Un prototip de bicicletă cu hidrogen, dezvoltat de un grup de studenți și cadre didactice de la Universitatea Politehnica din Timișoara, a fost prezentat publicului vineri seara, în cadrul evenimentului Nopții Cercetătorilor Europeni, care a avut loc pe campusul universității.
Această bicicletă inovatoare, denumită “H2-Bike Concept,” a fost creată în cadrul unui proiect coordonat de profesorul universitar Corneliu-Marius Crăciunescu, membru corespondent al Academiei de Științe Tehnice din România. Echipa de dezvoltare a inclus studenți de la Facultatea de Mecanică a Universității Politehnica Timișoara, precum Deliana-Maria Duma (specializarea Ingineria Materialelor), Sergiu-Ionuț Faluvegi (specializarea Autovehicule Rutiere) și Albert-Cristian Forgacs (specializarea Inginerie Mecanică). De asemenea, au beneficiat de sprijin tehnic din partea dr. ing. Traian Bena, specialist din Departamentul de Ingineria Materialelor și a Fabricației.
Bicicleta cu hidrogen a fost creată pentru a funcționa cu ajutorul unui sistem cu pile de combustie, capabil să transforme hidrogenul în energie electrică. Un aspect notabil este modul în care hidrogenul este stocat la presiune redusă, folosind hidruri metalice, ceea ce reduce semnificativ riscurile asociate utilizării hidrogenului ca sursă de energie.
Acest proiect remarcabil a fost finanțat cu fonduri norvegiene și face parte din inițiativa Romanian Network for New Energy Solutions (RONNES), care are Universitatea Politehnica Timișoara ca entitate coordonatoare. Proiectul s-a desfășurat cu succes în parteneriat cu inspectoratele școlare județene Timiș și Hunedoara și are drept scop principal creșterea interesului pentru energia regenerabilă și eficiența energetică, atât în rândul elevilor și studenților, cât și în rândul publicului larg.
Pe lângă dezvoltarea bicicletei cu hidrogen, proiectul RONNES implică și formarea a 50 de cadre didactice din județele Timiș și Hunedoara în domenii precum energia regenerabilă, eficiența energetică, generarea și stocarea hidrogenului, celulele de combustie, energia solară, eoliană și hidrotermală. Aceste cunoștințe urmează să fie transmise către aproximativ 4.000 de elevi din cele două județe.
Proiectul RONNES a trecut cu succes etapa de evaluare intermediară și se așteaptă să-și atingă obiectivele finale până la începutul anului 2024. Acesta reprezintă un pas semnificativ către promovarea energiei curate și inovatoare în România.