Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Guvernul se pregătește să aprobe regulamentul și planul de acțiuni pentru situații excepționale în sectorul gazelor naturale

Guvernul urmează să aprobe pe 30 octombrie un nou regulament destinat să gestioneze situațiile excepționale în sectorul gazelor naturale. Acest regulament vine într-un moment crucial pentru securitatea energetică a țării, vizând protecția aprovizionării cu gaze în caz de criză. Documentul stabilește măsuri clare, responsabili și proceduri pentru situațiile în care piața gazelor nu mai poate răspunde cererii, asigurând o abordare structurată și coordonată.

(HG) – Proiect de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Regulamentului privind situațiile excepționale în sectorul gazelor naturale și a Planului de acțiuni pentru situații excepționale în sectorul gazelor naturale (număr unic 276/MEn/2024) UE

Moldova depinde aproape integral de importuri pentru aprovizionarea cu gaze naturale, iar orice perturbare poate genera efecte severe pentru economie și populație. Regulamentul este conceput să protejeze funcționarea pieței gazelor, să coordoneze intervențiile guvernamentale și să asigure măsuri de urgență pentru protejarea populației și a instituțiilor esențiale.

Prevederi generale
Regulamentul stabilește scopul principal – securitatea aprovizionării – și definește termeni importanți. De exemplu, introduce noțiunea de „cerere excepțional de mare” pentru zilele cu consum ridicat în perioada iernii și clarifică statutul consumatorilor care pot fi deconectați în caz de criză. Scopul acestei secțiuni este să detalieze rolurile fiecărui participant la piață, inclusiv Guvernul, ANRE și operatorii de gaze naturale.

Responsabilități partajate
Într-o situație de criză, Guvernul, ANRE, și operatorii de transport al gazelor au fiecare roluri clare. Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) va coordona toate măsurile necesare. În astfel de situații, deciziile Comisiei devin obligatorii pentru toate companiile din sectorul gazelor naturale, iar acestea trebuie să își asume obligațiile stabilite, indiferent de prevederile contractuale.

Rolul Comisiei pentru Situații Excepționale
Comisia are autoritatea supremă în gestionarea crizelor de aprovizionare cu gaze. În timpul unei crize, deciziile sale vor prevala asupra altor reguli legale și contractuale, oferind astfel prioritate pentru protejarea consumatorilor esențiali (spitale, servicii de urgență, securitate publică). Comisia poate dispune și de utilizarea stocurilor de siguranță pentru a stabiliza aprovizionarea.

Planul de acțiuni pentru situații excepționale
Planul este compus din două elemente: măsuri preventive și măsuri de urgență. În cadrul măsurilor preventive, se includ evaluări de risc și recomandări pentru reducerea vulnerabilităților. În caz de criză, planul de urgență oferă instrucțiuni clare pentru limitarea consumului și direcționarea gazelor către utilizatori prioritari.

Atribuțiile ANRE
ANRE va monitoriza și asigura implementarea măsurilor stabilite, inclusiv sancționarea celor care nu respectă directivele Comisiei. ANRE va avea dreptul să suspende licențele întreprinderilor care refuză să se conformeze și să ajusteze tarifele pe timp de criză, asigurând astfel stabilitatea pieței de gaze.

Planul de urgență
Acesta este un instrument de ultimă instanță, pentru situațiile în care piața nu mai poate acoperi cererea. Planul de urgență stabilește măsuri concrete pentru a acoperi cererea în caz de criză majoră. Aici se stabilesc și procedurile de colaborare cu statele vecine pentru a asigura fluxurile transfrontaliere în măsura posibilului și cu respectarea regulilor de siguranță.

  • Utilizarea rezervelor: Pe perioada crizei, stocurile de rezervă pot fi mobilizate pentru a acoperi cererea crescută.
  • Alocarea prioritară: În situații critice, gazele vor fi direcționate cu prioritate către consumatorii esențiali, precum spitalele și instituțiile de siguranță.
  • Deconectarea non-esențialilor: Consumatorii non-prioritari pot fi deconectați pentru a asigura continuitatea aprovizionării pentru cei esențiali.
  • Restricționarea exporturilor: În cazuri extreme, se poate limita exportul gazelor pentru a proteja necesitățile interne ale Moldovei.

