Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a inițiat modificarea Hotărârii nr. 356 din 18 iunie 2024, care stabilește coeficienții tarifari aplicați la determinarea prețurilor de furnizare a energiei electrice pentru consumatorii finali implicați în proiecte demonstrative (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Aceste proiecte demonstrative reprezintă inițiative de testare a unor modele noi de furnizare, tehnologii sau structuri tarifare, având un rol important în contextul tranziției energetice (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Modificarea propusă are ca scop optimizarea structurii tarifare și alinierea acesteia la noile realități ale pieței energiei electrice, în vederea încurajării inovației și a consumului eficient de energie. În continuare, vom prezenta motivul acestei modificări, noile intervale tarifare stabilite, impactul asupra consumatorilor participanți la proiecte demonstrative, avantajele tehnice și operaționale, precum și contextul legislativ recent (sandbox-ul reglementat) care a facilitat aceste inițiative inovatoare.
Motivul principal al modificării Hotărârii nr. 356/2024 îl constituie necesitatea alinierii intervalelor orare utilizate în proiectele demonstrative cu cele folosite în tarifele diferențiate recent introduse pentru consumatori. La 3 ianuarie 2025, ANRE a aprobat prețuri la energia electrică diferențiate pe intervale orare (zi/noapte) pentru consumatorii finali deserviți de furnizorii serviciului universal și de ultimă opțiune, stabilind intervalul de zi între orele 07:00–23:00 și intervalul de noapte între 23:00–07:00 (). Ulterior, operatorii de distribuție au solicitat ajustarea intervalelor din proiectele demonstrative pentru a coincide cu aceste noi intervale orare, în scopul simplificării operării sistemelor de măsurare și al tratamentului egal al consumatorilor. Printr-o adresă din 16.01.2025, compania Premier Energy Distribution a cerut aplicarea acelorași intervale orare și în cadrul proiectelor demonstrative, astfel încât consumatorii participanți la aceste proiecte să fie tratați la fel ca cei care optează pentru tarife diferențiate pe ore (). O solicitare similară a fost înaintată de Rețelele Electrice de Distribuție Nord pe 06.02.2025, privind uniformizarea intervalelor de timp din Hotărârea 356/2024 cu cele folosite pentru noile prețuri diferențiate aprobate la 03.01.2025 (). În esență, distribuitorii au dorit evitarea necesității de parametrizare diferită a echipamentelor de măsurare pentru seturi de intervale orare distincte și eliminarea discrepanțelor de tratament între diferite categorii de consumatori.
Noile intervale tarifare stabilite
Ca urmare a acestor solicitări și a analizei tehnico-economice realizate de ANRE (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY), proiectul de modificare propune ajustarea intervalelor orare utilizate la calcularea coeficienților tarifari în cadrul proiectelor demonstrative. Noile intervale tarifare propuse sunt:
- Intervale de vârf (consum peste nivelul de bază): 07:00 – 11:00 și 16:00 – 23:00 ()
- Interval de bază (consum la nivel de bază): 11:00 – 16:00 ()
- Interval gol (consum sub nivelul de bază): 23:00 – 07:00 ()
(Nota: în contextul proiectelor demonstrative, “nivelul de bază” se referă la un prag de consum prestabilit, iar consumul este tarifat diferit când depășește sau scade sub acest nivel.) Prin aceste modificări, intervalul nocturn (gol) este extins cu o oră, iar perioada de seară (vârf) este redusă cu o oră față de configurația anterioară (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY) (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Impactul preconizat asupra consumatorilor participanți la proiectele demonstrative este unul favorabil: extinderea intervalului de noapte (23:00–07:00) încurajează consumul de energie în afara orelor de vârf, când tarifele sunt mai mici, stimulând astfel mutarea consumului către perioade cu cerere redusă. În același timp, restrângerea ușoară a intervalelor de vârf descurajează consumul în perioadele critice pentru rețea, putând conduce la reducerea costurilor de furnizare pe termen lung și la o stabilizare mai bună a rețelei electrice (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Consumatorii finali implicați în proiecte demonstrative – în special cei care dispun de tehnologii de stocare a energiei (baterii) sau care își pot ajusta flexibil consumul în funcție de variațiile tarifare – vor putea beneficia direct de noile intervale orare, optimizându-și consumul pentru a profita de tarifele mai avantajoase pe timp de noapte sau în orele de bază (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Astfel, modificarea intervalelor tarifare nu doar aliniază proiectele demonstrative la practicile tarifare actuale, dar și oferă stimulente pentru eficiență energetică și participare activă a consumatorilor la gestionarea consumului lor.
