Proiectul-cheie al ANRE este anticipat de investitorii din energie și a fost analizat pe larg în materialele noastre anterioare. El va fi supus votului Consiliului de Administrație în ședința din 30 mai 2025. Modificările aduse Legii nr. 107/2016 obligă titularii avizelor de racordare pentru centrale cu puterea aprobată peste 200 kW să depună, în cel mult două luni de la emiterea avizului, o garanție de 1000 lei/kW (circa 5 % din investiția specifică) sub formă de depozit bancar, scrisoare de garanție irevocabilă sau cont Escrow.
Referitor la cuantumul garanției financiare de bună execuție în particular valoarea
specifică a garanției de bună execuție egală cu 1000 lei/kW care urmează a fi utilizată de
operatorii de sistem pentru determinarea acestuia (cuantumului garanției financiare), cifra
respectivă reiese din următoarele considerente:
- Reprezintă 5% din media investițiilor specifice pentru tehnologiile fotovoltaice
și eoline, utilizate pentru determinarea tarifelor fixe și prețurilor plafon pentru
anul 20241 în Moldova; - Reprezintă o replicare a unor exemple reale de impunere a obligațiilor de tipul
garanțiilor financiare de bună execuție în țările UE: (Estonia – 38 EURO/MW2,
Spania – 40 EURO/MW3, Lituania – 50 EURO/MW4).
Măsura urmărește să spargă blocajul creat de circa 1 500 MW de avize emise de operatorul de transport și alți 1 000 MW la distribuitori, din care mai puțin de 10 % se materializează anual. Rețeaua este „congestionată pe hârtie” în proporție de 100 %, în timp ce pe malul drept al Nistrului sarcina maximă de aproximativ 1 000 MW este acoperită sezonier doar pe jumătate. Situația necesită un mecanism care să responsabilizeze solicitanții, să elimine avizele speculative și să elibereze capacitățile reale pentru proiecte cu intenție autentică de construcție.
Titularii de AR eliberate până la 27 martie 2025, care nu vor renunța la acestea până la 30 iunie 2025 conform Legii nr. 107 în ultima redacție, astfel confirmând angajamentul de valorificare, dar care totuși nu vor realiza acest lucru este prevăzută o taxă de nevalorificare a AR, care variază între 50-70% din valoarea garanției financiare de bună execuție, în funcție de faptul dacă AR nu mai poate fi prelungit, sau dacă termenul de valabilitate al acestuia a fost prelungit până la 27 martie 2025.
Principalele prevederi ale proiectului
- Obligația depunerii garanției: Titularii avizelor de racordare pentru centrale > 200 kW trebuie să depună, în termen de 2 luni de la emiterea avizului, o garanție financiară de bună execuție în cuantumul stabilit.
- Forme acceptate: Garanția poate fi constituită ca depozit în cont bancar, scrisoare de garanție bancară irevocabilă și necondiționată emisă conform URDG 758 sau mijloace financiare în cont Escrow.
- Modalitatea de verificare și consecințe: Operatorul de sistem are obligația să verifice garanția în 5 zile lucrătoare, să notifice titularul despre eventualele neconformități și să acorde un termen de remediere de 10 zile lucrătoare; nerespectarea acestora atrage anularea avizului de racordare.
- Determinarea cuantumului: Garanția se calculează ca produsul dintre puterea aprobată (kW) și valoarea specifică de 1 000 lei/kW, stabilită pe baza unui procent de 5 % din media investițiilor specifice în tehnologii fotovoltaice și eoliene şi în acord cu exemple din UE (Estonia, Spania, Lituania).
- Returnare și executare: Garanția se restituie integral în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea actului de delimitare, dacă centralele sunt puse sub tensiune în termenul de valabilitate al avizului; în caz de nefuncționare, garanția se execută integral; în situații de concesie parțială (capacitate redusă sau etapele de dezvoltare), restituirea/executarea se face proporțional cu puterea pusă sub tensiune, tot în interval de 10 zile lucrătoare.
- Taxă de nevalorificare pentru avize preexistente: Deținătorii de avize emise până la 27 martie 2025 care nu renunță până la 30 iunie 2025, dar nu valorifică avizele, vor plăti o taxă între 50 % și 70 % din valoarea garanției.
Prin responsabilizarea financiară a titularilor de avize, ANRE urmărește:
- Deblocarea rețelei: Reducerea blocajelor artificiale cauzate de solicitări speculative, astfel încât capacitatea reală de racordare să fie disponibilă pentru proiecte viabile .
- Eficiență și transparență: Asigurarea unui proces „primul venit – primul servit” eficient, obiectiv și nediscriminatoriu, în conformitate cu art. 46 din Legea 107/2016 și Regulamentul privind racordarea .
- Creșterea competitivității: Stimularea investițiilor în noi capacități de generare, crescând competiția și reducând costul energiei pentru consumatorii finali .
- Decarbonizare și securitate energetică: Îndeplinirea țintelor naționale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 70 % până în 2030 și diminuarea dependenței de importuri în contextul crizei energetice regionale .
Implementarea garanțiilor va asigura o valorificare de 100 % a avizelor de racordare emise, accelerând finalizarea proiectelor regenerabile şi optimizarea planificării investițiilor în rețea. Reducerea volumul speculativ de cereri va scădea costurile operaționale și investiționale forțate în extinderea rețelei, oferind întreprinzătorilor predictibilitate și condiții egale de acces .
Investitorii privați ar putea percepe acest mecanism ca fiind о bariera de intrare pe
piață, în special companiile mici, care dispun de capital limitat. Deși acest mecanism poate
părea unul care creează impedimente pentru investitori, prin necesitatea de alocare a anumitor
surse financiare pentru depunerea garanției financiare de bună execuție pe termen lung,
aceasta măsura poate sprijini sectorul privat printr-un acces mai bun la rețelele de transport și
distribuție, ca rezultat al trierii solicitanților de avize care nu au intenții de a valorifica AR
sau își propun obținerea unor beneficii financiare. De menționat aici că în cazul solicitanților
care vor realiza integral AR în termenul specificat, garanția de bună execuție va fi returnată
în întregime de operatorul de sistem.