spot_imgspot_img
CHIȘINĂU Ticker
CHIȘINĂU 00 : 00 01/01/1970 Loading weather... Loading air quality...

Se pregătește legea care va debloca haosul energetic

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

În cadrul ședinței Guvernului din 19 februarie, secretarul de stat al Ministerului Energiei, Constantin Borosan, va susține proiectul de lege ce vizează modificarea mecanismului de responsabilizare a titularilor de avize de racordare și îmbunătățirea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili. Acest proiect vine să soluționeze problemele existente în procesul de racordare la rețea, să elimine blocajele artificiale și să creeze un cadru mai favorabil pentru investițiile în energia regenerabilă.

În prezent, Republica Moldova se confruntă cu o problema blocării capacităților rețelei electrice de către investitori care obțin avize de racordare fără a finaliza proiectele. Această situație generează un blocaj artificial, împiedicând accesul altor investitori la rețea. În plus, lipsa unui mecanism clar de responsabilizare a acestor titulari duce la întârzieri în dezvoltarea infrastructurii energetice și afectează obiectivele naționale de tranziție energetică.

Proiectul are la bază modificări la Legea nr. 107/2016 cu privire la energia electrică și Legea nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

În prezent, procesul de racordare a noilor centrale electrice la rețea întâmpină multiple dificultăți cauzate de un număr foarte mare de avize de racordare emise, dintre care o parte semnificativă nu sunt utilizate pentru construcția efectivă a proiectelor energetice. Această situație generează un blocaj artificial în sistemul electroenergetic și generează o aparentă lipsă de capacitate disponibilă în rețea. Deși infrastructura energetică ar putea suporta noi proiecte de producție, în mod real, accesul la rețea este restricționat din cauza rezervării nejustificate a capacităților existente.

În lipsa unui mecanism clar și eficient de sancționare, numeroși investitori obțin avize de racordare fără a avea o intenție concretă de a implementa proiectele. Această practică împiedică dezvoltarea sectorului regenerabil și afectează și dinamica pieței de energie, creând obstacole pentru noii investitori care doresc să participe activ la producția de energie electrică.

Un alt aspect îl reprezintă dezechilibrele generate de producătorii de energie regenerabilă, care nu sunt gestionate într-un mod optim. Producția fluctuantă specifică surselor regenerabile, poate crea diferențe între energia prognozată și cea livrată în rețea. În lipsa unor mecanisme eficiente de compensare și corecție, aceste dezechilibre pot genera pierderi financiare producătorilor eligibili, afectând astfel sustenabilitatea economică a proiectelor din sectorul regenerabil.

Pentru a corecta aceste probleme, proiectul de lege propune introducerea unei garanții financiare de bună execuție pentru titularii de avize de racordare, având o valoare de 2% din costul total al investiției. În alte țări din regiune, precum Polonia și Spania, nivelul garanțiilor financiare variază între 3% și 10% din valoarea investiției, ceea ce face ca măsura propusă în Republica Moldova să fie una moderată și echilibrată.

Principalele obiective ale proiectului

  • Eliminarea blocajelor de capacitate prin impunerea unor garanții financiare care să responsabilizeze titularii de avize de racordare.
  • Stimularea investițiilor prin crearea unui cadru previzibil și echitabil pentru investitorii serioși.
  • Îmbunătățirea stabilității financiare a producătorilor de energie, prin ajustarea marjelor de toleranță pentru dezechilibrele acestora.
  • Reducerea speculațiilor cu avizele de racordare, prin impunerea unei taxe pentru titularii care nu valorifică avizele.

