Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Guvernul urmează să aprobe compensațiile la energie pentru februarie – martie 2025

SURSĂgov.md

Guvernul se pregătește să implementeze un nou sistem de compensații pentru energia utilizată în gospodării, menite să protejeze consumatorii casnici de șocurile creșterii prețurilor la energie. Ministerul Muncii și Protecției Sociale, condus de Alexei Buzu, susține că noile compensații vor fi mai bine calibrate pentru a ajunge la cei care au cea mai mare nevoie.

Am analizat noile calcule propuse de Guvern și ridicăm mai multe semne de întrebare.

În teorie, Guvernul urmează să distribuie compensațiile sub formă de plată monetară, astfel încât gospodăriile casnice să își poată achita facturile la energie în funcție de sursa principală de încălzire. Se promit sume fixe pentru consumatorii cu venituri mici, iar pentru cei cu venituri mai mari, se aplică o formulă diferențiată, care ajustează valoarea compensației în funcție de venitul global lunar al gospodăriei (VGL) și de nivelul minim de cheltuieli (MCF).

Tabelul cu valorile maxime ale compensațiilor arată astfel:

Sursa principală de încălzireCompensația maximă (februarie-martie 2025)
Energie termică1 400 de lei
Gaze naturale1 000 de lei
Energie electrică1 400 de lei
Combustibili solizi800 de lei

Cea mai mare necunoscută a acestui program rămâne metodologia de calcul. Ministerul Muncii susține că utilizarea unei formule bazate pe venituri și costuri reale ale energiei va asigura o distribuție echitabilă a compensațiilor.

În cazul gospodăriilor cu venituri mai mari decât nivelul minim de cheltuieli, Guvernul propune această formulă de calcul:

RENERGY

unde:

  • C = valoarea compensației (lei);
  • CEPRA = costul energiei în perioada rece a anului;
  • PC = procentul de compensare (30%-45%);
  • VGL = venitul global lunar al gospodăriei;
  • MCF = nivelul minim al cheltuielilor gospodăriei.

Aceasta este, în esență, o formulă regresivă, care reduce compensația pe măsură ce venitul crește. Problema este că nu există o explicație clară privind modul în care s-a stabilit procentul de compensare (PC), iar utilizarea unui factor arbitrar precum „1 + (1 – VGL/MCF)” ridică semne de întrebare.

De asemenea, pentru gospodăriile care folosesc combustibili solizi, se propune o altă formulă:

RENERGY

unde R este raportul dintre cheltuielile pentru resursele energetice și venitul disponibil pentru achitarea energiei.

Această abordare pare corectă la prima vedere, dar nu este clar cum va fi determinată valoarea „R” pentru fiecare gospodărie. Se vor baza autoritățile pe datele oficiale despre venituri? Ce se întâmplă cu gospodăriile care au venituri informale sau instabile? Lipsa acestor detalii lasă loc pentru aplicare inegală și posibil chiar pentru erori de calcul.

Pe hârtie, acest sistem ar trebui să asigure o protecție reală pentru cei mai vulnerabili, dar realitatea ar putea fi alta. Câteva întrebări esențiale rămân fără răspuns:

  1. Sunt aceste compensații suficiente?
    Cu un tarif de 4,1 lei/kWh pentru consumatorii Premier Energy și 4,68 lei/kWh pentru cei de la FEE Nord, o compensație de 1 400 de lei ar acoperi aproximativ 300-350 kWh de energie electrică. Pentru o familie care folosește încălzire electrică, această sumă nu va acoperi decât o parte mică din consumul lunar.
  2. Cum se verifică venitul gospodăriilor?
    Deși Guvernul susține că veniturile vor fi verificate în baza declarațiilor oficiale, mulți cetățeni din mediul rural sau din economia informală nu își pot declara exact veniturile. Aceasta ar putea duce la excluderea unor familii care, de fapt, sunt vulnerabile.
  3. Există suficienți bani în buget pentru aceste compensații?
    Ministerul Muncii estimează că programul va costa 1,2 miliarde de lei, însă nu este clar dacă această sumă va acoperi toți cei 715.000 de beneficiari. Ce se întâmplă dacă numărul real de solicitanți va fi mai mare?
  4. Cum vor fi distribuite aceste compensații?
    Se menționează că plățile vor fi făcute prin Fondul de reducere a vulnerabilității energetice, dar nu este clar cât de rapid vor ajunge banii la consumatori. Dacă distribuția va fi lentă, mulți oameni riscă să rămână cu facturi neplătite și penalizări.

În timp ce Guvernul promite că noul sistem de compensații va fi mai echitabil și mai eficient, există multe întrebări fără răspuns. Formulele de calcul propuse nu sunt suficient de bine explicate, iar metodele de verificare a veniturilor și de distribuție a banilor ridică probleme serioase.

Rămâne de văzut dacă Ministerul Muncii și Protecției Sociale va oferi mai multe clarificări sau dacă realitatea din teren va confirma temerile privind eficiența acestor măsuri.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldelectrica a anulat licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport 

Moldelectrica, operatorul de transport al energiei electrice, anunță anularea licitației inițiate pe 30 septembrie...

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

Red Electrica semnalează riscuri din variații de tensiune în Spania

Red Eléctrica de España (REE) a notificat autoritatea de reglementare că în ultimele două...

SIMILARE

ACTUALIZARE! ANRE va aproba pe 7 octombrie tarifele fixe și prețurile-plafon pentru regenerabile

ANRE a anunțat ședință publică pentru 7 octombrie, cu punct pe ordinea de zi...

Pentru participanții la piața angro de energie: ce înseamnă inside info, unde o publici și când

Probabil ați auzit — poate chiar „din auzite” — că trebuie să publicați „informații...

Schimbări la regulamentul licitațiilor pentru producător eligibil mare

Moldova a intrat în faza a doua a tranziției energetice: după prima licitație de...

ANRE face curat în termoficare: proceduri clare, unități moderne, responsabilități separate

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică pregătește un pachet amplu de modificări la Regulamentul...

Reguli noi pentru conectarea la rețea: ce se schimbă prin Legea 164/2025

Legea nr. 164/2025 privind energia electrică a intrat în vigoare pe 19 august 2025,...

Planul Ministerului Energiei: rețea electrică extinsă, centrale mari autorizate mai repede, piață de echilibrare funcțională

Ministerul Energiei a pus în consultare un proiect amplu de hotărâre care umblă la...

Regulamentul licitațiilor PEM 2025: integrare BESS la eolian, termene de punere în funcțiune și garanții corelate cu capacitatea

Guvernul pregătește ajustarea Regulamentului care guvernează licitațiile pentru oferirea statutului de „producător eligibil mare”...

Din 1 octombrie 2025, piața europeană day-ahead trece la prețuri pe 15 minute: ce înseamnă pentru Moldova

Din 1 octombrie 2025, piața europeană day-ahead cuplată (SDAC) va deconta energia în intervale...

ANRE a publicat proiectul tarifelor fixe și al prețurilor-plafon pentru regenerabile

ANRE a publicat proiectul prin care actualizează tarifele fixe și prețurile-plafon aplicabile producătorilor din...