Avantaje tehnice și operaționale ale modificărilor
Aplicarea acelorași intervale orare în proiectele demonstrative ca și în sistemul general de tarifare diferențiată aduce beneficii tehnice și operaționale semnificative. În primul rând, uniformizarea intervalelor elimină dificultățile tehnice legate de programarea și citirea contoarelor pe seturi diferite de ore. Operatorii de distribuție nu vor mai fi nevoiți să reprogrameze echipamentele de măsurare sau să mențină calcule paralele pentru două structuri orare distincte, ceea ce simplifică parametrizarea contoarelor și asigură acuratețea citirilor în mod unitar () (). În al doilea rând, din punct de vedere operațional, această aliniere va ușura procesul de colectare și gestionare a datelor de consum de energie electrică, deoarece sistemele informatice ale operatorilor pot trata concomitent datele atât pentru consumatorii din proiecte demonstrative, cât și pentru cei cu tarife diferențiate obișnuite, folosind aceleași intervale de timp (). Practic, se evită dezvoltarea sau adaptarea separată a software-ului de facturare și monitorizare, reducându-se riscul de erori și costurile operaționale asociate administrării a două regimuri tarifare diferite.
De asemenea, din perspectivă operațională asupra rețelei electrice, ajustarea intervalelor tarifare are potențialul de a îmbunătăți echilibrul producție-consum. Prin stimularea consumului în orele nocturne și de bază (când solicitarea rețelei este mai mică) și atenuarea vârfurilor de sarcină se contribuie la o gestionare mai eficientă a încărcării rețelei. Operatorii de sistem pot opera rețeaua mai fiabil, cu variații mai line ale cererii, ceea ce reduce necesarul de capacitate de rezervă și uzura echipamentelor. În ansamblu, avantajele tehnice (simplificarea implementării IT și a măsurării) și cele operaționale (gestionarea optimă a rețelei și a datelor) susțin o integrare mai facilă a proiectelor inovatoare în sistemul energetic existent.
Context legislativ: mecanismul sandbox reglementat în energie
Modificările de mai sus se înscriu într-un context legislativ mai larg, marcat de crearea recentă a unui sandbox reglementat în domeniul energiei în Republica Moldova. În iulie 2024, Parlamentul a votat un proiect de lege care permite companiilor din sectorul energetic să dezvolte și să testeze soluții inovatoare în producerea, distribuția sau consumul de energie, beneficiind de derogări temporare de la unele prevederi legislative (Legea Sandbox care prevede dezvoltarea soluțiilor inovatoare în domeniul producției, distribuției sau consumului de energie a fost votată de Parlament | Ministerul energiei). Aceste “spații de testare inovativă” sau sandbox-uri oferă un mediu controlat în care companiile pot experimenta noi tehnologii, modele de afaceri sau abordări fără a fi supuse imediat tuturor cerințelor de reglementare standard. Conform explicațiilor oficiale, sandbox-ul creează o „fereastră de reglementare” flexibilă, permițând ca inovațiile să fie testate, analizate și ajustate înainte de implementarea lor la scară largă (Miercuri Guvernul decide dacă se aprobă SandBox-ul reglementar pentru energie – RENERGY). Altfel spus, este un cadru sigur pentru inovare, unde riscurile pot fi gestionate eficient, iar ideile noi pot fi perfecționate în paralel cu dezvoltarea unui cadru de reglementare adecvat pentru acestea (Legea Sandbox care prevede dezvoltarea soluțiilor inovatoare în domeniul producției, distribuției sau consumului de energie a fost votată de Parlament | Ministerul energiei).
Cadrul legislativ a devenit pe deplin funcțional la începutul anului 2025, odată cu aprobarea de către Guvern, pe 12 februarie 2025, a regulamentelor de punere în aplicare a spațiilor de testare inovativă în energie (Mecanismul Sandbox în domeniul energiei a devenit funcțional. Dosarele pot fi depuse online | Ministerul energiei). În prezent, inovatorii și companiile pot depune dosare pe o platformă web dedicată (sandbox.energie.gov.md) pentru a propune proiecte pilot în domenii cu potențial major, precum autoconsum colectiv și comunități energetice, electro-mobilitate, servicii de flexibilitate și echilibrare, integrarea surselor regenerabile, producerea de biogaz/biometan sau rețele inteligente (Mecanismul Sandbox în domeniul energiei a devenit funcțional. Dosarele pot fi depuse online | Ministerul energiei). În acest context, proiectele demonstrative reglementate de ANRE (inclusiv cele privind structuri tarifare inovatoare, cum este cazul Hotărârii 356/2024) pot fi privite ca prime exemple concrete de funcționare a sandbox-ului energetic. De altfel, Republica Moldova și-a propus deja dezvoltarea unor inițiative pilot, cum ar fi comunitățile energetice: există planuri pentru implementarea a trei comunități energetice pilot până în 2027, cu suport internațional și ajustări legislative, pentru a reduce vulnerabilitățile energetice și a implica cetățenii în producerea și consumul de energie regenerabilă (ANRE propune modificarea coeficienților tarifari pentru proiectele demonstrative din sectorul energetic – RENERGY). Astfel de proiecte inovatoare, susținute de Ministerul Energiei împreună cu parteneri precum PNUD, Suedia sau USAID, vor testa modele noi (ex. prosumatori organizați în comunități, tarife dinamice, stocare distribuită) într-un mediu reglementat flexibil, înainte de a fi adoptate la scară națională.