Principalele prevederi ale proiectului

  1. Introducerea garanțiilor financiare de bună execuție pentru titularii de avize de racordare pentru capacități mai mari de 200 kW.
  2. Exceptarea de la depunerea garanției pentru producătorii eligibili și comunitățile de energie din surse regenerabile.
  3. Modificarea toleranțelor pentru dezechilibrele producătorilor eligibili:
    • Centralele eoliene: marjă de toleranță de ±8%.
    • Centralele fotovoltaice: marjă de toleranță de ±4%.
  4. Impunerea unei taxe de nevalorificare de 50%-70% din valoarea garanției pentru avizele care nu sunt utilizate în termenul prevăzut.
  5. Dreptul de renunțare benevolă la avizul de racordare până la 30 iunie 2025, pentru titularii care nu doresc să finalizeze proiectele.

Opțiuni alternative analizate și motivele respingerii

  • Plata unei taxe de rezervare a capacității – respinsă deoarece nu responsabilizează investitorii în mod eficient.
  • Limitarea numărului de avize de racordare anual – respinsă deoarece ar îngrădi dezvoltarea sectorului regenerabil.
  • Creșterea marjelor de toleranță pentru dezechilibre – respinsă deoarece ar afecta alinierea la standardele europene.
  • HPI Wind a propus înlocuirea garanției financiare cu o plată de rezervare a capacității, argumentând că actualul mecanism introduce un risc financiar excesiv pentru investitori. Propunerea a fost respinsă pe motiv că mecanismul actual este mai eficient în descurajarea blocării artificiale a capacităților.
  • Asociația Producătorilor de Energie Regenerabilă a solicitat eliminarea aplicării retroactive a garanțiilor financiare pentru avizele deja emise. Ministerul Energiei a argumentat că această măsură nu este retroactivă, ci o reglementare tranzitorie necesară pentru a elibera capacități de rețea blocate de proiecte inactive.
  • Operatorii de sistem au solicitat clarificări privind modul de administrare a fondurilor colectate din garanțiile financiare și taxa de nevalorificare. Ministerul Energiei a confirmat că fondurile vor fi utilizate pentru dezvoltarea rețelei electrice.

Proiectul de lege este o oportunitate a momentului pentru deblocarea capacităților de rețea și accelerarea tranziției energetice către surse regenerabile. Dacă va fi implementat eficient și adaptat pentru a răspunde preocupărilor investitorilor, el ar putea avea o contribuție puternică la creșterea capacităților de producție energetică și la stabilizarea pieței. Însă, pentru a-și atinge obiectivele, este important ca autoritățile să gestioneze cu atenție procesul de implementare și să asigure un echilibru între reglementare și atragerea investițiilor.

RECENTE

WIND RISE PLUS CONSTRUIEȘTE PRIMUL PARC FOTOVOLTAIC EST-VEST DIN MOLDOVA

Dezvoltatorul de proiecte de energie verde din Moldova, compania Wind Rise Plus, construiește primul...

Carolina Novac a participat la ceremonia de decernare a premiilor Green Award 2025

Carolina Novac, Secretarul de Stat în cadrul Ministerului Energiei, a participat la ceremonia de...

Carolina Novac: Femeile, în prima linie a adaptării la schimbările climatice

Astăzi, Secretarul de Stat în cadrul Ministerului Energiei, Carolina Novac, a participat la deschiderea...

Curtea de Conturi prezintă noi nereguli și carențe în gestiunea Energocom

Curtea de Conturi a dat publicității un raport amplu de audit, care confirmă și...

SIMILARE

Principalele prevederi ale planului de securitate energetică: modernizarea infrastructurii și creșterea producției interne

Moldova se confruntă de mai multă vreme cu o provocare majoră: dependența semnificativă față...

Planul de acțiune pentru Energie al Comisiei Europene: reducerea costurilor și atragerea investițiilor

Comisia Europeană a lansat recent Planul de Acțiune pentru Energie Accesibilă, o inițiativă strategică...

Planul de Acțiuni 2025-2026 pentru licitațiile de energie regenerabilă

Ministerul Energiei a inițiat procesul de elaborare a unui proiect de dispoziție guvernamentală pentru...