Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Analiza sintetică a modificărilor legale în Energiea Verde din Republica Moldova: Oportunități și Avantaje pentru Investitori

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

scris de Vlad Burac

Pe data de 20 septembrie 2023, Republica Moldova a fost martora unei dezbateri de o importanță crucială în domeniul energiei. În centrul atenției s-a aflat proiectul de lege propus de Ministrul Energiei, Victor Parlicov, privind modificarea Legii nr. 10/2016, care se referă la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Această propunere legislative poartă cu sine potențialul de a schimba complet panorama energetică al Republicii Moldova, contribuind la diversificarea și sporirea eficienței resurselor folosite pentru producerea de energie.

În cele ce urmează, vom analiza câteva aspecte ale textului și prevederilor din Articolul 37.

Noile prevederi ale Articolului 37 aduce în discuție aspecte deosebit de importante pentru investitori în domeniul energiilor regenerabile din Republica Moldova. Aceste prevederi stabilesc condițiile în care producătorii eligibili pot comercializa energia electrică și definesc termenele de punere în funcțiune a centralelor electrice, precum și drepturile și obligațiile acestora.

Dreptul de Comercializare a Energiei

Articolul 37(1) stipulează că producătorii eligibili, fie ei mici sau mari, care au obținut statutul de producător eligibil în urma licitației sau a confirmării, au dreptul de a comercializa energia electrică livrată în rețelele electrice. Aceasta poate fi realizată la un preț fix stabilit în cadrul licitației sau, în funcție de anumite condiții, pe piața deschisă, unde producătorii pot primi un preț de piață sau plăti o primă variabilă.

Termenul de Punere în Funcțiune a Centralelor Electrice

Un alt aspect crucial este stabilit în articolul 37(11), care impune producătorilor eligibili să construiască și să pună în funcțiune centrala electrică într-un anumit interval de timp, respectiv 36 de luni de la anunțarea rezultatelor licitației sau 24 de luni de la confirmarea statutului de producător eligibil. Această prevedere are ca scop asigurarea unei dezvoltări rapide a capacității de producție de energie regenerabilă. În cazuri excepționale și justificabile, termenul de punere în funcțiune poate fi prelungit.

Înstrăinarea Centralelor Electrice

Articolul 37(42) și (43) stabilește condițiile în care producătorii eligibili mici și mari pot înstrăina centralele electrice. În cazul producătorilor eligibili mici, un cumpărător al centralei electrice are dreptul să-i achiziționeze energia electrică, iar statutul de producător eligibil mic poate fi transferat. În cazul producătorilor eligibili mari, cumpărătorul informează Guvernul despre achiziția centralei electrice, iar contractele pentru achiziția energiei electrice se modifică pentru a corespunde noilor proprietari.

Încălcarea Termenelor și Retragerea Statutului de Producător Eligibil

În cazul în care producătorii eligibili nu reușesc să respecte termenele sau să-și onoreze obligațiile, articolul 37(2) și (3) prevede retragerea dreptului de a comercializa energia electrică la tarifele fixe stabilite în conformitate cu legea. Garanțiile de bună execuție ale contractelor vor fi transferate la bugetul de stat.

Înlocuirea Producătorilor Eligibili

Articolul 37(44) și (46) permit înlocuirea producătorilor eligibili mici și mari în cazul în care aceștia nu își pot onora obligațiile față de creditori și/sau finanțatori. Noua entitate propusă trebuie să corespundă prevederilor legii.

Aceste modificări aduc claritate și previzibilitate în domeniul energiilor regenerabile din Republica Moldova, dar impun și responsabilități sporite asupra investitorilor. Este esențial ca aceștia să înțeleagă în detaliu noile reguli și să se adapteze pentru a-și asigura conformitatea cu legislația în vigoare și succesul investițiilor lor în energiile regenerabile.

Ce urmează?

Trimiterea la Parlament și Dezbateri Parlamentare: Odată aprobat de Guvern, proiectul de lege este trimis în Parlament pentru dezbatere și vot. În Parlament, proiectul de lege este supus dezbaterilor în comisiile parlamentare relevante și ulterior în plenul Parlamentului. Deputații au posibilitatea să aducă amendamente la proiectul de lege și să exprime opinii diverse în cadrul acestor dezbateri.

Votul Parlamentar: La finalul dezbaterilor, proiectul de lege este supus la vot în Parlament. Pentru a fi adoptată, o lege trebuie să obțină o majoritate de voturi favorabile din partea deputaților prezenți în plen.

Promulgarea de către Președinte: După adoptarea de către Parlament, legea este transmisă Președintelui Republicii Moldova pentru a fi semnată și promulgată. Președintele are opțiunea de a refuza semnarea legii și de a o returna Parlamentului pentru revizuire, sau de a o promulga, transformând-o în lege în vigoare.

