spot_imgspot_img
CHIȘINĂU TICKER
CHIȘINĂU 00 : 00 01/01/1970 Loading weather... Loading air quality...

Analiză RENERGY: Care sunt condițiile impuse Moldovei pentru a primi sprijinul de 340 de milioane de euro de la UE?

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Astăzi, la Chișinău, prim-ministrul Dorin Recean și comisarul european pentru extindere, Marta Kos, au semnat o scrisoare de intenție privind un pachet de sprijin în valoare de 340 de milioane de euro oferit de Uniunea Europeană. Acest sprijin are ca obiectiv consolidarea securității și independenței energetice a Republicii Moldova prin investiții strategice, reforme și măsuri de protecție pentru consumatorii vulnerabili.

Redacția noastră a analizat conținutul scrisorii de intenție semnate de premierul Dorin Recean și comisarul european pentru extindere, Marta Kos, pentru sprijinul de 340 de milioane de euro oferit de Uniunea Europeană Republicii Moldova. În timp ce comunicarea oficială a guvernului pune accent pe beneficiile acestui ajutor, documentul dezvăluie condiții mult mai stricte pentru deblocarea fondurilor.

Analiza anexelor arată că sprijinul financiar nu este necondiționat, ci vine cu cerințe clare de reformă, liberalizare a pieței energetice și eliminare completă a dependenței de resursele energetice rusești. Mai mult, anumite măsuri trebuie implementate într-un termen foarte scurt, inclusiv majorarea rezervelor strategice de gaze, schimbări în reglementările pieței de energie și creșterea prețurilor la energie la nivelul pieței.

În continuare, descifrăm exact ce prevede scrisoarea de intenție și care sunt obligațiile pe care Republica Moldova trebuie să le îndeplinească pentru a accesa aceste fonduri.

Scrisoarea de intenție stabilește condițiile și direcțiile de utilizare a acestor fonduri, inclusiv reformele pe care Republica Moldova trebuie să le implementeze. Anexele documentului conțin detalii importante despre măsurile de sprijin, prioritățile investiționale și condiționalitățile impuse.

Condiții pentru deblocarea asistenței financiare (Anexa 1)

Pentru a primi fondurile promise, Republica Moldova trebuie să îndeplinească mai multe acțiuni prioritare, structurate în etape:

Prima etapă – Suport de urgență (30 milioane EUR)

  • Guvernul Republicii Moldova trebuie să asigure achiziția de gaze naturale și electricitate prin Energocom pentru regiunea transnistreană și consumatorii de pe malul drept.
  • Gazele trebuie achiziționate exclusiv de pe platformele UE sau din Ucraina.

A doua etapă – Asistență de 250 milioane EUR

  • 50 milioane EUR vor fi deblocate până la 16 martie 2025, cu condiția:
    • Semnarea unui Plan de Acțiuni pentru independența energetică.
    • Adoptarea Planului Național de Energie și Climă (NECP).
    • Solicitarea unui nou instrument financiar de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
    • Eliminarea completă a dependenței de resursele energetice rusești.
  • 50 milioane EUR până la mijlocul lunii aprilie, condiționate de:
    • Adoptarea unor reguli pentru creșterea rezervelor strategice de gaze (minimum 15% din consum).
    • Excluderea marilor consumatori industriali din schema de obligație de serviciu public la gaz (începând cu octombrie 2025).
    • Implementarea unei reforme a pieței de energie electrică.
    • Lansarea unei licitații deschise pentru capacități de echilibrare a energiei (până în septembrie 2025).
    • Lansarea unor licitații pentru dezvoltarea de proiecte regenerabile și sisteme de stocare a energiei.

A treia etapă – Planul de acțiuni pe doi ani

  • Până pe 16 martie 2025, Moldova și UE trebuie să finalizeze un Plan de Acțiuni pentru creșterea rezilienței energetice, incluzând un plan de finanțare cu granturi, împrumuturi și asistență tehnică.
  • Moldova trebuie să implementeze alinierea treptată a prețurilor la energie la nivelul pieței, cu măsuri de protecție socială pentru consumatorii vulnerabili.

Principiile foii de parcurs pentru reformele din sectorul energetic (Anexa 2)

Pentru ca sprijinul UE să continue, Moldova trebuie să urmeze o strategie de reformă în conformitate cu angajamentele asumate prin Tratatul Comunității Energetice și procesul de aderare la UE. Principalele direcții includ:

  • Transpunerea completă a legislației UE în domeniul energiei, pentru integrarea cu piața europeană.
  • Liberalizarea piețelor de gaze și electricitate, asigurând concurență echitabilă.
  • Creșterea securității aprovizionării și reducerea dependenței de importurile din Rusia.
  • Alinierea treptată a prețurilor la energie la nivelul pieței.

Prioritățile investiționale pentru sectorul energetic (Anexa 3)

Uniunea Europeană va finanța proiecte cheie pentru modernizarea și eficientizarea sistemului energetic al Republicii Moldova:

1. Creșterea eficienței energetice

  • Renovarea clădirilor publice și rezidențiale pentru reducerea consumului de energie.
  • Sprijinirea gospodăriilor și IMM-urilor pentru implementarea soluțiilor de eficiență energetică.

