Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Se pregătește legea care va debloca haosul energetic

În cadrul ședinței Guvernului din 19 februarie, secretarul de stat al Ministerului Energiei, Constantin Borosan, va susține proiectul de lege ce vizează modificarea mecanismului de responsabilizare a titularilor de avize de racordare și îmbunătățirea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili. Acest proiect vine să soluționeze problemele existente în procesul de racordare la rețea, să elimine blocajele artificiale și să creeze un cadru mai favorabil pentru investițiile în energia regenerabilă.

În prezent, Republica Moldova se confruntă cu o problema blocării capacităților rețelei electrice de către investitori care obțin avize de racordare fără a finaliza proiectele. Această situație generează un blocaj artificial, împiedicând accesul altor investitori la rețea. În plus, lipsa unui mecanism clar de responsabilizare a acestor titulari duce la întârzieri în dezvoltarea infrastructurii energetice și afectează obiectivele naționale de tranziție energetică.

Proiectul are la bază modificări la Legea nr. 107/2016 cu privire la energia electrică și Legea nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

În prezent, procesul de racordare a noilor centrale electrice la rețea întâmpină multiple dificultăți cauzate de un număr foarte mare de avize de racordare emise, dintre care o parte semnificativă nu sunt utilizate pentru construcția efectivă a proiectelor energetice. Această situație generează un blocaj artificial în sistemul electroenergetic și generează o aparentă lipsă de capacitate disponibilă în rețea. Deși infrastructura energetică ar putea suporta noi proiecte de producție, în mod real, accesul la rețea este restricționat din cauza rezervării nejustificate a capacităților existente.

În lipsa unui mecanism clar și eficient de sancționare, numeroși investitori obțin avize de racordare fără a avea o intenție concretă de a implementa proiectele. Această practică împiedică dezvoltarea sectorului regenerabil și afectează și dinamica pieței de energie, creând obstacole pentru noii investitori care doresc să participe activ la producția de energie electrică.

Un alt aspect îl reprezintă dezechilibrele generate de producătorii de energie regenerabilă, care nu sunt gestionate într-un mod optim. Producția fluctuantă specifică surselor regenerabile, poate crea diferențe între energia prognozată și cea livrată în rețea. În lipsa unor mecanisme eficiente de compensare și corecție, aceste dezechilibre pot genera pierderi financiare producătorilor eligibili, afectând astfel sustenabilitatea economică a proiectelor din sectorul regenerabil.

Pentru a corecta aceste probleme, proiectul de lege propune introducerea unei garanții financiare de bună execuție pentru titularii de avize de racordare, având o valoare de 2% din costul total al investiției. În alte țări din regiune, precum Polonia și Spania, nivelul garanțiilor financiare variază între 3% și 10% din valoarea investiției, ceea ce face ca măsura propusă în Republica Moldova să fie una moderată și echilibrată.

Principalele obiective ale proiectului

  • Eliminarea blocajelor de capacitate prin impunerea unor garanții financiare care să responsabilizeze titularii de avize de racordare.
  • Stimularea investițiilor prin crearea unui cadru previzibil și echitabil pentru investitorii serioși.
  • Îmbunătățirea stabilității financiare a producătorilor de energie, prin ajustarea marjelor de toleranță pentru dezechilibrele acestora.
  • Reducerea speculațiilor cu avizele de racordare, prin impunerea unei taxe pentru titularii care nu valorifică avizele.

Principalele prevederi ale proiectului

  1. Introducerea garanțiilor financiare de bună execuție pentru titularii de avize de racordare pentru capacități mai mari de 200 kW.
  2. Exceptarea de la depunerea garanției pentru producătorii eligibili și comunitățile de energie din surse regenerabile.
  3. Modificarea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili:
    • Centralele eoliene: marjă de toleranță de ±8%.
    • Centralele fotovoltaice: marjă de toleranță de ±4%.
  4. Impunerea unei taxe de nevalorificare de 50%-70% din valoarea garanției pentru avizele care nu sunt utilizate în termenul prevăzut.
  5. Dreptul de renunțare benevolă la avizul de racordare până la 30 iunie 2025, pentru titularii care nu doresc să finalizeze proiectele.

