenței de a adapta infrastructura și cadrul normativ pentru a atrage noi utilizatori regionali și a valorifica mai eficient potențialul coridorului Transbalcanic, conectând Republica Moldova la rețelele regionale de gaze în regim revers.
Ce este „capacitatea condiționată”?
Capacitatea condiționată reprezintă un tip de acces reglementat la rețeaua de transport, acordat în condiții clare și transparente pentru perioade lunare, trimestriale sau anuale. Acest produs permite utilizatorilor să transporte gaze doar pe traseul PI Căușeni – PI Grebeniki, în regim vamal de tranzit, cu condiția injectării și extragerii de cantități egale în aceeași zi de livrare și fără acces la punctul virtual de tranzacționare.

Prin acest mecanism, se evită implicarea în echilibrarea zilnică, oferindu-se o soluție atractivă pentru traderii care transportă gaze în vederea stocării în Ucraina sau pentru alte fluxuri regionale.
Proiectul aflat pe masa ANRE aduce modificări semnificative la două documente-cheie:
- Codul rețelelor de gaze naturale – prin introducerea unui capitol nou dedicat capacității condiționate, inclusiv reguli privind alocarea, nominalizarea și întreruperea acesteia.
- Regulamentul privind racordarea și prestarea serviciilor de transport și distribuție – pentru a integra condițiile de plată, garanții financiare, contracte și responsabilitățile operatorilor.
De asemenea, vor fi ajustate și tarifele, în baza unei metodologii existente, dar nu este preconizat un impact negativ asupra tarifelor în 2025.
Ce se îmbunătățește
- Securitate energetică crescută: Moldova își reduce vulnerabilitatea prin diversificarea rutelor de transport și consolidarea conexiunilor regionale.
- Flexibilitate pentru piață: Un nou instrument logistic atrage traderi și furnizori internaționali, în special pentru tranzit estival spre instalațiile de stocare.
- Venituri pentru OST (Vestmoldtransgaz): Sporirea gradului de utilizare a infrastructurii existente înseamnă eficiență economică fără investiții majore suplimentare.
- Poziționare regională: Moldova își asumă un rol mai activ în lanțul de aprovizionare regional, în special pe coridorul sudic și coridorul vertical.
Proiectul este fundamentat pe:
- Încetarea tranzitului rusesc prin Ucraina, ce a dus la realinierea fluxurilor regionale;
- Presiunea armonizării legislației cu normele UE – în special art. 32(1) din Regulamentul (UE) 2017/459;
- Cererea internațională pentru produse de transport mai flexibile, adaptate realităților pieței actuale;
- Necesitatea utilizării eficiente a infrastructurii existente, într-un context de investiții limitate.
Impact
- Public: Securitate energetică, venituri din taxe de tranzit și evitarea congestiilor.
- Privat: Oportunități comerciale pentru traderi, stabilitate contractuală și costuri predictibile.
- Consumatori finali: Posibilă reducere a tarifelor pe termen mediu, prin eficiență și creșterea veniturilor OST.
- Integrare regională: Consolidarea cooperării cu țările vecine și întărirea poziției Republicii Moldova în cadrul pieței regionale de gaze.
Proiectul a fost elaborat de ANRE în colaborare cu Ministerul Energiei, Consiliul Concurenței, operatorul de transport Vestmoldtransgaz, autorități din Ucraina și Secretariatul Comunității Energetice. A fost supus consultării publice și a primit avize favorabile de la Ministerul Justiției și Centrul Național Anticorupție.
În prezent, proiectul se află în faza finală, urmând a fi aprobat de Consiliul de administrație al ANRE. Intrarea în vigoare este preconizată imediat după publicarea în Monitorul Oficial.