Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Două strategii, o viziune comună: România și Moldova în fața provocărilor energetice ale viitorului

Astăzi, 21 noiembrie 2024, Guvernul României a aprobat Strategia Energetică Națională 2025-2035, cu perspectiva anului 2050, marcând un pas important în definirea viitorului său energetic. În paralel, Republica Moldova a făcut public draftul Strategiei Energetice până în 2050, propunând soluții pentru securitatea energetică într-un context geopolitic fragil.

Am analizat în detaliu aceste două documente pentru a descoperi punctele comune, diferențele, dar și implicațiile contextuale.

Asemănări: viziuni aliniate, priorități comune

Ambele strategii demonstrează o preocupare clară pentru securitatea energetică, tranziția către surse regenerabile și eficiența energetică. România și Moldova înțeleg urgența unei transformări energetice în fața crizelor climatice și a instabilităților geopolitice. De exemplu, ambele documente promovează utilizarea hidrogenului verde ca soluție sustenabilă pentru reducerea emisiilor de carbon și diversificarea mixului energetic.

STRATEGIA ENERGETICĂ A ROMÂNIEI 2025-
2035, CU PERSPECTIVA ANULUI 2050

STRATEGIA ENERGETICĂ A REPUBLICII MOLDOVA PÂNĂ ÎN ANUL 2050

Totodată, combaterea sărăciei energetice este un obiectiv clar în ambele strategii. România propune mecanisme de sprijin financiar pentru gospodăriile vulnerabile, în timp ce Moldova se concentrează pe asigurarea accesului fizic la energie în zonele rurale. Această preocupare comună reflectă un angajament pentru protejarea consumatorilor, în special a celor vulnerabili, indiferent de dimensiunile economiilor naționale.

Un alt punct de convergență este digitalizarea. Strategia României detaliază planuri pentru implementarea contoarelor inteligente și dezvoltarea rețelelor digitale, iar Moldova își propune să integreze tehnologii avansate pentru a moderniza sectorul energetic, chiar dacă este încă la începutul acestui proces.

Diferențe: între resurse interne și dependență externă

1. Resurse și independență energetică

România beneficiază de un mix energetic diversificat și de resurse naturale proprii, precum gazele naturale și energia hidro. Acest avantaj îi permite să reducă dependența de importuri și să planifice utilizarea gazului ca soluție de tranziție. De cealaltă parte, Moldova este profund dependentă de importuri, aproximativ 77,5% din energia sa provenind din surse externe, în principal dintr-o singură direcție. Această situație o face vulnerabilă la fluctuațiile geopolitice și la crizele energetice, așa cum a demonstrat războiul din Ucraina.

2. Infrastructură și stocare

România dispune de capacități solide de stocare a energiei și de infrastructuri critice bine dezvoltate, ceea ce îi oferă o stabilitate considerabilă. În schimb, Moldova nu are depozite pentru gaze naturale sau petrol și depinde de colaborarea cu România pentru a-și asigura stocurile. Proiecte precum gazoductul Iași-Chișinău sunt vitale pentru securitatea energetică a Moldovei, dar insuficiente pentru o independență completă.

3. Digitalizare și inovație

Deși Moldova își propune digitalizarea, România este deja într-o etapă avansată, implementând rețele inteligente și sisteme moderne de monitorizare a consumului. Un exemplu concret este introducerea contoarelor inteligente, care permit consumatorilor români să optimizeze utilizarea energiei. În Moldova, acest tip de infrastructură este încă în fază de proiect.

O relație strategică: sprijin reciproc și integrare regională

Un aspect aproape unic al Strategiei României este asumarea unui rol regional de lider în securitatea energetică. Documentul subliniază importanța integrării Republicii Moldova în piața energetică europeană și sprijinirea acesteia în diversificarea surselor de energie. În acest sens, interconectările existente, precum gazoductul Iași-Chișinău, și cele planificate vor fi esențiale.