Publicarea în Monitorul Oficial: Odată semnată de Președinte, legea este publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această etapă semnalează intrarea în vigoare a legii, de obicei la câteva zile sau săptămâni după publicare.

Concluzii din redacție:

Articolul 37 al Legii privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile din Republica Moldova aduce în prim-plan o serie de prevederi ce reprezintă un pas semnificativ către dezvoltarea și îmbunătățirea sectorului electroenergetic al țării. Noile dispoziții nu numai că deschid uși pentru dezvoltarea capacităților de producție de energie verde, ci reprezintă și o oportunitate excepțională pentru investitori, atât locali, cât și străini, de a se implica activ în acest domeniu în expansiune.

Una dintre cele mai notabile modificări aduse de acest articol este faptul că producătorii eligibili au dreptul de a comercializa întreaga cantitate de energie electrică produsă, fie la un preț fix stabilit în cadrul licitației, fie pe piața deschisă la un preț de piață. Acest lucru deschide calea pentru o creștere semnificativă a capacității de producție de energie regenerabilă în Republica Moldova, cu un potențial de cel puțin 100 de MW.

Această schimbare vine cu numeroase avantaje. În primul rând, stimulează investițiile în domeniul energiilor regenerabile, deoarece oferă investitorilor certitudinea că energia lor produsă poate fi vândută la un preț corespunzător. Aceasta face ca proiectele din acest sector să devină mai atractive atât pentru investitori locali, cât și pentru cei străini care pot vedea în Republica Moldova un teren fertil pentru dezvoltarea afacerilor lor.

Pe de altă parte, această oportunitate de a comercializa energia electrică înseamnă că proiectele de energie verde deja existente, gata să intre în etapele de producție, devin extrem de valoroase pentru investitorii care doresc să achiziționeze astfel de proiecte. Aceasta poate deschide uși pentru tranzacții benefice în ceea ce privește achiziția și dezvoltarea ulterioară a acestor proiecte, contribuind astfel la consolidarea sectorului de energie verde din Republica Moldova.

Vezi Proiectul Legii AICI

RECENTE

Se instalează primele tronsoane de cabluri pe linia de 400 kV Vulcănești–Chișinău

Pe traseul noii linii electrice de 400 kV Vulcănești–Chișinău, cunoscută drept „Linia Independenței Energetice”,...

Ne împrumutăm de la BEI cu peste 100 de milioane pentru a moderniza sistemul de termoficare din Chișinău

BEI ne va împrumuta suma de 143,5 milioane EUR pentru modernizarea sistemului de termoficare...

Eoliene și stocare: Moldova lansează cea mai avansată licitație de până acum

După succesul primei licitații naționale din primăvara anului 2025 pentru proiecte regenerabile de capacitate...

Second major auction: Moldova opens tender for 105 MW wind and 246 MW BESS in autumn

Moldova is preparing for its second major renewable energy auction in autumn 2025, this...

SIMILARE

Ce s-a spus (și ce nu) în panelul despre viitorul energiei regenerabile în Moldova

Evenimentul "Energy Transition Agenda 2025", desfășurat la Chișinău, a adus în prim-plan direcțiile strategice...

Carolina Novac: În 2025, energia regenerabilă va atinge o cotă de 18% în mixul energetic al Moldovei

Secretarul de stat din cadrul Ministerului Energiei, Carolina Novac, a oferit recent o analiză...

Biomasa: Soluția energetică durabilă a Moldovei – proiecte viabile cu performanțe de peste 10 milioane EUR în 15 ani

Un nou studiu lansat pe 23 septembrie arată că Republica Moldova dispune de cantități...

Analiza potențialului eolian în Moldova: Evaluarea producției anuale de energie

Republica Moldova devine tot mai atractivă pentru investitorii din sectorul energiei verzi, datorită condițiilor...

Evoluția temperaturilor în Moldova și perspectiva climatică pentru următorii 10 ani: Impactul asupra dezvoltării energetice verzi

Republica Moldova, o țară cu un potențial destul de promițător pentru dezvoltarea proiectelor de...

Confuzie cu privire la angajamentele Franței în materie de energie regenerabilă din planul național pentru energie și climă

Includerea surprinzătoare de către Franța a unui obiectiv de producție de energie regenerabilă pentru...

Asigurarea securității energetice a Moldovei: Priorități strategice și soluții pentru viitor

În contextul geopolitic actual, asigurarea securității energetice reprezintă o prioritate strategică pentru Republica Moldova....

Dick van Ommeren: De ce ar trebui să oprim investițiile sustenabile

Dick van Ommeren În această dimineață, în timp ce îmi plimbam câinele, m-am trezit din...

Prețul spot al energiei electrice din România este cel mai mare din Europa, mâine, de patru ori mai mare decât în Germania

Prețul spot al energiei electrice livrate mâine în România este cel mai mare din...