Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Din 2024 România va deveni producător și exportator de autobuze în Europa

BMC Truck&Bus, cu sediul în Ciorogârla, lângă București, va deschide, în prima jumătate a anului viitor, o linie de producție pentru autobuze electrice, prima de acest fel din țară.

Facilitatea din Ciorogârla va putea produce, într-o primă fază, 200 de autobuze electrice pe an, dar va fi extinsă, funcție de comenzi, până la 7-800 de unități, anunță Silvia Colacea, director executiv BMC.

Fabrica de autobuze electrice din Ciorogârla va fi prima din țară, de acest fel, și va transforma România și în producător și  exportator de autobuze, pentru că BMC vrea să livreze la extern.  La intern, deja este un nume consacrat în domeniul furnizării de mijloace de transport în comun, livrând, în 20 de ani mii de autobuze și microbuze. Doar autobuze electrice, BMC  a furnizat intern 500 de unități, dintr-un total de 1.000 vândute în România. Acestea au fost model Granton ZTE Smart Auto, fabricate în China. ZTE, producătorul autobuzului Granton, este un holding gigant din China  ce reunește   zeci de firme din domeniul tehnologiei, și cu ramificații în multe sectoare industriale, cu o cifra de afaceri anuală de  peste 16 miliarde de dolari.

Autobuzul electric Made in Romania va purta numele Eurobus Diamond, un brand propriu BMC, sub care fabrica din Ciorogârla a vândut sute de autobuze diesel, până acum câțiva ani.

Cât despre preț, Colacea spune că producția în România a autobuzului presupune reduceri de costuri (3-8%) față de importul său din China. Până acum, cele 500 de autobuze pe care BMC le-a vândut în România – model Granton ZTE Smart Auto au fost vândute local la un preț mediu de circa 450.000 de euro pe unitate (prețul diferă funcție de opțiunile cerute de beneficiar).

Compania din Ciorogârla a livrat în București (100 de autobuze și stații de încărcare), Constanța, Iași, Târgu-Mureș, Piatra –Neamț, Craiova, Tulcea,  Suceava.

La București, care este cel mai mare contract de până acum și finalizat cu patru luni înainte de termenul – limită, autobuzele au fost din categoria 12 metri, cu o autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive(încărcarea completă durează 3-4 ore – n.r.), tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori și podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uși duble, aer condiționat.

La Ciorogârla nu se vor produce doar autobuze propriu-zise, ci și unități mai mici din categoria microbuzelor electrice, din ce în ce mai cerute și în România, pentru transportul elevilor, al angajaților și altele. Astfel, din punct de vedere al lungimii șasiului, aici vor fi produse autovehicule de 6 metri, 8,5 metri, 9 metri, 10,8 metri și 12 metri.

Începerea construcției de autobuze electrice lângă București înseamnă că România va intra în cercul select al țărilor europene care produc astfel de autovehciule. Sunt doar câteva țări din UE care se pot lăuda cu producție și exporturi de autobuze electrice, cum ar fi Germania(Mercedes, MAN), Cehia(SOR), Olanda(Ebusco), Polonia(Solaris), Suedia(Volvo și SCANIA). Dincolo de frontiera UE, Turcia este un alt mare producător de autobuze electrice. China este, de parte, cel mai mare producător mondial, mai mare decât toți ceilalți producători, la un loc.

Pe piața românească, unde deja BMC a livrat 500 de autobuze, lupta este între furnizori de autobuze cu prețuri de până la 500.000 de euro. Din spusele directorului de la BMC, Mercedes, MAN, IVECO ar fi prea scumpe pentru piața din România, pentru că oferă produse cu prețuri începând de la 6-700.000 de euro, prea mult față de ce pot oferi primăriile, consiliile județene din țară sau orice alt client. În schimb, BMC se află în competiție la intern cu Solaris Polonia, cu SOR Cehia, cu TEMSA și Karsan din Turcia.

La export, producătorul din Ciorogârla vizează piețele regionale, precum Bulgaria, Serbia, Ungaria, dar și alte piețe, ca Italia ori Spania.

BMC Truck&Bus este un producător și distribuitor de autobuze cu o facilitate de producție la Ciorogârla, lângă autostrada București-Pitești, controlat de familia Kilic.

În 20 de ani, vânzările de autobuze și camioane ale BMC s–au ridicat la peste 5.000 de unități.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldelectrica a anulat licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport 

Moldelectrica, operatorul de transport al energiei electrice, anunță anularea licitației inițiate pe 30 septembrie...

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

Red Electrica semnalează riscuri din variații de tensiune în Spania

Red Eléctrica de España (REE) a notificat autoritatea de reglementare că în ultimele două...

SIMILARE

Investor Day SIMTEL – energie, software, roboți

Câteva ore de după-amiază, un acoperiș de întrebări și o seară care promite conversații...

Tranzacționarea garanțiilor de origine și co-garantarea finanțării PPA-urilor, în discuție la a 5-a ediție a Romanian Green PPA

Tranzacționarea garanțiilor de origine și statusul aderării României la AIB (Association of Issuing Bodies)...

Simtel va dezvolta la Sebeș unul dintre cele mai mari proiecte hibrid fotovoltaic și stocare din România

Simtel (BVB: SMTL), grup de inginerie și tehnologie listat pe Piața Principală a Bursei...

În Iași a ajuns primul autobuz pe hidrogen din România

Iașiul a găzduit zilele trecute o prezentare care schimbă tonul discuției despre transportul urban:...

Astor Enerji aduce 2 GWh de stocare cu baterii în România

Energy Vault și Astor Enerji au semnat un acord prin care furnizorul elvețian de...

Simtel începe lucrările EPC la cel mai mare proiect de stocare a energiei din România: BESS Iaz (98,6 MW/196 MWh)

Iată că au început lucrările la proiectul despre care scriam la început de iulie,...

EBRD finanțează extinderea parcului eolian Vifor: încă 269 MW instalați, primul proiect din România sprijinit prin schema CfD

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (EBRD) acordă un împrumut de 44 mil. €...

Aeroportul din Maramureș va instala 2,5 MW solar și sistem de stocare — al doilea proiect după Bacău

Aeroportul Internațional Maramureș a depus recent o cerere de finanțare pentru a instala un...