Barcelona a redus poluarea aerului în oraș cu 31% din 2015, în urma unui set de acțiuni coordonate cu obiective comune, care au dus la o schimbare în modelul urban și de mobilitate. Orașul atribuie îmbunătățirea extinderii opțiunilor de mobilitate durabilă și reducerii numărului de vehicule care generează mai multe emisii.
Reduția nu este rezultatul unei singure măsuri, ci al “unui set de acțiuni coordonate cu obiective comune”.
Măsurile adoptate pentru combaterea poluării includ extinderea rețelei de piste pentru biciclete, implementarea “super-blocului”, electrificarea vehiculelor municipale și activarea zonei cu emisii scăzute.
Datele colectate de stațiile de monitorizare a calității aerului în ultimii opt ani arată o scădere progresivă a emisiilor de dioxid de azot (NO2). Aceste puncte de măsurare, care fac parte din rețeaua de calitate a aerului din Catalonia, sunt gestionate de Agenția de Sănătate Publică din Barcelona (ASPB) și pot fi accesate online pe harta calității aerului din Barcelona. Stațiile sunt amplasate în puncte strategice care reprezintă zonele cu cea mai mare concentrație de trafic (stații de tranzit) și zonele cu cea mai mică intensitate a traficului auto (stații de fundal). În ambele cazuri, s-a observat o reducere a poluării ambientale:
- Stațiile de tranzit: în 2015, emisiile medii de NO2 au fost de 55 de puncte; în prezent, această cifră este de 28 de puncte, cu 31% mai puțin.
- Stațiile de fundal: în 2015, aceste stații au detectat niveluri de poluare cu NO2 de 38 de puncte; în 2022, această cifră a fost redusă la 25 de puncte, cu 34% mai puțin.
Orașul a declarat că implementarea noului rețelei ortogonale de autobuze și extinderea metroului Marina au fost esențiale în promovarea mobilității durabile. Extinderea rețelei de piste pentru biciclete la 240 km a însemnat o creștere de 56% a călătoriilor și peste 58.000 de noi călătorii.