Logo and Ticker
CHISINAU 18/05/2025 22:56
spot_imgspot_img

Testarea autobuzelor cu hidrogen pe străzile din Cluj-Napoca și Galați

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Recent, Cluj-Napoca și Galați au fost gazdele testării autobuzelor alimentate cu hidrogen, ca parte a celui de-al treilea turneu de promovare a acestor vehicule inovatoare. Proiectul, finanțat de Clean Hydrogen Partnership prin inițiativa JIVE, a inclus nouă orașe europene, printre care și cele două municipii românești. Ambițiile lor sunt mari, ambele orașe dorind să dezvolte flote de autobuze pe hidrogen și să creeze așa-numitele „văi de hidrogen”.

RENERGY

În Cluj-Napoca, testele s-au desfășurat timp de trei zile. Autobuzul cu hidrogen a transportat pasageri pe șase linii de transport public, acoperind aproximativ 600 de kilometri și înregistrând un consum mediu de 5,1 kg de hidrogen la 100 de kilometri. În Galați, autobuzul a fost testat pe linia 105 timp de două zile, parcurgând 300 de kilometri și transportând circa 1.500 de pasageri zilnic. Consumul de hidrogen a variat între 5,0 și 5,5 kg/100 km.

RENERGY

În ambele orașe, alimentarea vehiculelor a fost realizată cu ajutorul unei stații mobile de încărcare. Pe durata turneului, consumul minim de hidrogen atins a fost de 3,5 kg/100 km.

Funcționarea și competitivitatea autobuzelor cu hidrogen

Autobuzele cu celule de combustibil pe hidrogen au tancurile de hidrogen amplasate pe acoperiș, iar celula de combustibil și motorul electric în partea din spate. Costul de operare al acestor autobuze este așteptat să fie competitiv cu cel al autobuzelor diesel până în 2030, odată ce hidrogenul curat atinge pragul comercial.

Planuri ambițioase pentru Cluj-Napoca și Galați

Cluj-Napoca intenționează să achiziționeze 25 de autobuze pe hidrogen până în 2027, suplimentând astfel flota de 41 de autobuze electrice. O stație de producție a hidrogenului cu o capacitate de o tonă pe zi va fi construită, iar energia produsă va fi folosită atât pentru transportul public, cât și pentru termoficare.

RENERGY

Galațiul, pe de altă parte, derulează un proiect de 80 de milioane de euro pentru dezvoltarea unei „văi de hidrogen”. Acesta include construcția unei fabrici de hidrogen și a unui parc fotovoltaic pe o fostă groapă de gunoi, energia produsă urmând să fie utilizată pentru transportul public.

Declarații și perspective

Mirela Atanasiu, director general interimar al Clean Hydrogen Partnership, a subliniat succesul caravanelor de promovare anterioare și interesul crescut pentru autobuzele cu hidrogen în Europa. Proiectul JIVE a testat peste 300 de autobuze în diverse condiții, demonstrând eficiența acestei tehnologii.

RENERGY

Oficialii locali, precum Ovidiu Cîmpean din Cluj-Napoca și Ionuț Bichescu din Galați, au evidențiat angajamentul orașelor lor față de sustenabilitate și utilizarea hidrogenului în diverse aplicații, de la transport public la termoficare.

Mai multe detalii despre proiectele de autobuze cu hidrogen pot fi găsite pe site-ul: www.fuelcellbuses.eu.

RECENTE

Se instalează primele tronsoane de cabluri pe linia de 400 kV Vulcănești–Chișinău

Pe traseul noii linii electrice de 400 kV Vulcănești–Chișinău, cunoscută drept „Linia Independenței Energetice”,...

Ne împrumutăm de la BEI cu peste 100 de milioane pentru a moderniza sistemul de termoficare din Chișinău

BEI ne va împrumuta suma de 143,5 milioane EUR pentru modernizarea sistemului de termoficare...

Eoliene și stocare: Moldova lansează cea mai avansată licitație de până acum

După succesul primei licitații naționale din primăvara anului 2025 pentru proiecte regenerabile de capacitate...

Second major auction: Moldova opens tender for 105 MW wind and 246 MW BESS in autumn

Moldova is preparing for its second major renewable energy auction in autumn 2025, this...

SIMILARE

Se instalează primele tronsoane de cabluri pe linia de 400 kV Vulcănești–Chișinău

Pe traseul noii linii electrice de 400 kV Vulcănești–Chișinău, cunoscută drept „Linia Independenței Energetice”,...

Eoliene și stocare: Moldova lansează cea mai avansată licitație de până acum

După succesul primei licitații naționale din primăvara anului 2025 pentru proiecte regenerabile de capacitate...

O companie din grupul Simtel cumpără 1 TWh de energie verde prin PPA-uri pe termen lung

G-Energy Solutions, noua identitate comercială a GES Furnizare din cadrul grupului Simtel, anunță demararea...

BERD împrumută din nou Moldova: 400 milioane € pentru achiziții de energie din UE

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) acordă un nou împrumut de 400 de...

301 mii MWh într-o singură lună: radiografia achizițiilor Energocom din iunie

Avem cele mai recente cifre transmise de Energocom, iar radiografia lunii iunie conturează un...

Primul aeroport din România care va instala un parc fotovoltaic și baterie

Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău devine primul hub aerian din România care își va...

Simtel va instala una dintre cele mai mari baterii de stocare din România – 98 MW în Caraș-Severin

Simtel Team S.A., integrator de soluții în energie regenerabilă și automatizări industriale, a semnat...

Premier Energy și FEE Nord cer micșorarea tarifelor de furnizare a energiei electrice

La 25-26 iunie 2025 cei doi furnizori care asigură serviciul universal și de ultimă...

Peste 100 MW revin în circuitul investițional după introducerea garanțiilor pentru racordare

Peste 109 MW de capacitate de rețea au fost recent eliberați pentru proiectele de...