Beijingul a criticat Comisia Europeană pentru lansarea unei anchete privind subvențiile acordate de China pentru vehiculele electrice, numind-o protecționistă și avertizând că aceasta va afecta relațiile economice și comerciale dintre cele două părți. China a fost acuzată că a inundat piețele globale cu mașini electrice cu prețuri artificial de scăzute datorită subvențiilor de stat masive. Ancheta ar putea duce la impunerea de tarife punitive și a stârnit îngrijorări cu privire la măsuri de retorsiune din partea Beijingului. Industria chineză de vehicule electrice susține că avantajul competitiv nu se datorează subvențiilor.
Analiștii avertizează că, în cazul în care UE va impune taxe împotriva vehiculelor electrice chinezești subvenționate, China ar putea lua măsuri similare împotriva industriilor europene. Deși extinderea capacității furnizorilor de baterii din China ar putea fi încetinită, producătorii chinezi de vehicule electrice s-ar putea orienta către alte piețe în creștere, precum Asia de Sud-Est. Cu toate acestea, analiștii avertizează că acest lucru ar putea afecta percepția producătorilor chinezi de vehicule electrice pe măsură ce aceștia se extind în străinătate.
Acțiunile producătorilor auto europeni au scăzut ca urmare a anunțului anchetei. Ancheta are loc într-un context tensionat al relațiilor diplomatice dintre UE și China din cauza relațiilor Beijingului cu Moscova și presiunilor UE pentru a se baza mai puțin pe economia chineză. Ancheta privind subvențiile pentru vehiculele electrice va fi un subiect important în discuțiile bilaterale dintre cele două părți înainte de summitul anual China-UE.
China a reacționat ferm la această anchetă și a cerut UE să aibă o viziune obiectivă asupra dezvoltării industriei auto și să nu folosească instrumente economice sau comerciale în mod arbitrar. Prețurile mașinilor fabricate în China și exportate în Europa sunt aproape duble față de prețurile din China. Oficialii UE susțin că vehiculele electrice chinezești subcotă prețurile modelelor europene, ceea ce exercită presiune asupra constructorilor auto europeni pentru a produce mașini electrice mai ieftine.
China continuă să-și extindă cota de piață în industria vehiculelor electrice, cu exporturi în creștere către Europa și Statele Unite. Cel mai mare exportator din China este Tesla, care reprezintă peste 40% din exporturile de mașini electrice din China.