Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Analiza modificărilor legale în Energia Verde din Moldova

scris de Vlad Burac

Pe data de 20 septembrie 2023, Republica Moldova a fost martora unei dezbateri de o importanță crucială în domeniul energiei. În centrul atenției s-a aflat proiectul de lege propus de Ministrul Energiei, Victor Parlicov, privind modificarea Legii nr. 10/2016, care se referă la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Această propunere legislative poartă cu sine potențialul de a schimba complet panorama energetică al Republicii Moldova, contribuind la diversificarea și sporirea eficienței resurselor folosite pentru producerea de energie.

În cele ce urmează, vom analiza câteva aspecte ale textului și prevederilor din Articolul 37.

Noile prevederi ale Articolului 37 aduce în discuție aspecte deosebit de importante pentru investitori în domeniul energiilor regenerabile din Republica Moldova. Aceste prevederi stabilesc condițiile în care producătorii eligibili pot comercializa energia electrică și definesc termenele de punere în funcțiune a centralelor electrice, precum și drepturile și obligațiile acestora.

Dreptul de Comercializare a Energiei

Articolul 37(1) stipulează că producătorii eligibili, fie ei mici sau mari, care au obținut statutul de producător eligibil în urma licitației sau a confirmării, au dreptul de a comercializa energia electrică livrată în rețelele electrice. Aceasta poate fi realizată la un preț fix stabilit în cadrul licitației sau, în funcție de anumite condiții, pe piața deschisă, unde producătorii pot primi un preț de piață sau plăti o primă variabilă.

Termenul de Punere în Funcțiune a Centralelor Electrice

Un alt aspect crucial este stabilit în articolul 37(11), care impune producătorilor eligibili să construiască și să pună în funcțiune centrala electrică într-un anumit interval de timp, respectiv 36 de luni de la anunțarea rezultatelor licitației sau 24 de luni de la confirmarea statutului de producător eligibil. Această prevedere are ca scop asigurarea unei dezvoltări rapide a capacității de producție de energie regenerabilă. În cazuri excepționale și justificabile, termenul de punere în funcțiune poate fi prelungit.

Înstrăinarea Centralelor Electrice

Articolul 37(42) și (43) stabilește condițiile în care producătorii eligibili mici și mari pot înstrăina centralele electrice. În cazul producătorilor eligibili mici, un cumpărător al centralei electrice are dreptul să-i achiziționeze energia electrică, iar statutul de producător eligibil mic poate fi transferat. În cazul producătorilor eligibili mari, cumpărătorul informează Guvernul despre achiziția centralei electrice, iar contractele pentru achiziția energiei electrice se modifică pentru a corespunde noilor proprietari.

Încălcarea Termenelor și Retragerea Statutului de Producător Eligibil

În cazul în care producătorii eligibili nu reușesc să respecte termenele sau să-și onoreze obligațiile, articolul 37(2) și (3) prevede retragerea dreptului de a comercializa energia electrică la tarifele fixe stabilite în conformitate cu legea. Garanțiile de bună execuție ale contractelor vor fi transferate la bugetul de stat.

Înlocuirea Producătorilor Eligibili

Articolul 37(44) și (46) permit înlocuirea producătorilor eligibili mici și mari în cazul în care aceștia nu își pot onora obligațiile față de creditori și/sau finanțatori. Noua entitate propusă trebuie să corespundă prevederilor legii.

Aceste modificări aduc claritate și previzibilitate în domeniul energiilor regenerabile din Republica Moldova, dar impun și responsabilități sporite asupra investitorilor. Este esențial ca aceștia să înțeleagă în detaliu noile reguli și să se adapteze pentru a-și asigura conformitatea cu legislația în vigoare și succesul investițiilor lor în energiile regenerabile.

Ce urmează?

Trimiterea la Parlament și Dezbateri Parlamentare: Odată aprobat de Guvern, proiectul de lege este trimis în Parlament pentru dezbatere și vot. În Parlament, proiectul de lege este supus dezbaterilor în comisiile parlamentare relevante și ulterior în plenul Parlamentului. Deputații au posibilitatea să aducă amendamente la proiectul de lege și să exprime opinii diverse în cadrul acestor dezbateri.

Votul Parlamentar: La finalul dezbaterilor, proiectul de lege este supus la vot în Parlament. Pentru a fi adoptată, o lege trebuie să obțină o majoritate de voturi favorabile din partea deputaților prezenți în plen.

Promulgarea de către Președinte: După adoptarea de către Parlament, legea este transmisă Președintelui Republicii Moldova pentru a fi semnată și promulgată. Președintele are opțiunea de a refuza semnarea legii și de a o returna Parlamentului pentru revizuire, sau de a o promulga, transformând-o în lege în vigoare.