Acest regulament aduce un cadru clar și eficient de răspuns în situații de criză. Autoritățile vor avea puterea de a lua măsuri rapide și coordonate pentru a proteja aprovizionarea și a preveni escaladarea crizelor. Protejarea consumatorilor vulnerabili și a instituțiilor critice este prioritară, iar regulamentul asigură o abordare nediscriminatorie și transparentă. De asemenea, investitorii din sectorul energetic pot vedea în această măsură un semnal pozitiv, ce arată pregătirea Moldovei pentru a face față unor situații de criză majoră.

Cu toate avantajele sale, regulamentul poate genera și anumite riscuri și nemulțumiri:

  • Restricționarea pieței libere: Măsurile impuse de Comisie pot limita piața liberă și impune obligații ce restricționează controlul operatorilor privați asupra resurselor lor.
  • Posibile tensiuni diplomatice: Limitarea fluxurilor de gaze către alte țări poate crea fricțiuni, mai ales cu statele vecine ce depind de aceleași rute de aprovizionare.
  • Impactul asupra investitorilor: Investitorii privați ar putea deveni reticenți în a investi în infrastructura energetică a Moldovei, știind că există riscul unor intervenții guvernamentale în condiții de criză.
  • Complexitate administrativă: Aplicarea regulamentului va necesita o coordonare interinstituțională precisă, iar procedurile birocratice pot încetini răspunsul în caz de urgență.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldova se apropie de 1 GW din regenerabile și își depășește înainte de termen țintele pentru 2030

Ne apropiem de 1 GW de energie regenerabilă instalată în Republica Moldova, iar dinamica...

Studiu ANRE despre piața energiei electrice în 2025: cum arată de fapt concurența, dependența de import și viitorul CET-urilor

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a finalizat studiul de piață referitoare la sectorul...

How Vladislav Papanaga sees smart energy as the next big asset class

For Vladislav Papanaga, antrepreneur and founder of QGroup, energy is no longer just one...

Vladislav Papanaga: Energia inteligentă — noul standard de diversificare a afacerilor

Autor: Vladislav Papanaga, antreprenor, fondator QGroup Deficitul energetic ca fereastră de oportunitate Energia nu este doar...

SIMILARE

Vladislav Papanaga: Energia inteligentă — noul standard de diversificare a afacerilor

Autor: Vladislav Papanaga, antreprenor, fondator QGroup Deficitul energetic ca fereastră de oportunitate Energia nu este doar...

ODA va finanța companiile care intră în comunități de energie regenerabilă

Mâine se aprobă proiectul de hotărâre a Guvernului privind semnarea Acordului de grant pentru...

Ministerul Energiei: Doi oameni noi în Comisia pentru licitațiile eoliene

Ministerul Energiei a completat, în sfârșit, locurile rezervate societății civile în Comisia de licitații...

Grid-forming obligatoriu pentru stocarea de energie și regenerabilele de peste 1 MW în Europa

Europa se pregătește să schimbe regulile jocului pentru stocarea de energie și pentru centralele...

În 8 zile, de la consultare publică la text de hotărâre: cum pregătește ANRE rutele 2 și 3 Grecia–Ucraina

În una dintre ședințele următoare, Consiliul de administrație al ANRE urmează să decidă asupra...

Ministerul Energiei lansează două proiecte de regulamente pentru controlul încălzirii și ventilării în clădiri

Ministerul Energiei a pornit, în aceeași zi, două inițiative care vor schimba felul în...

Moldelectrica relansează, din a treia încercare, licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport

Cronologia licitației pentru energia pierderilor din rețeaua de transport a Moldelectrica a devenit un...

ANRE cere încă cinci ani pentru menținerea regimului provizoriu de echilibrare a gazelor până în 2030, pe fondul nelichidității pieței angro de gaze.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a pus în consultare publică un proiect...

LEA Vulcănești–Chișinău: șantierul se închide, linia intră în faza de testare și energizare treptată

Lucrările la Linia Electrică Aeriană (LEA) Vulcănești–Chișinău ajung la aproximativ 99% progres fizic. Constructorul...