spot_imgspot_img

Mai multe mașini electrice, dar infrastructura rămâne în urmă

spot_imgspot_img

Europa Centrală și de Est (CEE) contribuie destul de mult la lanțul de aprovizionare al vehiculelor electrice din Europa. Regiunea produce vehicule electrice, componente cheie și baterii, fiind în același timp o sursă importantă de materii prime. Cu toate acestea, infrastructura de încărcare rămâne subdezvoltată, ceea ce limitează adoptarea acestor vehicule.

Țările din CEE joacă un rol important în producția de vehicule electrice. Slovacia de exemplu, este lider mondial la producția de mașini per capita, cu mărci precum Volkswagen și Kia care au trecut la producția de vehicule electrice. Cehia produce modele electrice Škoda și Hyundai, în timp ce Polonia găzduiește cea mai mare fabrică de baterii din Europa, construită de LG. Serbia oferă rezerve de litiu, esențiale pentru bateriile electrice, iar Bulgaria investește în rețele de încărcare.

În Republica Moldova, adoptarea vehiculelor electrice se află într-un stadiu incipient. Până în 2024, au fost înregistrate peste 3.800 de vehicule electrice și aproximativ 37.000 de vehicule hibride, conform datelor Agenției Servicii Publice. Totuși, lipsa infrastructurii de încărcare și a stimulentelor fiscale frânează tranziția la mobilitatea electrică.

Distribuția punctelor de încărcare în Europa este inegală. Olanda, cu o populație de 17 milioane, are peste 130.000 de stații publice, reprezentând o treime din totalul UE. În contrast, Polonia are doar 5.419 stații, iar România doar 2.754. Republica Moldova dispune de aproximativ 150 de stații, ceea ce corespunde unui punct de încărcare la aproximativ 17.000 de locuitori, comparativ cu un punct la 123 de persoane în Olanda.

RENERGY

Această lipsă afectează adoptarea vehiculelor electrice. Germania, cu o infrastructură bine dezvoltată, a început să vadă o creștere semnificativă în vânzările de vehicule electrice, care au ajuns la 18% din totalul mașinilor noi în 2023. În Moldova, vehiculele electrice și hibridele reprezintă doar 4% din totalul parcului auto.

Obstacole în dezvoltarea mobilității electrice

  1. Costuri ridicate: Stațiile de încărcare rapide necesară investiții considerabile, iar statele din CEE au resurse financiare limitate. Moldova, cu un PIB per capita redus, întâmpină dificultăți similare.
  2. Lipsa de investiții private: Nivelul scăzut de adopție a vehiculelor electrice descurajează investitorii privați să dezvolte infrastructura.
  3. Politici insuficiente: Subvențiile și stimulentele fiscale pentru vehiculele electrice și infrastructura de încărcare sunt limitate în CEE. În Moldova, aceste facilități sunt aproape inexistente.
  4. Concentrarea urbană: Infrastructura de încărcare este concentrată în orașe, lăsând regiunile rurale neacoperite.
  5. Rezistența consumatorilor: Mulți utilizatori sunt reticenți în a achiziționa vehicule electrice, percepute ca scumpe și dificil de utilizat, mai ales în lipsa unei infrastructuri fiabile.

Țările din CEE adoptă treptat soluții pentru dezvoltarea infrastructurii. Ungaria a dublat numărul de stații în ultimii trei ani și planifică electrificarea tuturor autostrăzilor majore până în 2025. În Moldova, proiectele pilot și inițiativele private joacă un rol central în extinderea punctelor de încărcare.

Modelele de parteneriat public-privat din Europa de Vest pot servi drept exemplu pentru CEE. De exemplu, Olanda colaborează cu municipalități și companii energetice pentru a dezvolta infrastructura într-un mod eficient.

RECENTE

BERD și BEI împrumută Moldova cu 287 milioane de euro pentru modernizarea sistemului termic din Chișinău

Pe 15 ianuarie 2025, Guvernul Republicii Moldova urmează să aprobe proiectul de hotărâre privind...

Energocom achiziționează 137 GWh de energie electrică în primele 10 zile ale anului 2025

SA Energocom a început anul 2025 cu achiziții destul de mari de energie electrică,...

Două companii au afișat noile tarife pentru încărcarea mașinilor electrice în Moldova

Două companii importante din Moldova, eCharge Moldova și EV Point Moldova, au anunțat noile...

ACER lansează simulatorul pentru corelarea prețurilor în tranzacțiile forward de energie electrică

Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) a lansat recent simulatorul...

SIMILARE

Două companii au afișat noile tarife pentru încărcarea mașinilor electrice în Moldova

Două companii importante din Moldova, eCharge Moldova și EV Point Moldova, au anunțat noile...

Creșterea cererii pentru mașini electrice va reduce dependența de petrol până în 2030

Adoptarea vehiculelor electrice la nivel global continuă să fie puternică, în ciuda provocărilor pe...