Publicarea în Monitorul Oficial: Odată semnată de Președinte, legea este publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această etapă semnalează intrarea în vigoare a legii, de obicei la câteva zile sau săptămâni după publicare.

Concluzii din redacție:

Articolul 37 al Legii privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile din Republica Moldova aduce în prim-plan o serie de prevederi ce reprezintă un pas semnificativ către dezvoltarea și îmbunătățirea sectorului electroenergetic al țării. Noile dispoziții nu numai că deschid uși pentru dezvoltarea capacităților de producție de energie verde, ci reprezintă și o oportunitate excepțională pentru investitori, atât locali, cât și străini, de a se implica activ în acest domeniu în expansiune.

Una dintre cele mai notabile modificări aduse de acest articol este faptul că producătorii eligibili au dreptul de a comercializa întreaga cantitate de energie electrică produsă, fie la un preț fix stabilit în cadrul licitației, fie pe piața deschisă la un preț de piață. Acest lucru deschide calea pentru o creștere semnificativă a capacității de producție de energie regenerabilă în Republica Moldova, cu un potențial de cel puțin 100 de MW.

Această schimbare vine cu numeroase avantaje. În primul rând, stimulează investițiile în domeniul energiilor regenerabile, deoarece oferă investitorilor certitudinea că energia lor produsă poate fi vândută la un preț corespunzător. Aceasta face ca proiectele din acest sector să devină mai atractive atât pentru investitori locali, cât și pentru cei străini care pot vedea în Republica Moldova un teren fertil pentru dezvoltarea afacerilor lor.

Pe de altă parte, această oportunitate de a comercializa energia electrică înseamnă că proiectele de energie verde deja existente, gata să intre în etapele de producție, devin extrem de valoroase pentru investitorii care doresc să achiziționeze astfel de proiecte. Aceasta poate deschide uși pentru tranzacții benefice în ceea ce privește achiziția și dezvoltarea ulterioară a acestor proiecte, contribuind astfel la consolidarea sectorului de energie verde din Republica Moldova.

Vezi Proiectul Legii AICI

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ȘTIRI RECENTE

Energocom preia furnizarea gazelor din 1 septembrie. Tranziția este automată, iar prețul rămâne neschimbat la început

Energocom și Moldovagaz au ajuns la un acord privind semnarea unui contract pe șapte...

Prețurile reglementate FOLO pentru Energocom: varianta finală ANRE, în așteptarea votului

Avem varianta finală a Hotărârii ANRE nr. 517, redactată cu anexă și temei juridic,...

ANRE a publicat proiectul tarifelor fixe și al prețurilor-plafon pentru regenerabile

ANRE a publicat proiectul prin care actualizează tarifele fixe și prețurile-plafon aplicabile producătorilor din...

Ministerul Finanțelor va cere mâine de la Guvern scutiri de taxe pentru proiectul INSPIREE, dedicat renovării energetice a clădirilor publice

Ministerul Finanțelor propune un set de măsuri prin care, în cadrul proiectului „Inițiativa pentru...

SIMILARE

Opportunity in Adversity: cartea care documentează cum Moldova a transformat criza gazelor din 2021 într-un plan de securitate energetică pe termen lung

Secretariatul Comunității Energetice anunță lansarea volumului Opportunity in Adversity: Fast-tracking reform of the Moldovan...

Digitalizarea energiei ne va costa cam 100 de milioane de euro — Programul 2026/2030 al Ministerului Energiei

Digitalizarea sectorului energetic este unul dintre pilonii dezvoltării durabile și ai rezilienței economice a...

ANRE va modifica Regulamentul privind calitatea serviciilor de transport și distribuție a energiei electrice

Astăzi, 8 august 2025, se încheie perioada de consultări publice lansată pe 23 iulie...

Energy Analytical Studies: Rețeaua electrică a Republicii Moldova. Starea tehnică și recomandări de dezvoltare

Colegii noștri de la Energy Analytical Studies din România au publicat astăzi, 6 august,...

Ce s-a spus (și ce nu) în panelul despre viitorul energiei regenerabile în Moldova

Evenimentul "Energy Transition Agenda 2025", desfășurat la Chișinău, a adus în prim-plan direcțiile strategice...

Carolina Novac: În 2025, energia regenerabilă va atinge o cotă de 18% în mixul energetic al Moldovei

Secretarul de stat din cadrul Ministerului Energiei, Carolina Novac, a oferit recent o analiză...

Biomasa: Soluția energetică durabilă a Moldovei – proiecte viabile cu performanțe de peste 10 milioane EUR în 15 ani

Un nou studiu lansat pe 23 septembrie arată că Republica Moldova dispune de cantități...

Analiza potențialului eolian în Moldova: Evaluarea producției anuale de energie

Republica Moldova devine tot mai atractivă pentru investitorii din sectorul energiei verzi, datorită condițiilor...