spot_imgspot_img
CHIȘINĂU TICKER
CHIȘINĂU 00 : 00 01/01/1970 Loading weather... Loading air quality...

Guvernul urmează să aprobe compensațiile la energie pentru februarie – martie 2025

SURSĂgov.md
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Guvernul se pregătește să implementeze un nou sistem de compensații pentru energia utilizată în gospodării, menite să protejeze consumatorii casnici de șocurile creșterii prețurilor la energie. Ministerul Muncii și Protecției Sociale, condus de Alexei Buzu, susține că noile compensații vor fi mai bine calibrate pentru a ajunge la cei care au cea mai mare nevoie.

Am analizat noile calcule propuse de Guvern și ridicăm mai multe semne de întrebare.

În teorie, Guvernul urmează să distribuie compensațiile sub formă de plată monetară, astfel încât gospodăriile casnice să își poată achita facturile la energie în funcție de sursa principală de încălzire. Se promit sume fixe pentru consumatorii cu venituri mici, iar pentru cei cu venituri mai mari, se aplică o formulă diferențiată, care ajustează valoarea compensației în funcție de venitul global lunar al gospodăriei (VGL) și de nivelul minim de cheltuieli (MCF).

Tabelul cu valorile maxime ale compensațiilor arată astfel:

Sursa principală de încălzireCompensația maximă (februarie-martie 2025)
Energie termică1 400 de lei
Gaze naturale1 000 de lei
Energie electrică1 400 de lei
Combustibili solizi800 de lei

Cea mai mare necunoscută a acestui program rămâne metodologia de calcul. Ministerul Muncii susține că utilizarea unei formule bazate pe venituri și costuri reale ale energiei va asigura o distribuție echitabilă a compensațiilor.

În cazul gospodăriilor cu venituri mai mari decât nivelul minim de cheltuieli, Guvernul propune această formulă de calcul:

RENERGY

unde:

  • C = valoarea compensației (lei);
  • CEPRA = costul energiei în perioada rece a anului;
  • PC = procentul de compensare (30%-45%);
  • VGL = venitul global lunar al gospodăriei;
  • MCF = nivelul minim al cheltuielilor gospodăriei.

Aceasta este, în esență, o formulă regresivă, care reduce compensația pe măsură ce venitul crește. Problema este că nu există o explicație clară privind modul în care s-a stabilit procentul de compensare (PC), iar utilizarea unui factor arbitrar precum „1 + (1 – VGL/MCF)” ridică semne de întrebare.

De asemenea, pentru gospodăriile care folosesc combustibili solizi, se propune o altă formulă:

RENERGY

unde R este raportul dintre cheltuielile pentru resursele energetice și venitul disponibil pentru achitarea energiei.

Această abordare pare corectă la prima vedere, dar nu este clar cum va fi determinată valoarea „R” pentru fiecare gospodărie. Se vor baza autoritățile pe datele oficiale despre venituri? Ce se întâmplă cu gospodăriile care au venituri informale sau instabile? Lipsa acestor detalii lasă loc pentru aplicare inegală și posibil chiar pentru erori de calcul.

Pe hârtie, acest sistem ar trebui să asigure o protecție reală pentru cei mai vulnerabili, dar realitatea ar putea fi alta. Câteva întrebări esențiale rămân fără răspuns:

  1. Sunt aceste compensații suficiente?
    Cu un tarif de 4,1 lei/kWh pentru consumatorii Premier Energy și 4,68 lei/kWh pentru cei de la FEE Nord, o compensație de 1 400 de lei ar acoperi aproximativ 300-350 kWh de energie electrică. Pentru o familie care folosește încălzire electrică, această sumă nu va acoperi decât o parte mică din consumul lunar.
  2. Cum se verifică venitul gospodăriilor?
    Deși Guvernul susține că veniturile vor fi verificate în baza declarațiilor oficiale, mulți cetățeni din mediul rural sau din economia informală nu își pot declara exact veniturile. Aceasta ar putea duce la excluderea unor familii care, de fapt, sunt vulnerabile.
  3. Există suficienți bani în buget pentru aceste compensații?
    Ministerul Muncii estimează că programul va costa 1,2 miliarde de lei, însă nu este clar dacă această sumă va acoperi toți cei 715.000 de beneficiari. Ce se întâmplă dacă numărul real de solicitanți va fi mai mare?
  4. Cum vor fi distribuite aceste compensații?
    Se menționează că plățile vor fi făcute prin Fondul de reducere a vulnerabilității energetice, dar nu este clar cât de rapid vor ajunge banii la consumatori. Dacă distribuția va fi lentă, mulți oameni riscă să rămână cu facturi neplătite și penalizări.

În timp ce Guvernul promite că noul sistem de compensații va fi mai echitabil și mai eficient, există multe întrebări fără răspuns. Formulele de calcul propuse nu sunt suficient de bine explicate, iar metodele de verificare a veniturilor și de distribuție a banilor ridică probleme serioase.

Rămâne de văzut dacă Ministerul Muncii și Protecției Sociale va oferi mai multe clarificări sau dacă realitatea din teren va confirma temerile privind eficiența acestor măsuri.

RECENTE

Trenuri electrice în Moldova: proiectul‑draft al standardelor de electrificare feroviară intră în consultare publică

Avem motive serioase de optimism că locomotivele electrice vor deveni realitate în Moldova, deoarece...

Premier Energy contrazice ANRE: Avizele sunt emise legal, problema e cadrul normativ

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a publicat, în data de 9 aprilie...

“Foc la Ghete” pentru parcul fotovoltaic de 54 MW de la Bilicenii Noi

Redacția renergy.md a scris săptămâna trecută despre proiectul de hotărâre 375/MEn/2025 pentru autorizarea centralei fotovoltaice...

Stocarea energiei, următorul boom energetic al Moldovei după fotovoltaice

După valul masiv de investiții în centrale fotovoltaice din ultimii ani, sectorul energetic al...

SIMILARE

ULTIMA ORĂ! Guvernul majorează plafonul pentru prosumatori la 10 kW

Guvernul a aprobat un pachet important de modificări la Hotărârea nr. 401/2021, care redefinește...

Pe 7 mai, Parlamentul dezbate modificarea Legii eficienței energetice

Parlamentul urmează să dezbată în primă lectură proiectul de lege nr. 146/2025 pentru modificarea...

Guvernul ajustează programele de eficiență energetică: criterii noi pentru consumatorii vulnerabili

Guvernul a adoptat astăzi o hotărâre-cadru care actualizează trei regulamente cheie din sectorul eficienței...

Un nou regulament propus de Guvern va permite Moldovei să dezvolte proiecte energetice verzi împreună cu alte state

Guvernu a publicat proiectul finalizat al Hotărârii privind aprobarea Regulamentului pentru implementarea de proiecte...

Moldova va stoca 50 milioane m³ de gaze până la 1 octombrie 2025

Ministerul Energiei a inițiat consultări publice asupra proiectului Hotărârii de Guvern pentru modificarea HG...

Ministerul Energiei lansează inițiativa de elaborare a Strategiei de transformare digitală în sectorul energetic pentru 2025–2032

Ministerul Energiei anunță inițierea elaborării proiectului Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Strategiei de...

ANRE are în consultări noul Proiect privind garanțiile financiare pentru avizele de racordare

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a inclus în lista Proiecte supuse consultării...

Ministerul Energiei lansează în aprilie primul draft al Strategiei de Transformare Digitală a Sectorului Energetic

Ministerul Energiei a anunțat lansarea Strategiei de Transformare Digitală a sectorului energetic, document ce...