STRATEGIA ENERGETICĂ A ROMÂNIEI 2025-
2035, CU PERSPECTIVA ANULUI 2050

STRATEGIA ENERGETICĂ A REPUBLICII MOLDOVA PÂNĂ ÎN ANUL 2050

Pe de altă parte, strategia Moldovei reflectă o dependență semnificativă de acest parteneriat cu România. Fără acces la piețele europene prin România, Moldova ar rămâne izolată din punct de vedere energetic. Este un exemplu clar de interdependență regională, dar și de vulnerabilitate strategică.

Exemple comparative: succesul României și provocările Moldovei

• Hidrogenul: România plănuiește investiții masive în producția și transportul hidrogenului verde, inclusiv proiecte transfrontaliere cu Moldova. În schimb, Moldova abia începe să valorifice potențialul său pentru producerea acestui combustibil curat.

• Accesibilitatea energiei: România are programe bine definite pentru sprijinirea consumatorilor vulnerabili, inclusiv prin măsuri financiare și compensări. Moldova își axează eforturile pe dezvoltarea infrastructurii pentru a extinde accesul fizic la energie, în special în zonele rurale.

• Energie nucleară: România integrează în strategie dezvoltarea reactoarelor nucleare modulare mici (SMR), o tehnologie avansată cu potențial uriaș. În contrast, Moldova nu dispune de astfel de opțiuni și se concentrează exclusiv pe surse regenerabile.

Strategiile energetice ale României și Moldovei, deși diferite în abordare și resurse, sunt complementare. România, cu resursele și poziția sa de lider regional, poate oferi sprijin esențial Moldovei pentru a-și asigura securitatea energetică și integrarea în piața europeană. Pe de altă parte, Moldova poate deveni un partener strategic în dezvoltarea proiectelor comune de energie curată.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Ministerul Energiei intră în modul de clarificări în scandalul facturilor eronate la gaz

Valul de plângeri legate de facturile la gaze din ultimele luni scoate la suprafață...

ALERTĂ DE AER POLUAT ÎN CHIȘINĂU: NIVEL EXTREM DE RIDICAT DE FUM INDUSTRIAL ȘI PARTICULE PROVENITE DIN ARDERE

Chișinăul se confruntă în aceste ore cu cel mai grav episod de poluare din...

REVISTA PRESEI RENERGY: 17–23 Noiembrie 2025

De astăzi, renergy.md lansează „Revista presei” săptămânale – un digest care adună la un...

ANRE decide astăzi noile prețuri de ultimă opțiune pentru gazele furnizate de Energocom

Astăzi e ședință la ANRE, unde se votează și se aprobă proiectul de hotărâre...

SIMILARE

Ministerul Energiei intră în modul de clarificări în scandalul facturilor eronate la gaz

Valul de plângeri legate de facturile la gaze din ultimele luni scoate la suprafață...

Am lansat prima hartă digitală completă a unităților de energie regenerabilă din Moldova

Deocamdată, în Republica Moldova nu există o sursă centralizată care să ofere o imagine...

Moldova 2.0: ANRE adoptă 4 reglementări pentru piața integrată UE

Zilele astea, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat o serie de...

Studiu și analiză ACER: harta zonelor de ofertare trebuie redesenată pentru eficiență

Zonele de ofertare stabilesc unde se formează un preț unic pe piața angro de...

Strășeni–Gutinaș: veste bună, dar cu câteva semne de întrebare

Este o veste bună. Premierul Dorin Recean a anunțat astăzi că Guvernul SUA va...

8 GWh de energie verde într-o săptămână de toamnă, produși acasă — 22,5% din producția locală

Săptămâna 8-14 septembrie, a adunat un consum total de 92,8 GWh. Producția internă a...

Bilicenii Noi, de la „verde” procedural la frână de urgență: cum s-a ajuns la retragerea proiectului fotovoltaic de 54 MW

În mai puțin de patru luni, proiectul parcului fotovoltaic de 54 MW din extravilanul...

Guvernul va abroga hotărârile vechi din gazificare: rețele doar prin operatori licențiați

Ministerul Energiei propune o curățare tehnică a cadrului secundar din gazele naturale: eliminarea unor...

ULTIMA ORĂ | Curentul se ieftinește cu până la 14 %: ANRE reduce tarifele Premier Energy și FEE Nord pentru 2025

Mâine, 29 iulie  2025, ANRE va examina și, cel mai probabil, va aproba proiectele de...