Opțiuni alternative analizate și motivele respingerii

  • Plata unei taxe de rezervare a capacității – respinsă deoarece nu responsabilizează investitorii în mod eficient.
  • Limitarea numărului de avize de racordare anual – respinsă deoarece ar îngrădi dezvoltarea sectorului regenerabil.
  • Creșterea marjelor de toleranță pentru dezechilibre – respinsă deoarece ar afecta alinierea la standardele europene.
  • HPI Wind a propus înlocuirea garanției financiare cu o plată de rezervare a capacității, argumentând că actualul mecanism introduce un risc financiar excesiv pentru investitori. Propunerea a fost respinsă pe motiv că mecanismul actual este mai eficient în descurajarea blocării artificiale a capacităților.
  • Asociația Producătorilor de Energie Regenerabilă a solicitat eliminarea aplicării retroactive a garanțiilor financiare pentru avizele deja emise. Ministerul Energiei a argumentat că această măsură nu este retroactivă, ci o reglementare tranzitorie necesară pentru a elibera capacități de rețea blocate de proiecte inactive.
  • Operatorii de sistem au solicitat clarificări privind modul de administrare a fondurilor colectate din garanțiile financiare și taxa de nevalorificare. Ministerul Energiei a confirmat că fondurile vor fi utilizate pentru dezvoltarea rețelei electrice.

Proiectul de lege este o oportunitate a momentului pentru deblocarea capacităților de rețea și accelerarea tranziției energetice către surse regenerabile. Dacă va fi implementat eficient și adaptat pentru a răspunde preocupărilor investitorilor, el ar putea avea o contribuție puternică la creșterea capacităților de producție energetică și la stabilizarea pieței. Însă, pentru a-și atinge obiectivele, este important ca autoritățile să gestioneze cu atenție procesul de implementare și să asigure un echilibru între reglementare și atragerea investițiilor.

spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Moldelectrica a anulat licitația pentru energia pierderilor din rețeaua de transport 

Moldelectrica, operatorul de transport al energiei electrice, anunță anularea licitației inițiate pe 30 septembrie...

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica: Doi candidați admiși la interviu pentru funcția de director general — Sergiu Carmanschi și Octavian Ciobîrca

ULTIMA ORĂ | Moldelectrica anunță lista scurtă pentru funcția de director general: Sergiu Carmanschi...

Cum se calculează performanța energetică a clădirilor în Moldova

Ministerul Energiei anunță aprobarea și publicarea Metodologiei de calcul a performanței energetice a clădirilor....

Red Electrica semnalează riscuri din variații de tensiune în Spania

Red Eléctrica de España (REE) a notificat autoritatea de reglementare că în ultimele două...

SIMILARE

Ne apropiem de 1 GW pe verde: dacă ținem ritmul, reușim

Moldova intră în weekend cu o veste bună și cu un aer de „deja-vu”...

ACTUALIZARE! ANRE va aproba pe 7 octombrie tarifele fixe și prețurile-plafon pentru regenerabile

ANRE a anunțat ședință publică pentru 7 octombrie, cu punct pe ordinea de zi...

Moldelectrica: 473MW consum, 262MW producție — regenerabile 117MW la 12:00

La mijlocul zilei de astăzi, datele operative Moldelectrica arată un sistem echilibrat prin importuri...

Pentru participanții la piața angro de energie: ce înseamnă inside info, unde o publici și când

Probabil ați auzit — poate chiar „din auzite” — că trebuie să publicați „informații...

Schimbări la regulamentul licitațiilor pentru producător eligibil mare

Moldova a intrat în faza a doua a tranziției energetice: după prima licitație de...

ANRE face curat în termoficare: proceduri clare, unități moderne, responsabilități separate

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică pregătește un pachet amplu de modificări la Regulamentul...

Reguli noi pentru conectarea la rețea: ce se schimbă prin Legea 164/2025

Legea nr. 164/2025 privind energia electrică a intrat în vigoare pe 19 august 2025,...

Planul Ministerului Energiei: rețea electrică extinsă, centrale mari autorizate mai repede, piață de echilibrare funcțională

Ministerul Energiei a pus în consultare un proiect amplu de hotărâre care umblă la...

Regulamentul licitațiilor PEM 2025: integrare BESS la eolian, termene de punere în funcțiune și garanții corelate cu capacitatea

Guvernul pregătește ajustarea Regulamentului care guvernează licitațiile pentru oferirea statutului de „producător eligibil mare”...