2. Dezvoltarea energiei regenerabile

  • Accelerarea implementării proiectelor solare și eoliene, inclusiv prin sisteme de stocare a energiei.
  • Încurajarea prosumatorilor, cu un obiectiv de 70 MW capacitate nouă anual, ceea ce ar genera venituri suplimentare pentru cetățeni.

3. Creșterea capacității de producție și stocare a energiei

  • Dezvoltarea unor noi capacități de producție și stocare a energiei pentru a sprijini securitatea energetică.
  • Accelerarea interconectării energetice cu România și Ucraina:
    • Finalizarea liniilor de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău și Bălți-Suceava.
    • Studierea fezabilității noilor interconexiuni Straseni-Gutinaș și Bălți-HPP Dnestrovsk.
RENERGY

Condiționalități pentru sprijinul destinat regiunii transnistrene

Uniunea Europeană a alocat 60 de milioane de euro pentru sprijinirea locuitorilor din regiunea transnistreană, dar cu anumite condiții clare:

  • Alinierea treptată a tarifelor la energie la prețurile pieței.
  • Marile industrii și companiile exportatoare vor plăti prețul real al energiei.
  • Nu se va acorda sprijin activităților cu consum intensiv de energie.
  • Respectarea drepturilor fundamentale și a libertăților omului în regiune, măsuri care trebuie coordonate cu Guvernul Republicii Moldova.

Așadar, sprijinul de 340 de milioane de euro nu este oferit fără condiții. Acesta este legat de reforme esențiale în sectorul energetic. Liberalizarea pieței și creșterea eficienței energetice sunt principalele obiective. Eliminarea dependenței de Rusia reprezintă un punct central al acordului.

Republica Moldova trebuie să ajusteze treptat prețurile la energie. Această ajustare trebuie să fie conformă cu nivelul pieței europene. Sprijinul financiar va fi direcționat către protecția consumatorilor vulnerabili.

Regiunea transnistreană va primi sprijin financiar doar în anumite condiții. Autoritățile locale trebuie să implementeze reforme economice și sociale. Alinierea tarifelor la energia electrică este o cerință impusă. Respectarea drepturilor fundamentale este o altă condiție pentru accesarea fondurilor.

Uniunea Europeană încurajează investițiile în energie regenerabilă. Interconectările regionale sunt o prioritate pentru securitatea energetică a Moldovei. Eficiența energetică este esențială pentru reducerea dependenței de importuri. Sprijinul european urmărește integrarea Republicii Moldova în piața energetică europeană.

RECENTE

Guvernul recalibrează legislația de audit și sprijin energetic: cadrul revizuit care protejează consumatorul vulnerabil

Săptămâna viitoare, la ședința de Guvern, ministrul energiei intenționează să prezinte un proiect de...

Simtel contractează 28 mil. EUR de la pentru finalizarea parcului fotovoltaic de 52 MWp din Giurgiu

Simtel Team (BVB: SMTL), grup românesc de inginerie și tehnologie listat pe Piața Principală a...

Guvernul pornește inventarierea națională a rețelelor de gaze: conductele fără proprietar vor fi preluate în patrimoniul public

Ministerul Energiei a lansat consultarea publică, deschisă între 18 și 28 aprilie 2025, pentru proiectul Hotărârii Guvernului care instituie procedura...

ANRE plafonează costul stocurilor de securitate pentru 2024: Moldovagaz va achita 89 % din nota de plată

Consiliul de administrație ANRE a aprobat o contribuție financiară lunară de 1 890 268 lei, timp de...

SIMILARE

Analiza Renergy: Cât de realist este studiul despre tranziția energetică a Republicii Moldova?

A fost lansat studiul „Tranziția către energia regenerabilă: oportunități și recomandări de politici”, care...

Curtea de Conturi prezintă noi nereguli și carențe în gestiunea Energocom

Curtea de Conturi a dat publicității un raport amplu de audit, care confirmă și...

Analiza redacției: Proiectul de lege privind modificarea mecanismului de racordare – reglementare necesară sau obstacol pentru investiții?

Redacția a analizat Proiectul de lege privind mecanismul de responsabilizare a titularilor de avize...

Analiză de redacție: Proiectul legii energiei electrice – cea mai amplă reformă a pieței energetice din ultimul deceniu

Sectorul energetic din Moldova se află într-un proces profund de transformare, iar proiectul de...

Tensiuni energetice între Slovacia și Ucraina: Polonia gata să crească exporturile de energie către Ucraina

La 1 ianuarie 2025, acordul de tranzit al gazelor naturale rusești prin Ucraina urmează...

Reducerea consumului de energie în orele de vârf în Moldova: Marii consumatori trebuie să fie în prim-plan

În ultimii ani, Republica Moldova s-a confruntat cu o criză energetică mai mult sau...

OpenDSS: soluții practice pentru analiza și optimizarea rețelelor de joasă tensiune

În cadrul celei de-a 13-a Conferințe Internaționale IEEE Exposition on Electrical and Power Engineering...

Optimizarea producției fotovoltaice prin sisteme de urmărire: Contribuția Cristinei Efremov la inovațiile energetice

În continuarea articolului precedent despre "Photovoltaic Technology in Real Estate", revenim cu detalii despre...

Tehnologia fotovoltaică și inovația în sectorul imobiliar

Recent, orașul Iași a fost gazda celei de-a 13-a Conferințe Internaționale IEEE Exposition on...